کد خبر: ۹۳۰۳۶
تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفاآنلاین:جامعه>سلامت> نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، کمبود نیروی انسانی و تخت اورژانس را از مهمترین معضلات پایگاه های اورژانس بیمارستان های دولتی دانست و بر ضرورت رفع آنها تاکید کرد.
به گزارش شفاآنلاین :  عبدالرحمان رستمیان نقش اورژانس ها را در تامین سلامت بیماران پررنگ دانست و گفت: با وجودی که این مراکز با هدف رسیدگی و درمان سریع تر به افرادی که خطرات جدی جان آنها را تهدید می کند ایجاد شده ولی متاسفانه از کمبود امکانات برای رسیدگی به بیماران رنج می برند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگرچه طی سال های اخیر پیشرفت هایی در حوزه درمان به‌ویژه اورژانس بیمارستان ها صورت گرفته ولی همچنان مشکلات و عقب ماندگی های زیادی در این حوزه دیده می شود و تا رسیدن به نقطه ایده آل فاصله زیادی داریم.

نبود تخت خالی، ماندگاری بیماران در اورژانس‌ها را افزایش داده است

رستمیان با انتقاد از اینکه به دلیل نبود تخت خالی در بخش‌های تخصصی، ماندگاری بیماران در اورژانس‌ها افزایش یافته است، افزود: در حالی که بیماران اورژانسی باید ظرف 24 ساعت از اورژانس ها ترخیص و به بخش های تخصصی انتقال یابند ولی متاسفانه کمبود تخت باعث می‌شود آنها چندین روز در اورژانس معطل می شوند که همین موضوع ماندگاری بیمار را در بخش اورژانس افزایش می دهد.


نبود برنامه‌ریزی مناسب برای تناسب میان تعداد بیماران و تخت اورژانسی ​

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس کمبود تخت را در اورژانس بیمارستان های دولتی، معضلی جدی خواند و ادامه داد: همواره 2 الی 3 برابر ظرفیت تخت های بیمارستانی بیمار اورژانسی داریم این در حالی است که متناسب با حجم پذیرش، تخت و فضای موردنیاز افزایش نیافته است.

نماینده مردم دامغان در مجلس نهم ادامه داد: عدم برنامه ریزی مناسب برای تناسب میان تعداد بیماران و تخت اورژانسی به خطر افتادن جان بیماران و نارضایتی آنها را در پی خواهد داشت در حالی که مراکز اورژانس باید امنیت سلامت شهروندان را در کشور تامین و همیشه نیز تخت های خالی داشته باشند که در مواقع بحران به سهولت بتوانند به مصدومان خدمات رسانی کنند.


رعایت تناسب لازم میان تعداد تخت و بیمار در اورژانس های کشور الزامی است

این نماینده مردم در مجلس نهم بر ضرورت رعایت تناسب لازم میان تعداد تخت و بیمار در اورژانس بیمارستان های دولتی، تاکید کرد و گفت: نسبت پرستار به بیمار، تعداد تخت و امکانات لازم، سیستم تریاژ و اولویت بندی بیماران باید به دقت در اورژانس بیمارستان های دولتی اجرا شود.

رستمیان با انتقاد از کمبود شدید پرستار در برخی اورژانس‌های بیمارستان‌های دولتی به خصوص در بیمارستان های تهران، ‌تصریح کرد: متاسفانه در برخی مواقع دیده شده که به دلیل آنکه اورژانس ها با کمبود نیرو مواجه نشوند از پرستاران بخش های دیگر برای خدمات رسانی به بیماران اورژانس استفاده می شود.

ضرورت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری برای رفع کمبود نیرو در اورژانس بیمارستان های دولتی

وی بر ضرورت افزایش ظرفیت پذیرش دانشجوی پرستاری برای رفع کمبود نیرو در اورژانس بیمارستان های دولتی، تاکید کرد و گفت: طی سالهای اخیر دیده شده که تعداد پذیرش دانشجویان پرستاری با پزشکی مساوی بوده در صورتیکه پذیرش دانشجوی پرستاری باید 3 تا 5 برابر پزشکی باشد که بتواند کمبود نیرو در بیمارستان ها و اورژانس ها را رفع نماید.

رستمیان ادامه داد: بهتر است ظرفیت پذیرش پرستار را به تدریج افزایش داد و همچنین برنامه ای برای جذب و ماندگاری پرستاران و رفع مشکلات آنها در سیستم سلامت تعریف شود؛ برای کاهش بار کاری پرستاران نیز ضروری است از نیروهایی مانند بهیار، کمک پرستار یا کارشناس مدارک پزشکی برای ترخیص،‌ پذیرش و خدمات دهی به بیمار بهره برد که پرستاران با آرامش خاطر به کارهای فنی و تخصصی بیمار بپردازند.


کمبود پزشک متخصص در اورژانس های کشور/ 50درصد بیماران در تهران، از شهرستان ها هستند

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی از کمبود پزشک متخصص در اورژانس های کشور انتقاد کرد و گفت: بسیاری از اورژانس های کشور از کمبود پزشک متخصص رنج می برند و تنها با یک پزشک عمومی اداره می شوند، البته بسیاری از پزشکان عمومی نیز از بیمارستان های دولتی خارج و به کارهای پردرآمدتری مانند متادون تراپی روی آورده اند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری اینکه بیش از 50 درصد بیماران بیمارستان های تهران از شهرستان ها و اطراف تهران هستند، گفت: توزیع ناعادلانه پزشک متخصص و امکانات در شهرستان ها باعث شده که بیش از 50 درصد بیماران بیمارستان های پایتخت از شهرستان ها باشند و به دلیل آنکه تجمع 30 درصدی رشته های فوق تخصصی پزشکی در کلانشهر تهران است، باید توسعه رشته های تخصصی پزشکی در همه شهرها صورت گیرد تا از عزیمت بیماران به کلانشهرها نیز جلوگیری شود.

رستمیان ادامه داد: به دلیل آنکه سیستم مشخصی برای پذیرش بیماران شهرستانی در کلانشهرها وجود ندارد لذا برای پذیرش با مشکل مواجه می شوند.

نائب رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس بر ضرورت ایجاد بیمارستان های معین در کلانشهرها برای سهولت در پذیرش بیماران شهرستانی تاکید کرد و افزود: بیمارستان های معین برای پذیرش بیماران شهرستان ها باید در همه استان های کشور تعریف شود و اگر تخت خالی نداشتند، بیمارستان بعدی مشخص شود و بیماران به بیمارستان های مذکور فرستاده شوند تا به خاطر کمبود تخت معطل نشوند. خانه ملت
 
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: