کد خبر: ۹۲۹۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۱ دی ۱۳۹۴ - 2016January 11
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>طرح تحول سلامت اگر چه روی کار آمد تا نظام سلامت جامعه را متحول کند و سر و سامانی به حوزه سلامت بدهد اما با تمامی تلاش‌های صورت گرفته در این طرح، روی برخی حوزه‌ها اگر نگوییم اثر معکوس گذاشته، اما آن تحول مورد انتظار را شاهد نبودیم.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  یکی از این حوزه‌های مذکور داروخانه‌هاست که با اجرایی شدن طرح تحول سلامت، با رونق داروخانه‌های دولتی اقتصاد داروخانه‌های خصوصی دچار مشکل شده است. در خصوص چرخه اقتصادی داروخانه‌ها با رئیس انجمن داروسازان تهران به گفتگو نشستیم.

تنها با فروش دارو نمی‌توان پاسخگوی اقتصاد داروخانه بود
       جلیل سعیدلو، رئیس انجمن داروسازان تهران در پاسخ به سوال در این خصوص که اگر فروش لوازم آرایشی-بهداشتی را از داروخانه‌ها بگیریم، چه لطمه‌ای به اقتصاد داروخانه‌ها وارد می‌شود و آیا فروش دارو آنقدری هست که بتواند جوابگوی گردش اقتصادی داروخانه باشد، می‌گوید: «با توجه به انحصاری که وجود دارد و حجم اقتصادی داروخانه‌ها، به صرف ارائه دارو نمی‌توان پاسخگوی اقتصاد داروخانه بود.»

       سعیدلو تصریح می‌کند: «با توجه به اینکه هزینه‌ها به‌شدت بالا رفته، یعنی هزینه‌های مختلفی که هزینه‌های ساختاری یک مجموعه‌ای به اسم داروخانه را شامل می‌شود، هزینه پرسنلی و هزینه مسئول فنی مجموعه، با فروش دارو پاسخ داده نمی‌شود. این موضوع به صورت عام است و ممکن است که تعدادی از داروخانه‌ها به مناسبت‌هایی شرایط بهتری داشته باشند ولی به‌طور عام داروخانه‌ها از طریق دریافت درآمد از باب فروش دارو شرایط مناسبی ندارند.»

انحصار دارو مهم‌ترین عامل از رونق افتادن داروخانه‌ها
       رئیس انجمن داروسازان تهران مهم‌ترین عامل از رونق افتادن اقتصاد داروخانه‌ها را انحصار دارو توسط داروخانه‌های آموزشی و دولتی می‌داند که حجم زیادی از اقتصاد داروخانه را به خود اختصاص داده‌اند و ادامه می‌دهد: «در مقایسه کشور ایران با کشوری چون ترکیه است که هم‌جمعیت هستند، دیده می‌شود در سال چیزی حدود هفت و نیم میلیارد دلار گردش مالی کشور ترکیه در حالی که این رقم برای کشور ایران 12 هزار میلیارد است که اگر به ارز تبدیل شود زیر 4 میلیارد دلار در سال خواهد بود.»

       وی توضیح می‌دهد: «فشارهای دیگری چون پرداخت دیرهنگام بیمه‌ها و بحث‌های مالیاتی که فشار زیادی به اقتصاد داروخانه‌ها وارد کرده همه شرایطی را به‌وجود آورده که بیشتر از حد به اقتصاد داروخانه فشار وارد کرده و در نتیجه شکننده شود.»

کاهش 40درصدی بار مراجعه‌کنندگان بخش خصوصی
       رئیس انجمن داروسازان تهران در پاسخ به این سوال که چه مقدار از این فشار به‌خاطر طرح تحول سلامت است، می‌گوید: «با اجرایی شدن این طرح، در مناطقی که به‌خصوص محروم بودند، مثلا شهرهای کوچک، بار مراجعه‌کنندگان بخش خصوصی طبق آماری که داریم حتی تا 40 درصد کاهش پیدا کرده است. پزشکان در مکان‌های خاصی متمرکز شدند. در این شرایط برای داروخانه‌هایی که نزدیک کلینیک‌ها و موسسات پزشکی هستند، مشکلی وجود ندارد اما داروخانه‌هایی که از مراکز درمانی دور هستند متاسفانه دچار آسیب شده‌اند.»

       وی برای بهبودی این اوضاع پیشنهاد می‌دهد: «همیشه؛ پیشنهادات متعددی را در ارتباط با مسائل مختلف دارویی به عنوان یک NGO به سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم. در این ارتباط هم باید یک برنامه مدون و مشخصی در ارتباط با طرح سلامت داشته باشیم. اگر قرار بر این است که پزشکان و مراکز درمانی متمرکز باشند، باید در نوع احداث داروخانه و فاصله‌ها و مسائل دیگری که ریز آنها در آیین‌نامه‌ها و ضوابط دارویی کشور آمده است، تجدیدنظر شود. اگر قرار بر انحصار در خدمات باشد باید در قوانین و آیین‌نامه داروخانه‌ها نیز بازنگری شود.»

       سعیدلو در مقایسه مجدد کشور ایران با ترکیه، گردش مالی اقتصاد دارویی ترکیه را چیزی حدود 2 برابر اقتصاد دارویی ایران می‌داند و می‌گوید: «به لطف صنعت داروسازی پویای کشور همکاران داروساز سعی کردند که دارو با قیمت مناسب در خدمت مصرف‌کننده قرار بگیرد. این موضوع فداکاریی است که جامعه داروسازی کشور در طی سنوات و سالیان گذشته داشته است.»

داروخانه‌های دولتی از انگیزه اولیه خود فاصله گرفتند
       وی همچنین به انگیزه افتتاح داروخانه‌های دولتی اشاره می‌کند و می‌گوید: «انگیزه افتتاح داروخانه‌های دولتی این بود که محیط آموزشی برای همکارانی که می‌خواهند در داروخانه مشغول به‌کار شوند، فراهم شود که کار بسیار درستی هم بوده اما داروخانه‌های آموزشی ما بعد از مدتی به یک انحصار توزیع تبدیل شدند و تعداد آنها با گسترش دانشکده‌های داروسازی افزایش پیدا کرد و توازن بخش خصوصی و دولتی را به‌شدت به نفع بخش دولتی به‌هم زد.»

       سعیدلو ادامه می‌دهد: «در سال‌های 60 در مقایسه سهم توزیع دارو در بخش خصوصی با دولتی، چیزی نزدیک به 90 درصد در اختیار بخش خصوصی بود و بخش دولتی تنها 10 درصد توزیع را از نظر عددی در اختیار داشت. به مرور این توازن به‌هم خورده و درحال حاضر حدود 60 درصد از اقتصاد دارو در اختیار بخش دولتی است. تعداد داروخانه‌ها نزدیک به 11 برابر شد؛ از آن‌طرف هم توازن توزیع به نفع بخش دولتی به‌هم خورد، در صورتی که همه می‌دانند بخش خصوصی است که می‌تواند طرح‌های خدماتی را به‌خوبی ارائه و مدیریت کند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: