کد خبر: ۹۲۸۶۷
تاریخ انتشار: ۲۰:۴۰ - ۱۹ دی ۱۳۹۴ - 2016January 09
شفا آنلاین>سلامت>معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو به الزام عدم تجویز داروهای خارج از فهرست رسمی داروئی کشور تاکید کرد.
به گزارش شفا آنلاین، مهدی پیرصالحی افزود: تهیه این داروها در توان وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نیست؛ ضمن اینکه در مواردی هنوز اثربخشی آن ها تائید نشده است.
وی گفت: در تمام دنیا قاعده، این است که ارزان ترین قیمت، مبنای قیمت بیمه ای قرار می گیرد؛ در زمان حاضر درمورد برخی داروها به ویژه داروهای بیماران خاص و صعب العلاج، قیمت پایه ای که مورد قبول بیمه ها نیز هست، پایین ترین قیمت نیست بلکه قیمت مناسب در دسترس است؛ بنابراین این احتمال وجود دارد قیمت در نظر گرفته شده حد واسطی بین پایین ترین و بالاترین قیمت باشد.
وی خاطرنشان کرد: همچنین باید نگاه سازمان های بیمه گر از پذیرش دارو با کمترین قیمت در فهرست تحت پوشش خود به نگاه علمی مبنی بر شواهد تغییر کند.
معاون طرح و برنامه سازمان غذا و دارو ادامه داد: به عبارتی همزمان با توجه به قیمت، باید اثربخشی دارو و اثر بودجه ای آن در کل بسته دارو و همسانی بیماری هم مدنظر قرار گیرد؛ در همین راستا می توان انتظار داشت که به موازات ورود دارو به فهرست تحت پوشش بیمه، داروهائی نیز براساس شواهد از فهرست خارج شوند.
پیرصالحی درخصوص دستورالعمل هائی که بتواند پزشکان را ملزم به تجویز دارو براساس فهرست رسمی دارویی کشور کند، اضافه کرد: اگرچه دستورالعمل هائی در انجمن های علمی یا معاونت درمان تنظیم شده است اما اصل موضوع فرابخشی است و سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت نمی تواند به تنهائی این موضوع را به نتیجه برسانند.
وی ادامه داد: در کنار نظام پزشکی و لزوم وجود پشتوانه های قانونی لازم، حتما به همکاری بیمه ها به عنوان ارگانی که هزینه را پرداخت می کنند، نیاز است.
وی با اشاره به آمارهای ثبت شده کمیته تجویز و مصرف منطقی داروی کشور، گفت: نیاز به مصرف بسیاری از داروها، کمتر از اندازه ای است که در نسخه تجویز می شود؛ متاسفانه با اطمینان نمی توانیم عنوان کنیم که قانون از تجویز و مصرف منطقی دارو براساس فارماکوپه ایران به طور کامل حمایت می کند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: