کد خبر: ۹۲۸۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۲۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 10
شفا آنلاین>اجتماعی>دانشمندان اداره هواشناسی آمریکا می‌گویند تحقیقات آنها نشان می‌دهد سال گذشته میلادی (۲۰۱۵) به لحاظ میانگین دما، دومین سال گرم در تاریخ هواشناسی آمریکا بوده است.

به گزارش شفا آنلاین،به گفته دانشمندان مرکز ملی هوا و دریای آمریکا که یک سازمان دولتی است، میانگین دما در سال گذشته ۱۲/۴ درجه سلسیوس بوده و از این جهت تنها سال ۲۰۱۲ (سه سال پیش) کمی گرمتر از ۲۰۱۵ بوده است. در تاریخ یک‌صد ساله ثبت شده از داده‌های هواشناسی آمریکا، تاکنون این دو سال گرم‌ترین‌ها بوده‌اند.

       به عقیده این دانشمندان، بخشی از علت گرمای بی‌سابقه سال گذشته به وضعیت جوی ال‌نینو مرتبط است و بخشی دیگر آن به پدیده گرمایش زمین باز می‌گردد. در پاییز سال گذشته هم سازمان جهانی هواشناسی، وابسته به سازمان ملل متحد، پیش بینی کرده بود متوسط دمای جهان در سال ۲۰۱۵ احتمالا گرمترین دمای ثبت‌شده است.

       پژوهشگران معتقدند دوره پنج ساله بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ هم گرم‌ترین پنج سال کره زمین، از زمان ثبت اطلاعات هواشناسی بوده است. به نظر دانشمندان انتشار گازهای دی‌اکسید کربن ناشی از سوخت‌های فسیلی یکی از مهم‌ترین منابع آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین هستند.

       در کنفرانس پاریس که در ماه اکتبر در این شهر برگزار شد، قرار شد کشورهای جهان هر یک براساس سطح توسعه اقتصادی و فناوری و میزان گازهای دی اکسید کربن که تولید می‌کنند، نقشی در کاهش دمای زمین داشته باشند.

       هرچند به نظر دانشمندان و صاحب‌نظران توافق حاصل‌شده در این کنفرانس امیدهای تازه‌ای را برای بهبود وضعیت اقلیمی زمین به وجود آورده است، اما تا زمان اجرایی شدن و به بار نشستن این توافق‌ها که در بهترین شکل ممکن احتمالا در 15 سال آینده اتفاق بیفتد، بشر باید همچنان نگران گرم شده کره زمین باشد.
منبع: Reuters

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: