کد خبر: ۹۲۷۹۴
تاریخ انتشار: ۰۱:۳۰ - ۲۰ دی ۱۳۹۴ - 2016January 10
شفا آنلاین>سلامت>بیش از سه دهه است که خدمات پزشکی در ایران بر اساس کتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی مورد استفاده در ایالت متحده (معروف به‌کتاب کالیفرنیا) تعرفه‌گذاری شده و از آن پیروی می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپیداین تعرفه‌ها کم و بیش ملاک عمل بیمه‌های درمانی پایه، بازرگانی، بانک‌ها و موسسات ارائه‌کننده خدمات مانند بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها و همچنین ملاک عمل قوه قضاییه و سازمان نظام پزشکی‌ نیز هستند.با این‌همه در این نظام‌ارزش‌گذاری خدمات سلامت ، جای خالی بسیاری از خدمات دندانپزشکی به‌وضوح پیداست.

جای خالی تعرفه خدمات دندانپزشکی
       سابقه ارزش‌گذاری خدمات دندانپزشکی به سال 1386 بازمی‌گردد که شورای عالی بیمه در آن زمان این موضوع را مطرح کرد. در آن زمان حدود 400 خدمت دندانپزشکی ارزش‌گذاری شد ولی به دلایل مختلف نهایی نشد. در طی سال‌های گذشته هنوز برخی از خدمات دندانپزشکی کد گذاری، تعریف، ارزش‌گذاری و تعرفه‌گذاری نشده اند.

       با شروع کار دولت یازدهم و تشکیل شورای عالی سلامت دهان و دندان از سوی وزارت بهداشت یکی از موضوعات مورد توجه تعرفه‌گذاری خدمات بهداشتی و درمانی بوده است. رضا حسین‌پور، رئیس کمیته فنی انجمن علمی دندانپزشکی ایران، درباره تعرفه‌ خدمات

       دندانپزشکی خبر داد: «ارزش‌گذاری خدمات دندانپزشکی تا آخر امسال انجام می‌شود.» او درباره اقدامات انجام شده برای ارزش‌گذاری، خدمات دندانپزشکی می‌گوید: «در طول یک‌سال گذشته کارها چند مرحله جلو رفته و کد بندی خدمات بر اساس ترمینولوژی بین‌المللی انجام شده و خدمات احصا و تعریف شده است و تعرفه‌گذاری براساس مبانی علمی همچون قیمت تمام شده سود سرمایه و استهلاک، نهایی خواهد شد.»

       دبیرخانه شورای عالی بیمه نیز این موضوع در دستور کار خود قرار داده است. حسین پور مبنای کار را کتاب ارزش‌گذاری خدمات دندانپزشکی آمریکا می‌داند که در بسیاری از کشورهای جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد. او معتقد است که چارچوب ارزش‌گذاری خدمات، تعادل بین خدمات و تعادل بین رشته‌های تخصصی دندانپزشکی هستند. رئیس کمیته فنی انجمن علمی دندانپزشکی ایران درباره مبانی نظری که در تعرفه خدمات دندانپزشکی اهمیت دارند؛ توضیح می‌دهد: «فاکتورهایی مانند زمان صرف شده از سوی دندانپزشک، سختی کار، ریسک بیمار و دندانپزشک، بر ارزش‌گذاری خدمات موثر هستند.» به گفته وی، ارزش گذاری خدمات، نقش مهمی در سامان‌دهی بازار و اولویت دادن به خدمات ضروری خواهد داشت.

تعیین تعرفه همه خدمات دندانپزشکی
       عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی با اشاره به اقدامات شورای عالی بیمه برای تعرفه گذاری خدمات دندانپزشکی گفت: «در حال حاضر شورای عالی بیمه با همکاری انجمن‌های علمی تخصصی، مشغول برآورد هزینه‌های واقعی تمام رشته‌ها هستند.»

       بهنام عباسیان در خصوص وضعیت تعیین تعرفه‌های دندانپزشکی گفت: «در حال حاضر با کمک وزارت بهداشت و در چارچوب قوانین شورای عالی بیمه، تعرفه‌ها را بررسی، کدها را مشخص و یکسان سازی کتاب ارزش گذاری سال 95 برای تصویب و اجرا انجام شده است.»

       او بر ورود بیمه‌ها به حیطه سلامت دهان و دندان تاکید می‌کند و می‌گوید: « بیمه‌ها تا در عرصه سلامت حضور نداشته باشند، نمی‌توان کاری را در این حوزه پیش برد. بیمه‌ها با اتخاذ محورهایی باید در این زمینه دخالت کنند و برخی از هزینه‌های درمان بیمار را متقبل شوند تا هزینه بیمار کمتر شود. »

       عضو شورای عالی نظام پزشکی مهم‌ترین مسئله در تعرفه‌های خدمات دندانپزشکی را اقتصاد می‌داند و معتقد است که به دلیل وجود نابسامانی‌های اقتصادی خدمات دندانپزشکی که در بخش خصوصی جای دارد، با قیمت تمام شده این خدمات در یک قیاس نیست.

       عباسیان می‌گوید: «این در حالی است که باید شرایط طوری ایجاد شود که این خدمات در دسترس همگان باشد.» به گفته او دندانپزشکان هیچگاه هزینه تمام شده درمان دندان را از بیمار اخذ نمی‌کنند و تنها آنچه بیمار در توان دارد را از او می‌گیرند تا بتوانند برای آحاد جامعه مفید باشند.

       عباسیان با گلایه از اینکه دندانپزشکان مشکلات عدیده‌ای به خصوص در تامین مواد مصرفی و تجهیزات دارند، ابراز داشت: «وسایل و تجهیزات دندانپزشکی که با قیمت‌های متفاوت و بسیار گران است به دندانپزشکان فروخته می‌شود و متاسفانه دولت در این خصوص از آنها حمایتی نمی‌کند.» به گفته او جامعه دندانپزشکی با روزهای سختی مواجه است و دولت باید اقداماتی را برای رفع این مسائل در نظر بگیرد.

خدمات لوکس دندانپزشکی تعرفه می‌خواهند؟
       برخی معتقدند که خدمات دندانپزشکی در بسیاری از نقاط جهان به عنوان خدمات لوکس تلقی می‌شوند و می‌توان مانند کالای لوکس روی آنها ارزش گذاشت.

       عباسیان معتقد است که برخی از این خدمات مانند ایمپلنت، لمینیت و غیره لوکس تلقی می‌شوند ولی باید با تعرفه‌گذاری این خدمات، علاوه بر مشخص شدن دستمزد دندانپزشکان و هزینه مواد مصرفی، قیمت کل این خدمات نیز تعیین می‌شود.

هرچند که این خدمات تنها برای زیبایی هستند اما مانند یک زنجیر بهم پیوسته‌اند و نمی‌توان این خدمات را از سایر خدمات دندانپزشکی جدا کرد. زمانی هم که سازمان‌های بیمه‌گر در این مسئله مطرح می‌شوند تنها موجب دسته‌بندی این خدمات می‌شوند زیرا این سازمان‌ها همه خدمات دندانپزشکی را تحت پوشش قرار نمی‌دهند. حسین پور نیز معتقد است که تعرفه‌گذاری همه خدمات دندانپزشکی ضروری است.

 او درباره پوشش بیمه خدمات دندانپزشکی توضیح می‌دهد: «بیمه پایه خدمات سطح یک و دو را که عمدتا برای کودکان پوشش می‌دهد و بیمه تکمیلی نیز تا سطح مشخصی را برعهده می‌گیرد. در همین راستا برخی از خدمات کمتر موثر بر شاخص‌های سلامت دهان تحت پوشش قرار نمی‌گیرند و برچسب لوکس بر آنها گذاشته می‌شود، مع‌ذالک این خدمات نیز باید تعرفه داشته باشند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: