کد خبر: ۹۲۵۰۸
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۱۸ دی ۱۳۹۴ - 2016January 08
شفا آنلاین>اجتماعی>دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: در جلسه هفته آینده این شورا نتایج بررسی گزارش اردوهای مختلط اعلام می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،محمد رضا مخبر دزفولی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما در حاشیه جلسه شورای ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور افزود: گزارش‌های مربوط به برگزاری اردوهای مختلط در دانشگاه‌ها از سوی برخی ارگان‌ها از جمله وزارت علوم به شورای انقلاب فرهنگی ارسال شده است. وی درباره اینکه تاکنون چه تعداد گزارش به شورای عالی انقلاب فرهنگی ارسال شده است، گفت: هفته آینده بعد از اتمام جلسه شورای عالی انقلاب فرهنگی، بلافاصله جمع‌بندی به خبرنگاران اعلام می‌شود.

مخبر دزفولی درباره گزارش‌های وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد افزود: هنوز دوستان دیگر مکتوب گزارش‌ها را برای ما نفرستادند، اما چون مجموعه گزارش‌ها را از نهادهای مختلف تحویل گرفتیم، گزارش نهایی آماده شده است و در صحن شورای عالی ارائه می‌شود.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: فکر می‌کنم این شورا تصمیم‌های مناسبی را در ارتباط با چارچوب اردوهایی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود اتخاذ کند. وی همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخورد با خاطیان تأکید کرد: اجازه دهید گزارش ارائه شود، نتیجه را از شورای عالی انقلاب فرهنگی و جمع‌بندی که رئیس جمهوری انجام می‌دهد اعلام می‌کنیم.

اردوهای آموزشی باید زیر نظر معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها برگزار شود.
حجت‌الاسلام محمدیان رئیس نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در دانشگاه‌ها گفت: «این موضوع مسلم است که سیاست کلان مسئولان وزارتخانه‌های علوم، بهداشت و دانشگاه‌ آزاد رعایت ضوابط شرعی در محیط دانشگاه است، اما تخلفاتی نیز در این زمینه اتفاق افتاده که متأسفانه برخی از این تخلفات توسط مسئولان دانشگاه‌ها انجام شده است.»


حجت‌الاسلام محمدیان افزود: «البته همانگونه که رهبر معظم انقلاب تأکید فرمودند فضای غالب در دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی، فضای تدین و معنویت است. متأسفانه در این موضوع برخی رسانه‌ها نیز شیطنت کردند و قصد داشتند با این موضوع برخورد سیاسی کنند. همه ما وظیفه داریم فضای دینداری را در دانشگاه‌ها تقویت کنیم.»

اردوهای دانشجویی قانونمند هستند
چند وقتی است که دوباره موضوع اردوهای دانشجویی بر سر زبان‌ها افتاده است. همین چند وقت پیش بود که خبرها و عکس‌هایی از دانشجویان در دل طبیعت منتشر شد که نشان می‌داد عده‌ای از دانشجویان در قالب اردوهای دانشگاهی هنجارهای عرفی و اجتماعی را زیر پا گذاشته‌اند.


موضوع برای برخی از فعالان دانشجویی و مسئولان فرهنگی پررنگ شد و آنها اعلام کردند که وزارت علوم توجهی به وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها ندارد. این موضوع حتی به محضر رهبر انقلاب هم کشیده شد و تعدادی از دانشجویان از وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها انتقاد کردند. رهبر معظم انقلاب هم در دیدار اخیرشان با مسئولان آموزش عالی با انتقاد صریح از برپایی اردوهای مختلط در برخی دانشگاه‌های کشور، خاطرنشان کردند: «بعضی‌ها کار فرهنگی را در داخل دانشگاه با کنسرت و اردوهای مختلط اشتباه گرفته‌اند؛ می‌گویند باید دانشجو شاد باشد، شاد بودن برای هر محیطی چیز خوبی است اما به چه قیمتی؟»


پس از این هشدارها بود که مسئولان وزارت علوم اعلام کردند که بشدت از برگزاری اردوهای مختلط جلوگیری می‌کنند. وزیر علوم گفت: «در بخشنامه‌ای به مسئولان دانشگاه‌ها توصیه شده که اردوی مختلط نداشته باشند.»
او تأکید کرد: «ما اردوی مختلط نداشتیم و نخواهیم داشت.» علاوه بر آن رئیس جمهوری در شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز دستور داد وزارت علوم پرونده اردوهای دانشجویی را بررسی کند، موضوعی که مخبر دبیر شورایعالی انقلاب فرهنگی هم به آن اشاره کرد: «رئیس جمهوری در جلسه شورا مأموریت داد که گزارش مستندی در زمینه اردوهای مختلط دانشجویی آماده، تذکر رهبر انقلاب در این باره پیگیری و به طور حتم از برگزاری این اردوها جلوگیری شود.»
با این حال آن‌طور که معاون فرهنگی وزیر علوم اظهار کرد گزارش مذکور توسط معاونت فرهنگی وزارت علوم تدوین و به وزیرعلوم ارائه شده است. براساس این گزارش، برنامه اردوی مختلط دانشجویی که با مدیریت دانشگاه‌ها و یک اردوی رسمی باشد نداشتیم، اما درمورد برنامه‌های اردویی که برگزار شده و به شکل مختلط بوده مواردی بوده که تذکرات لازم داده شده است.»

او همچنین تأکید کرد: «ممکن است در دانشگاهی اردویی برگزار شده باشد اما این موضوع را نمی‌توان به همه دانشگاه‌ها تعمیم داد. در همین جا اعلام می‌کنم که اردوی مختلط دانشجویی نداشتیم. در عین حال گاهی جمع‌های دانشجویی خارج از نظارت دانشگاه مسافرت می‌کنند که این مسأله خارج از حوزه دانشگاه است. حوزه اختیارات ما محدود است، ما نمی‌توانیم دانشجویان را کنترل کنیم.»

هاشمی با تأکید بر اینکه اعتقاد ما این است که دانشگاه‌ها، برنامه‌های علمی، فکری و فرهنگی را باید در اولویت خود قرار دهند اظهار کرد: «در جلسه‌ای که با اعضای شورای اسلامی شدن دانشگاه‌ها داشتیم این پیشنهاد مطرح شد که برخی از اردوهای علمی طبق قانون و ضوابط به طور مختلط برگزار شود. البته این در حد یک پیشنهاد است؛ نه می‌توان آن را رد کرد نه تأیید. همچنین اردوهای علمی، فرهنگی، زیارتی و ایران گردی دانشگاه‌ها هم طبق قانون با همان روند قبلی برای دانشجویان برگزار شود.»ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: