کد خبر: ۹۲۳۸۲
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۷ دی ۱۳۹۴ - 2016January 07
شفا آنلاین>اجتماعی> دولت از سال 76 تا پایان سال 93، 58 هزار و 449 میلیارد و 97 میلیون ریال بابت مترو (قطارهای شهری) به شهرداری‌های سراسر کشور پرداخت کرده است.

به گزارش شفا آنلاین، دولت در برخی شهرها همچون قم و اهواز که شهرداری‌ها توان مالی کمتری دارند، بیش از سهم 50 درصدی خود را پرداخته است.

  تهران فقط 15 درصد جمعیت شهرهای کشور را در خود جای داده، با وجود این سهم تهران از مجموع بودجه شهرداری‌های کشور 43 درصد بوده است.

   رقم بدهی دولت‌ها به شهرداری‌های سراسر کشور از گذشته تا به امروز، معادل 2 هزار میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون فقط در سال 87، حدود 80 میلیارد تومان آن پرداخت شده است.


دولت از سال 76 تا پایان سال 93، 58 هزار و 449 میلیارد و 97 میلیون ریال بابت مترو (قطارهای شهری) به شهرداری‌های سراسر کشور پرداخت کرده است، در این میان سهم پرداختی شهرداری‌ها معادل 53 هزار و 509 میلیارد و 68 میلیون ریال بوده است که نشان می‌دهد دولت در مجموع بیش از سهم 50 درصدی خود به متروی 9 شهر تهران، اصفهان، مشهد، تبریز، شیراز، کرج، اهواز، قم، کرمانشاه و خط‌های حمل و نقل حومه‌ای مثل تهران-پرند کمک کرده است.

این درحالی است که محمد باقر قالیباف شهردار تهران بارها با متهم کردن دولت، گفته بود که شهرداری تهران بیش از 93درصد بودجه مترو تهران را پرداخت کرده و دولت در این زمینه سهم کمتر از 7 درصد داشته است.

معاون امور شهرداری‌های سازمان دهیاری‌ها وشهرداری‌های کشور با بیان اینکه دولت طی این 17 سال، حدود 15 هزار میلیارد ریال و در 9 ماهه امسال هم 475 میلیارد ریال به متروی تهران پرداخت کرده است، گفت: البته شهرداری تهران تا سال گذشته، بیش از 30 هزار میلیارد ریال پرداخت کرده است که کسی منکر آن نیست، اما دولت در برخی شهرها همچون قم و اهواز که شهرداری‌ها توان مالی کمتری دارند، بیش از سهم 50 درصدی خودرا پرداخته است، برای مثال شهرداری اهواز تاکنون فقط 10 درصد سهم خود یعنی 835 میلیارد ریال پرداخته، اما دولت 4 هزار و 785 میلیارد ریال به قطار شهری اهواز کمک کرده است یا در مشهد این سهم 50 -50 بوده است.

  ایران، فقط تهران نیست

به گفته وی، دولت به تناسب میزان درآمد شهرداری‌ها، این هزینه را تخصیص داده است.
وی با بیان اینکه تهران فقط 15 درصد جمعیت شهرهای کشور را در خود جای داده، تأکید کرد: با این حال سهم تهران از مجموع بودجه شهرداری‌های کشور 43 درصد بوده و این درحالی است که شهرهای متوسط یعنی شهرهای بالای 50 هزار تا 200 هزار نفر با 22 درصد جمعیت کل کشور، 9 درصد بودجه را به خود اختصاص داده‌اند.

علی نوذرپور، همچنین با تأکید بر اینکه رقم بدهی دولت‌ها به شهرداری‌های سراسر کشور از گذشته تا به امروز، معادل 2 هزار میلیارد تومان برآورد شده که تاکنون فقط در سال 87، حدود 80 میلیارد تومان آن پرداخت شده است، با رد ادعای مقام‌های شهرداری و همچنین رئیس شورای شهر تهران که اخیراً رقم بدهی دولت به کلانشهر تهران را بیش از 2 هزار میلیارد تومان اعلام کرده بود، گفت: براساس قانون رفع موانع تولید، سازمان شهرداری‌های سراسر کشور در سال 94 مکلف شد به نیابت از شهرداری‌ها، با توجه به اسناد موجود، میزان بدهی دولت را از وزارت دارایی گرفته و احصا کند که در مجموع رقم 2 هزار میلیارد تومان نه فقط برای تهران که برای همه شهرداری‌های کشور نهایی شد.

او ادامه داد: البته دولت با توجه به‌بند ج تبصره 7 قانون بودجه سال 93 هم اعلام کرده بود که رقم مطالبات را درصورتی‌که سازمان حسابرسی آنها را تأیید کند، پرداخت می‌کند، براین اساس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور با سازمان حسابرسی قرارداد بست و 4 استان کردستان، البرز، اصفهان و تهران هم حسابرسی شدند که در نهایت رقم بدهی دولت تا پایان سال 92 به شهرداری‌های یاد شده، 280 میلیارد تومان اعلام شد و به تأیید سازمان حسابرسی هم رسید. البته این رقم هنوز از سوی دولت پرداخت نشده است.

  بودجه ای که شهرداری می خواهد تأیید شده نیست
وی بار دیگر با تأکید بر اینکه رقم بدهی ای که از سوی شهرداری تهران اعلام شده، رقم درستی نیست، گفت: در قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مصرف سوخت مصوب مجلس شورای اسلامی، درحالی دولت باید سالانه مبلغ 4 هزار میلیارد تومان به حمل و نقل عمومی بپردازد که این اعتبار در بودجه سنواتی بسیار پایین‌تر از این رقم دیده شده و همان هم تخصیص نیافته است، پس چطور می‌توان برای مبلغی که هنوز تخصیص نیافته، برنامه چید و آن را به حساب بدهی‌های دولت گذاشت؟! متأسفانه شهرداری تهران این رقم را هر سال به عنوان بدهی دولت به خود محسوب می‌کند.

 اما دولت درصورتی می‌تواند این رقم را تخصیص دهد که اولاً در قوانین بودجه‌ای کشور به تأیید مجلس برسد و سپس بسته به اوضاع اقتصادی کشور تخصیص یابد. حتی در زمان دولت قبل هم این منابع محقق نشده بود.

نوذرپور با بیان اینکه دولت هم‌اکنون از محل ردیف‌های مندرج بودجه‌های سنواتی کشور و عوایدی که از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده به دست می‌آید، 26 درصد از کل بودجه شهرداری‌های کشور را تأمین می‌کند، گفت: دریافتی شهرداری تهران از مجموع عواید قانون مالیات بر ارزش افزوده از سال 90 تا 94، تقریباً 21 درصد رشد داشته، اما در سایر کلانشهرها از 7 درصد به 9 درصد رسیده است.


وی با بیان اینکه دولت از محل قانون مالیات بر ارزش افزوده فقط در سال 93، حدود 30 هزار میلیارد ریال به شهرداری تهران کمک کرده است، تأکید کرد: اگرچه دولت محل هزینه کرد این مبلغ را تعیین نکرده، اما شهرداری تهران می‌توانست با این مبلغ 6 هزار دستگاه اتوبوس خریداری کرده و به ناوگان حمل و نقل عمومی تزریق کند. با این حال ما حرف آنها راکه می‌گویند دولت در این دو سال برای خرید اتوبوس هیچ هزینه‌ای پرداخت نکرده، رد نمی‌کنیم.

 وی با تأکید بر اینکه 36 درصد از مجموع عواید سالانه قانون مالیات بر ارزش افزوده به شهرداری تهران اختصاص دارد، گفت: سایر کلانشهرها دراین زمینه-به طور میانگین- فقط 16 درصد سهم دارند.


  یارانه بلیت اتوبوس و مترو

نوذرپور درباره خروج تاکسی‌های فرسوده در شهرهای سراسر کشور که نگرانی‌های زیادی برای آلودگی هوای شهرهاایجاد کرده به ارائه تسهیلات مورد نیاز دولت تا سقف 90 هزار دستگاه تاکسی اشاره کرد و گفت: دولت از زمستان امسال تا زمستان سال آینده، تسهیلات مورد نیاز برای جایگزینی 90 هزار دستگاه تاکسی را در اختیار متقاضیان قرار می‌دهد.

وی همچنین درباره جرایم راهنمایی و رانندگی که به گفته شهردار تهران تاکنون مبلغی از آن به حساب شهرداری واریز نشده، گفت: از محل جرایم رانندگی، در سال 94 حدود هزار و 100 میلیارد ریال به شهرداری‌های سراسر کشور تزریق می‌شود که این رقم در سال گذشته، 2 هزار و 828 میلیارد ریال بوده است.

به گفته نوذرپور، دولت در حوزه یارانه بلیت مترو و اتوبوس هم از ابتدای امسال تاکنون، 500 میلیارد ریال پرداخت کرده که این رقم در سال گذشته، هزار و 700 میلیارد ریال بوده است. سهم تهران از یارانه بلیت در سال گذشته 745 میلیارد ریال بوده است.

تهران همچنین در سال گذشته، 140 میلیارد ریال برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی (اتوبوس) از وزارت کشور دریافت کرده است.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: