کد خبر: ۹۲۳۰۶
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 06
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>بر اساس تجاربی که در وزارت بهداشت داشتم، یکی از مبحث‌های معاونت‌ توسعه و منابع انسانی، ساختن و بازسازی و ترمیم بیمارستان‌‌‌ها، مساجد و دانشگاه‌ها و... است.
به نقل از سپید در مطالعه‌ای که آن زمان انجام شد، نتیجه‌ای به دست آمد، مبنی براینکه مقاوم‌سازی بیمارستان‌ها به‌هیچ عنوان مقرون به صرفه نیست.

 مقرون به صرفه نبودن، تنها به جنبه زمانی محدود نمی‌شود، بلکه جنبه‌هایی نظیرهزینه‌ها و استانداردهای بیمارستان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. بیمارستانی که حدود 50 -60 سال پیش ساخته شده است، دارای اسکلت ثابتی است که در پروژه مقاوم‌سازی قرار دارد. در اصل در این پروژه‌های مقاوم‌سازی قصد ایجاد فضاهای بهینه‌ای هم وجود دارد.

ظرفیت و امکاناتی که در زمان قدیم برای فضای اورژانس بیمارستان پیش‌بینی می‌شد، با آنچه که درحال حاضر وجود دارد، متفاوت است. با اسکلت بسته ساختمان بیمارستانی در 50 سال قبل، نمی‌توان فضای باز اورژانس و آی‌سی‌یویی که در حال حاضر نیاز است را تامین کرد و لذا محدودیت‌های فراوانی را پیش‌رو می‌گذارد. بنابراین ایجاد فضاهای استاندارد و تخصصی که مبتنی بر دانش روز دنیا است، با تکیه بر اسکلت قدیمی یک بیمارستان کار ساده‌ای نیست.

از سوی دیگر بیمارستانی که درحال پذیرش بیمار بوده و همزمان کار مقاوم‌سازی و بازسازی را انجام می‌دهد، اختلال جدی را در عملیات ایجاد می‌کند. این اختلال هم امور درمانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم اینکه محدودیت‌هایی را برای امور ساختمانی و بنَایی بیمارستان به وجود می‌آورد و مدت زمان مورد نیاز برای انجام پروژه مقاوم‌سازی بیمارستانی را افزایش می‌دهد. مثالی که در این باب می‌توان ذکر کرد، بیمارستان شهید محمدی بندرعباس است.

 مقاوم‌سازی این بیمارستان حدود یازده سال به طول انجامید. چنانچه بیمارستانی در حاشیه همان بیمارستان احداث می‌شد، زمانی حدود 2 تا 3 سال زمان می‌برد.

       از نظر هزینه نیز باید گفت که مطالعات نشان می‌دهد که حداقل هزینه تحمیل شده به سیستم برای مقاوم‌سازی یک بیمارستان فرسوده 125 درصد احداث یک بیمارستان جدید است. یعنی چنانچه قصد مقاوم‌سازی بیمارستانی وجود داشته باشد، 25 درصد بیشتر از احداث یک بیمارستان تازه، هزینه صرف می شود. لذا عقل ومنطق و مطالعات کارشناسی که در این رابطه صورت گرفته، موید این است که جایگزینی بیمارستان‌های فرسوده را در حاشیه همان بیمارستان در دستورکار قراردهیم.

درواقع در بیمارستان‌هایی که زمین و محوطه مناسبی دارند، قسمتی از این محوطه را جداسازی و به ساخت ساختمان جدید بیمارستان اختصاص دهیم. پروژه جدید در کوتاه‌ترین زمان ممکن و بر طبق استانداردهای روز و با صرف کمترین هزینه اجرا شود و بیماران را به فضای جدید منتقل کرده و فضای قدیمی تخریب شده و به فضای سبز تبدیل شود.

       بیمارستان یک مرکز عام‌المنفعه است. مرکز ارائه خدمات درمانی به مردم و نیازمندان بوده و قطعا مرکز تجاری نبوده که قصد کسب درآمد داشته باشد. مخصوصا بیمارستان‌های دولتی که توسط دانشگاه‌های علوم‌پزشکی اداره می‌شود.
نعمت‌الله حافظی/ رییس کمیسیون بهداشت و سلامت شورای اسلامی شهر تهران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: