کد خبر: ۹۲۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴:۱۵ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 06
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>بخش زیادی از مردم به دلیل شرایط کاری و شاید شرایط زندگی مجبورند وعده‌های غذایی خود را خارج از منزل صرف کنند.
به گزارش شفا آنلاین، این عده مجبورند به رستوران‌ها، ساندویچی‌ها و در سال‌های اخیر به آشپزخانه‌های تهیه غذا مراجعه کنند. مسئله غذا فارغ از اینکه یک مسئله اجتماعی باشد، موضوعی است که به صورت مستقیم به سلامت افراد ارتباط دارد و البته در مقیاسی بزرگ‌تر به سلامت کل جامعه مربوط می‌شود.

 شکی نیست که مصرف غذایی که از مواد اولیه غیربهداشتی یا در محیطی غیربهداشتی تهیه شده باشد، نه تنها سلامت آن فرد را به خطر می‌اندازد، بلکه نظام سلامت کشور را هم دچار مشکل و به طبع آن هزینه‌هایی خواهد کرد. اینکه چه نظارت‌هایی بر مراکز تهیه غذا که به شکل قارچ‌گونه‌ای در حال رشد هستند صورت می‌گیرد را از ناصر حسینی، رئیس اتحادیه صنف چلوکباب و چلوخورش تهران پرسیدیم. اتحادیه‌ای که تنها محل صدور مجوز فعالیت رستوران‌ها و مراکز تهیه غذا است.

 آشپزخانه‌های تهیه غذا چند نوع هستند؟
       این آشپزخانه‌ها 2 نوع هستند؛ یک گروه آنهایی هستند که از ما جواز گرفته‌اند که قبل از صدور پروانه، کارگران این مکان‌ها را به اداره بهداشت محیط می‌فرستیم. یعنی هم کارگران معاینه پزشکی می‌شوند و هم محیط کار را بررسی می‌کنند. گروه دوم، گروهی هستند که بدون هیچ ضابطه‌ای غذا تهیه می‌کنند و به مردم می‌فروشند که در نتیجه مصرف‌کنندگان دچار بیماری‌هایی می‌شوند.

 آیا نظارتی بر این مراکز انجام می‌شود؟
       گروه اول که از ما مجوز فعالیت گرفته‌اند، به طور مرتب تحت نظارت بهداشت هستند و هر 2 ماه یک‌بار باید کارت بهداشت‌شان تعویض شود. یعنی کارگری که در آنجا کار می‌کند باید هر 2 ماه یا حداکثر 3 ماه یک بار مراجعه و کارت بهداشت دریافت کند. از طرف دیگر عده‌ای هم هستند که بدون جواز فعالیت می‌کنند. به طور مثال در خیابان جردن تهران، یک نفر پشت وانت غذا می‌فروشد که متاسفانه محل طبخ این غذاها مشخص نیست. با این موارد نیز تا جایی که بتوانیم و شناسایی کنیم برخورد انجام می‌شود.

 بر مواد مصرفی نیز نظارتی می‌شود؟
       نظارت بر مواد مصرفی مراکزی که از خود ما مجوز تهیه غذا یا چلوکبابی گرفته‌اند انجام می‌شود، اما بر مراکز غیرقانونی تهیه غذا نمی‌شود نظارت خاص و مرتبی انجام داد. هرچند خوش‌بختانه همبستگی خوبی با اداره اماکن و اداره بهداشت داریم که مرتب به این مراکز تهیه غذای غیرقانونی می‌روند و پلمب می‌کنند.

نظارت وزارت بهداشت بر این موارد چگونه است؟
       به نظرم وزارت بهداشت باید در این موارد کنترل بیشتری انجام دهد. چرا که اگر کنترل مداومی بر این موضوع شود، شاید هزینه‌های وزارت بهداشت را به مراتب کمتر کند.

چون بخش زیادی از این بیماری‌ها به واسطه تغذیه ایجاد می‌شود و بعد که مشکلاتی به وجود آمد، مردم به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و این خود وزارت بهداشت را دچار هزینه‌های اضافی خواهد کرد که در صورت جلوگیری و نظارت بیشتر بر مراکز تهیه غذا، می‌شود از بار بیماری‌هایی که به دلیل تغذیه نامناسب ایجاد می‌شود کاست.

اگر کسی با غذای نامناسب، رستوران کثیف و کارگرانی که شرایط بهداشتی نامناسبی دارند مواجه شود با کجا باید تماس بگیرد؟

3984C6اگر مردم به جایی مراجعه کردند که مواد مصرفی آن مشکل دارد و حتی شرایط بهداشتی کارگران آن رستوران مناسب نیست و آن مکان پروانه و مجوز داشته باشد، می‌توانند با شماره تلفن 88442394 در همه ساعات شبانه‌روز تماس بگیرند و پیغام بگذارند تا ما در اسرع وقت رسیدگی کنیم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: