کد خبر: ۹۲۳۰۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۳۰ - ۱۶ دی ۱۳۹۴ - 2016January 06
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>ورود داروهای آرژانتینی برای بیماران خاص موضوعی است که این روزها با سرعت در فضای مجازی بین گروه‌های پزشکی و حتی غیرپزشکی دست به دست می‌چرخد.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  موضوع داغی که گفته می‌شود با وجود تولید برخی از داروهای بیماران خاص در کشور با کیفیت مناسب، شاهد واردات مشابه آنها از کشور آرژانتین به ایران هستیم، آن هم در حالی که این داروها در کشور مبدا (آرژانتین) مجوز تولید ندارند.

پیام‌هایی که گاه بوی هشدار دارد و فعالیت این شرکت‌ها را که به عنوان شرکت‌های تولیدنما از آنها یاد می‌شود، زیر سوال می‌برد و گفته می‌شود که فعالیت آنها عرصه را بر شرکت‌های تولید دارو، به خصوص تولیدکنندگان داروهای بیوتکنولوژیک تنگ کرده‌اند.

       درحال حاضر 160 قلم داروی بیوتکنولوژی در دنیا در حال تولید است که از این تعداد 19 قلم از آنها در ایران تولید می‌شود. تولید این داروها در کشور سبب شده، ایران در بین کشورهای آسیایی و شمال آفریقا مقام سوم را بعد از ژاپن و کره جنوبی به دست آورد و پیش‌بینی می‌شود طی 4 سال آینده، تعداد داروهای بیوتکنولوژیک در کشور به بالای 32 قلم افزایش یابد.

سازمان غذا و دارو جولانگاه شرکت‌های تولیدنما
       یکی از این هشداردهنده‌ها رئیس انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان محصولات بیوتکنولوژی پزشکی ایران است که معتقد است سازمان غذا و دارو در دولت گذشته جولانگاه این شرکت‌ها قرار گرفته و کار شرکت‌ها را به جای تولید، واردات برخی داروها از کشور آرژانتین و بسته‌بندی و توزیع آنها در داخل می‌داند.

       فریدون مهبودی در این خصوص تصریح کرد: «با وجود تولید بعضی از داروهای مصرفی در درمان سرطان و رضایت پزشکان، شاهد واردات همان دارو از کشور آرژانتین به بهانه انجام مطالعات بالینی هستیم و در حالیکه این دارو هنوز مجوز تجویز و استفاده در کشور مبدا (آرژانتین) را ندارد، جای بسی تاسف است که کشور ما حیاط خلوت مطالعه داروی آرژانتین شده است.»

       وی با اشاره به اینکه فعالیت این شرکت‌ها در دولت گذشته شرایطی را فراهم کرده که هنوز گریبانگیر نظام سلامت کشور است، تصریح کرد: «نمونه‌ای از این دست اقدامات در سال 89 صورت گرفت که مجوز واردات 3 داروی اکتووکس، اکتوفرون و اکتوریف برای یک شرکت داخلی صادر و آن شرکت متعهد شد، ظرف مدت یک سال فرایند انتقال تکنولوژی را در داخل کشور انجام دهد، ولی پس از گذشت 5 سال از آن تعهد قانونی این انتقال تکنولوژی همچنان صورت نگرفته است.»

       برای آگاهی بیشتر از این موضوع و اینکه آیا این مباحث تنها یک ادعاست و یا واقعیت دارد به سراغ سازمان غذا و دارو و برخی شرکت‌های بزرگ دارویی رفتیم. هر چند هیچ کدام از شرکت‌های دارویی که ما تماس گرفتیم اطلاعاتی در این خصوص نداشتند، اما در پرس‌و‌جو از سازمان غذا و دارو با جوابی کاملا موازی و همسو با این مباحث روبرو شدیم.

       سازمان غذا و دارو، تامین دارو با سلامت، کیفیت و اثربخشی مناسب و با اولویت تولید داخل را رسالت اصلی تعیین شده سازمان می‌داند و تاکید دارد که سازمان تا حصول اطمینان از این امر به هیچ عنوان مجوز مصرف هیچ دارویی را صادر نخواهد کرد.

از واردات داروی مشابه داخلی ممانعت به عمل می‌آید
       مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در گفتگو با سپید از شروط ضوابط کیفی برای تولید داخل و ممانعت از واردات می‌گوید و توضیح می‌دهد: «سازمان، داروهای بیوتکنولوژی را از مرحله تولید ماده موثره و داروهای شیمیایی را از مرحله فرمولاسیون مشروط به رعایت ضوابط کیفی، تولید داخل محسوب کرده و به محض تولید داخل شدن یک فراورده، از واردات آن ممانعت به‌عمل می‌آورد.»

       محمد هاشمی سهم داروهای وارداتی در این موارد را کمتر از ۱۰درصد بازار می‌داند و موضوع انتقال دانش فنی برای داروهای ژنریک و بیوسیمیلاری را موضوعی انتفاعی برای زمین‌زدن تولیدات داخلی و افزایش وابستگی به واردات می‌داند.

       هاشمی در توضیح می‌گوید: «دو نوع "اینترفرون بتا ۱ آ” و "اینترفرون بتا ۱ ب” از حدود سال ۷۸ برای کاهش روند پیشرفت بیماری و کاهش ریلاپس‌ها در ام.اس به دنیا ارائه شدند. این داروها که همگی امریکایی هستند به بازار آمد. در سال ۸۷ شرکت ایرانی سیناژن داروی بیوسیمیلار سینووکس معادل آونکس و رسیژن معادل ربیف و شرکت زیست دارو، زیفرون معادل بتافرون را به بازار ایران ارائه کردند.»

       مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در توضیح بازشدن پای داروهای آرژانتینی به کشور می‌گوید: «سال ۸۹ شرکت دیگری مدعی شد که قصد دارد این داروها را از شرکت آرژانتینی بنام آمگا وارد کرده و پس از دو سال در ایران تولید کند؛ مسوولان وقت وزارت بهداشت هم با این موضوع موافقت کردند.»

       وی تصریح می‌کند: «داروی مذکور کاملا تولید آرژانتین است و در چند سال اخیر درحالی مشمول واردات می‌شده که داروی آونکس، ربیف و بتافرون نیز به موازات داروهای تولید داخل واقعی در بازار ایران موجود بوده است و عملا این فراورده‌ها رقیب فراورده ایرانی بوده‌اند. شرکت متعهد شده در این راستا نیز بعد از تاخیر سه ساله اقدام به واردات اینترفرون بصورت بالک و بسته‌بندی در ایران کرده است، درحالی که واردات بالک تولید داخل محسوب نمی‌شود.»

       هاشمی در پایان می‌گوید: «درحال حاضر گروه کارشناسی وزارت بهداشت در انتظار دریافت مستندات کافی و ارزیابی آنها برای آزادسازی فراورده‌های پر شده در سایت تولید جدید است.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: