کد خبر: ۹۲۱۸۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها> Droopy tipیاDroopy nose به حالتی گفته می‌شود که نوک بینی افتاده است. بسیاری از این موارد هم به علت عمل جراحی قبلی ایجاد می‌شود.
 یعنی بیمار در گذشته عمل rhinoplasty (عمل جراحی زیبایی بینی) انجام داده است و به دلیل عملکرد جراح قبلی یا ضربه و یا افزایش سن حمایت‌های نگهدارنده نوک بینی از بین رفته و نوک بینی دچار افتادگی شده که بالا ‌آوردن دوباره نوک بینی نیازمند تمهیداتی است.

به طور کلی عوارضی که بینی پس از عمل ممکن است نشان دهد به دو دسته تقسیم می‌شود. یک دسته عوارض عملکردی هستند که می‌توانند عملکرد بینی را تحت تاثیر قرار دهند که مهم‌ترین آنها گرفتگی بینی است. پس از آن عوارض کمتر شایع مانند اختلال بویایی و آبریزش بینی نیز ممکن است، ایجاد شود.

اما برخی عوارض زیبایی نیز وجود دارد که نسبت به دسته اول حد‌اقل از لحاظ تعداد بیشتر است. ایجاد انحراف و غیر‌قرینگی در بینی، کجی بینی، فرورفتگی پشت بینی، باریک شدن زیاد از حد نوک بینی، باقی ماندن غضروف یا استخوان در قسمت پشت بینی (یعنی بخشی از یک قوز باقی بماند) افتادگی نوک بینی یا عوارض سخت‌تر که کمتر هم شایع هستند مانند کسانی که پوست بینی آنها آسیب دیده است و خون‌رسانی بینی در اثر عمل جراحی که به صورت تهاجمی انجام شده، آسیب دیده و عروق خون‌رسان نیز دچار آسیب شده است.

 ممکن است نکروز قسمتی از بینی هم رخ دهد که اصلاح آنها بسیار مشکل است. اما در این حوزه پزشکی نسبت به تعداد عمل‌های جراحی زیبایی که انجام می‌شود و نتایج بسیار خوب آنها، قطعا پیشرفت‌های بسیاری حاصل شده است. در گذشته اگر بیماری تنها قوز روی بینی‌اش برداشته می‌شد و کمی بینی سربالا می‌شد فردی که مورد عمل قرار گرفته بود با اینکه تاثیر عمل بر روی بینی‌اش بسیار واضح بود، رضایت داشت. اما در حال حاضر اینگونه نیست.

 در حال حاضر پیشرفت‌ها و نتایج بهتری که حاصل شده، موجب شده است، مراجعه کنندگان به عمل‌های مانند گذشته راضی نباشند. آنها می‌خواهد بینی خوبی داشته باشند که مشخص هم نباشد که عمل شده است و این عمل را سخت‌تر می‌کند‌. البته پیشرفت‌هایی که ایجاد شده دستیابی به چنین نتایجی را آسان کرده است. در حال حاضر افراد بسیاری را می‌بینید که بینی خود را عمل کرده‌اند اما اثری از این عمل در چهره و بینی آنها وجود ندارد.

محمد صادقی متخصص گوش و حلق و بینی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: