کد خبر: ۹۲۱۷۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>مدتی پیش در بیمارستان سینا شهر کامیاران در استان کردستان، مسئولین بیمارستان به پرستاران اعلام کردند که بر اساس‌نامه‌ای که از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ابلاغ شده؛ ساعات کاری پرستاران به دو بخش موظفی و غیرموظفی تقسیم می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  این روزها جامعه پرستاری که درگیر مسائلی همچون طرح تربیت پرستار بیمارستانی و طرح تربیت کمک پرستار است، با رویدادها و ابلاغیه‌های جدید نیز مواجه است. در طی 12 سالی که سازمان نظام پرستاری فعالیت داشته، 2 قانون به تصویب رسیده است که جامعه پرستاری در انتظار اجرای این قانون‌هاست. درحالی‌که برخی پرستاران معتقدند که این قانون‌ها نه‌تنها اجرا نمی‌شود بلکه به‌گونه‌ای با ابلاغ برخی مصوبه‌ها نقض می‌شوند.

جای خالی شیفت شب در ساعات موظفی
       اگر نگاهی گذرا به قانون ارتقاء بهره‌وری کنید متوجه هدفگذاری این قانون مبنی بر کاهش ساعات کاری پرستاران خواهید شد. بااین‌حال بر اساس این نامه جدید اگر پرستاری از حداکثر ساعات کسر کار یعنی 35 ساعت برخوردار شود، از 183 ساعت کاری باید 148 ساعت موظفی خود را کار کند.

کما اینکه در این نامه نیز چنین ابلاغ شده است: «ضریب 1/5 ایام شب و تعطیل موضوع ماده 3 قانون ارتقای بهره‌وری و ماده 5 آیین‌نامه اجرای قانون مذکور از ساعات موظف تعیین‌شده در بند 1 این نامه کسر نمی‌گردد. بلکه در کارکرد ماهانه فرد ثبت‌شده و در ساعات کار غیرموظف محاسبه می‌شود.بدین ترتیب فرد موردبحث در بند 1 چنانچه در ماه موردنظر دو شیفت شب انجام داده باشد، 14 ساعت ناشی از اعمال ضریب 5/1 برای وی در ساعات غیرموظف موردمحاسبه قرار می‌گیرد.»

       با فچنین رویکردی یک پرستار باید بدون احتساب ساعات شیفت شب خود، ساعات موظفی خود را کار کند و ساعات کاری شیفت شب آنها به‌عنوان اضافه‌کاری محاسبه می‌شود. زینب فدایی، عضو شورای عالی نظام پرستاری با تاکید بر اجرای این قانون می‌گوید: «قانون ارتقای بهره‌وری به دلیل کمبود نیروی پرستاری در حال حاضر اجرا نمی‌شود. بااین‌حال دانشگاه‌ها و مراکز درمانی، به‌صورت اضافه‌کار ساعاتی را که پرستاران اضافه‌کار می‌کردند را محاسبه می‌کردند.»

 این عضو شورای عالی نظام پرستاری هدف از قانون ارتقای بهره‌وری را یادآوری می‌کند و می‌گوید: «هدف از قانون ارتقای بهره‌وری برای پرستاران، کاهش ساعات کاری آنها بود تا بتوانند با انرژی در بالین بیمار حضور پیدا کنند.»

فدایی با اشاره به نشست پرسش و پاسخی که در ماه اخیر دانشجویان پرستاری دانشگاه تهران با معاونت پرستاری وزارت بهداشت داشته‌اند می‌گوید: «اخیراً نامه‌ای به برخی از دانشگاه‌ها ابلاغ‌شده است که در این ابلاغیه 6 ساعت شب‌کاری را در ساعات موظفی محاسبه نمی‌کنند و این نامه خلاف قانون مجلس است.»

       به گفته وی محمد میرزا بیگی معاون پرستاری وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی نیز چنین پاسخ داده است: «درباره این نامه باید بگویم که مربوط به قانون ارتقا و بهره‌وری نیست. فقط برای افرادی است که بر اساس پرداخت مبتنی بر عملکرد، حقوق می‌گیرند و پرستارانی که بر این اساس حقوق دریافت نمی‌کنند از این مسئله معاف هستند. چون نوبت شب آنها 5/1 برابر محاسبه می‌شود، 12 ساعت ، 18 ساعت محاسبه می‌شود.و برای اینکه دوباره در ضریب 5/2 محاسبه نشود، این نامه ارسال‌شده است.» سپید در این خصوص با معاونت پرستاری وزارت بهداشت تماس برقرار کند، اما موفق به برقراری ارتباط با این معاونت نشد و نتوانست پاسخ صحیحی از مسئولین ذی‌ربط بگیرد.

       کامران سیفی پور، یکی از اعضای شورای عالی نظام پرستاری نیز با انتقاد به این نامه می‌گوید: «این نامه مربوط به‌تمامی دانشگاه‌هایی علوم پزشکی کشور است و ربطی به نحوه پرداخت دانشگاه‌ها که می‌خواهند مبنی بر عملکرد باشند و یا نباشند ندارد.»

میزان کم دریافتی اضافه‌کار
       افزایش ساعات کاری تنها دغدغه پرستاران درباره اجرای این نامه نیست. به گفته برخی پرستاران محاسبه اضافه‌کاری آنها، از حداکثر ساعتی 9 هزار تومان و حداقل ساعتی 3 هزار تومان است. علی‌اشرف رحمان پناه، عضو شورای عالی نظام پرستاری می‌گوید: «به‌گونه‌ای می‌توان اجرای این نامه را ظلمی در حق پرستاران دانست.

دریافتی ساعات موظفی پرستاران بالای ساعتی 100 هزار تومان می‌شود. با احتساب اضافه‌کاری که کمتر از 9 هزار تومان است و حتی برخی از پرستاران تا ساعتی 3 تا 4 هزار تومان نیز دریافت می‌کنند؛ موجب می‌شود تا هم ازلحاظ دستمزدی و هم ازلحاظ کاهش ساعت کاری به پرستاران آسیب‌های جدی وارد ‌شود.»

       بر اساس این نامه پرستاران مجبور می‌شوند تا برای پر کردن ساعات موظفی بیشتر کار کنند و شیفت‌هایی که در شب می‌مانند جزو اضافه‌کار آنها می‌شود. اما بر اساس قانون ارتقای بهره‌وری پرستاران نمی‌توانند بیشتر از 80 ساعت اضافه‌کار داشته باشند.

 رحمان پناه توضیح می‌دهد: «این نامه‌ای به‌گونه‌ای قانون ارتقای بهره‌وری را زیرپا می‌گذارند. قانون ارتقای بهره‌وری می‌گوید ساعات کاری کاهش یابد. مسئولین نیز اعلام کرده تا جایی که امکان دارد ساعت کاری کاهش دهید و در صورت افزایش آن را به‌عنوان اضافه‌کاری به پرستاران پرداخت کنید. منتها ساعات کاری پرستاران مانند گذشته حساب می‌شد.» حال پرستاری را در نظر بگیرید که 10 شیفت شب کار کند. با این شیفت‌ها همه 80 ساعت اضافه‌کاری‌اش را پر کرده است.

تا اجرای نامه فاصله‌ای نیست
       رحمان پناه درباره اجرای این نامه در بیمارستان سینا کامیاران توضیح می‌دهد: «مسئولین بیمارستان سینا کامیاران به پرستاران گفته‌اند که برای اجرای این نامه منتظر دستورالعمل هماهنگی از سوی استان کردستان هستند اما هنوز بخشنامه‌ای که برای اجرای این نامه صادر نشده است.»

       همچنین سیفی پور در این خصوص می‌گوید: «با این‌حال باید ببینیم این مسئله اجرا می‌شود یا خیر زیرا در حال حاضر در دانشگاهی اجرا نشده است و باید حداقل یک ماه از ابلاغیه بگذرد تا مشخص شود دانشگاه‌ها این ابلاغیه را اجرا می‌کنند یا خیر.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: