کد خبر: ۹۲۱۶۸
تاریخ انتشار: ۰۱:۵۹ - ۱۵ دی ۱۳۹۴ - 2016January 05
شفا آنلاین>سلامت>جامعه پزشکی-همایش ها>جراحی‌های زیبایی به سرعت در حال پیشرفت است و نتایج این عمل‌ها نیز روز به روز موفقیت‌آمیز‌تر می‌شود و متعاقب‌ آن هواخواهان بیشتری پیدا می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید  البته جراحی پلاستیک تنها برای زیبایی نیست بلکه شاید بتوان گفت بخش ترمیمی آن از اهمیت بیشتری برخوردار است. جراحی‌هایی که به نواقص مادرزادی یا آسیب‌های ناشی از تروما می‌پردازد.

دومین سمینار تازه‌های جراحی صورت و بینی که توسط بخش گوش و حلق و بینی بیمارستان ولیعصر(عج) دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد نیز در پنل‌های مختلف به انواع جراحی‌های زیبایی و ترمیمی پرداخت. عمل جراحی بینی و عمل ثانویه آن از مهم‌ترین موضوعاتی بود که در این سمینار مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

تغییر گرایش مردم به سمت بینی‌های طبیعی
       ابوالحسن قیصری، فوق‌تخصص جراحی پلاستیک، ترمیمی و زیبایی از سخنرانان سمینار تازه‌های جراحی صورت و بینی درباره عمل مجدد بینی و میزان موفقیت‌آمیز بودن آن می‌گوید: «عمل بینی در مواردی که نیاز به ترمیم مجدد دارد اگر به درستی ارزیابی و عمل شود و از سوی دیگر بیمار نسبت به نتایج آن دید واقع بینانه‌ای داشته باشد می‌تواند بسیار مفید باشد.

 این عمل مجدد در مواقعی غیر مفید است که بیمار تصور غیرواقعی از نتیجه عمل دارد و یا اینکه مشکلات بیمار به قدری پیشرفته است که نتیجه مورد نظر را در صورت جراحی مجدد نیز به دست نمی‌آورد.» قیصری درباره از بین رفتن بینی در اثر عمل‌های جراحی متعدد، می‌گوید: «به صورت نرمال مساله‌ای به این عنوان که بینی به طور کلی از بین برود وجود ندارد اما اگر پوست و مخاط بینی صدمه ببیند، شانس بازسازی آن بسیار کاهش پیدا می‌کند. اما اگر اشکال در اسکلت بینی باشد، معمولا قابل بازسازی بوده و مشکلی ایجاد نمی‌شود.»

       ابوالحسن قیصری با بیان این‌که نتایج حاصل از عمل‌های جراحی بینی بهبود چشمگیری داشته و قابل مقایسه با ۱۰ الی ۱۵ سال گذشته نیست، می‌گوید: «البته به‌‌ همان میزان هم توقعات بیماران افزایش پیدا کرده است. بیماران می‌خواهند بینی بی‌نقصی داشته باشند که بیشتر ترمیم‌هایی که این روز‌ها انجام می‌شود هم مربوط به بینی‌هایی که بسیار خراب شده، نیست بلکه مربوط به افردی است که می‌خواهند بینی‌ ایده‌آل داشته باشند.»

 این فوق تخصص جراحی پلاستیک با تاکید بر اینکه در ایران عمل جراحی بینی گسترش و فراوانی زیادی پیدا کرده است و به معنای دیگر مد است، می‌گوید: «از جمله مسائلی که موجب شده این عمل در ایران فراوانی بسیاری داشته باشد یکی اهمیت بینی در چهره فرد است و در صورت ایرانی‌ها معمولا با عمل جراحی بینی چهره تغییر خوبی پیدا می‌کند و دومین اینکه پیشرفتی که در زمینه جراحی و بیهوشی و مراقبت‌های بعد از عمل برای این بیماران ایجاد شده، بر موفقیت‌آمیز بودن این عمل‌ها افزوده است. تعداد زیادی از مردم از نتایج کار راضی هستند و در نتیجه به سمت این عمل گرایش پیدا می‌کنند.»

 این فوق تخصص جراحی پلاستیک درباره یک شکل بودن بینی‌های عمل شده می‌گوید: «در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۹۰ مدلی از بینی نه در ایران بلکه در دنیا و به ویژه آمریکا و اروپا مد بود که به آنها بینی فانتزی یا sertica- nose گفته می‌شد. اما خوشبختانه چندین سال است که گرایش بیماران به سمت بینی‌های طبیعی تغییر کرده و در کنگره‌ها نیز گرایش ما به سمت سوق دادن همکارانمان به سمت بینی‌های طبیعی و زیبا است و نه بینی‌های فانتزی.»

شیوع ترومای صورت ناشی از برخورد به داشبرد
       محمدرضا فتح‌العلومی، متخصص گوش، گلو و بینی، از دیگر سخنرانان سمینار تازه‌های جراحی صورت و بینی نیز  درباره تروما‌های شایع صورت و ترمیم آنها می‌گوید: «در ایجاد ترومای صورت در حال حاضر مهم‌ترین مساله بستن کمربند ایمنی خودرو است که موجب می‌شود فرد به داشبرد برخورد نکند. تروما‌های ناشی از برخورد به داشبرد بیشتر شامل ضربه به فک بوده که ممکن است فک در سه ناحیه دچار شکستگی شود یا ممکن است کل صورت از جمجمه جدا شود. این تروما در گذشته با سیم درمان می‌شد اما امروزه با مینی‌پلیت به راحتی می‌توان این آسیب‌ را جبران کرد.» ویپلش، ضربه دیگری است که در تصادف‌های رانندگی زیاد ایجاد می‌شود. فتح‌العلومی درباره این نوع از ضربه می‌گوید: «ویپلش یعنی شلاق.

 وقتی که یک خودرو از عقب با خودرو فرد دیگری تصادف می‌کند سر ابتدا به سمت جلو و سپس عقب حرکت می‌کند. این مساله موجب می‌شود در میان مهره‌های یک و دو دررفتگی مفصلی ایجاد شود.

پشت گردنی‌های صندلی‌های ماشین نیز برای جلوگیری از همین آسیب تعبیه شده است که اهمیت بسیاری دارد و در صورت نبود آن حتی ممکن است این ضربات به صدمات نخاعی و قطع نخاع بینجامد.» این متخصص گوش، گلو و بینی درباره دیگر تروما‌های شایع صورت می‌گوید: «از دیگر آسیب‌ها ضربه به مفصل گیج‌گاهی- فکی است که می‌تواند موجب آرتروز این مفصل شود و جز باز کردن کامل مفصل و برداشتن یک قسمت استخوان چاره دیگری وجود ندارد.»

وی ادامه می‌دهد: «شکستگی‌های بینی نیز بسیار شایع است چون از صورت حالت جلوزدگی دارد و این شکستگی‌ها می‌تواند با اعضای داخلی بینی یعنی سپتوم و تیغه بینی هم همراه باشد که عمل‌های انجام شده روی این بینی‌ها بیشتر به جهت زیبایی است. همچنین ضربه به استخوان‌های پیشانی نیز از جمله تروما‌ی رایج صورت است و گفته می‌شود اینکه ما در پیشانی سینوس داریم به علت ضرباتی است که به پیشانی وارد می‌شود. چون سینوس پیشانی دو جدار دارد، موجب می‌شود، جدار قدامی ضربه را به خود بگیرد و اجازه ندهد ضربه به مغز برسد اما اگر ضربه شدید‌تر باشد، ممکن است، سینوس به طور کامل بشکند و مشکلات مغزی ایجاد کند.»

عمل ایجاد چال‌گونه، نتایج موفقیت‌آمیز کامل نداشته است
       این روز‌ها برخی عمل‌های جراحی جدید هم به لیست مورد علاقه ایرانی‌ها اضافه شده است. محمدرضا فتح‌العلومی درباره عمل ایجاد چال‌گونه می‌گوید: «چال‌گونه در واقع یک دیفکت است یعنی بین عضلات یک لایه وجود ندارد و هنوز هم با عمل زیبایی امکان ایجاد آن به طور کامل وجود ندارد. در این عمل چند عضله قطع می‌شود اما هنوز این عمل نتایج موفقیت آمیز کاملی نداشته است.»

 شاید شنیده باشید که این روز‌ها حتی برخی گوش‌هایشان را عمل می‌کنند تا تیز شود، البته نه از نظر عملکرد شنوایی بلکه از نظر شکل فیزیکی، فتح‌العلومی درباره این نوع عمل می‌گوید: «برخی ‌هم گوش‌های خود را به صورت الف در می‌آورند.

 الف‌ها در واقع موجوداتی کوچکی هستند که گوش‌های تیز دارند و در انیمیشن‌ها حتما آنها را دیده‌اید، برخی برای خاص بودن دوست دارند این‌ کار‌ها را انجام دهند. من تا کنون به این جهت مراجعه کننده نداشته‌ام اما افرادی را دیده‌ام که این عمل را انجام داده‌اند.»

انتقاد از صدا و سیما
       سید علی‌اصغر شیرازی، متخصص و جراح گوش، حلق و بینی از جمله جراحان پیشکسوتی است که در سمینار تازه‌های جراحی صورت و بینی حضور داشت. وی » درباره جراحی‌های زیبایی می‌گوید: «درست است که ما پزشک‌ها برای انجام جراحی‌‌ها دستمزد می‌گیریم اما هدف نباید این باشد و نباید فقط برای پول کار کنیم. برای پول کارکردن و پول گرفتن برای کاری که انجام می‌دهیم متفاوت است.

اگر این دیدگاه را داشته باشیم، می‌توانیم بیمار را از لحاظ شخصیتی، اجتماعی و حتی اقتصادی و مهم‌تر از همه از دیدگاه روان‌شناسانه به درستی بررسی کنیم که انگیزه‌های بیمار برای جراحی که می‌خواهد انجام دهد چیست؟ آیا کاری که می‌خواهد انجام دهد به زندگی، شخصیت و اعتماد به‌نفسش کمک می‌کند؟ اگر جواب این پرسش‌ها مثبت بود آنگاه برای انجام عمل اقدام کنیم.»

       این متخصص و جراح گوش، حلق و بینی با بیان اینکه اگر بگوییم عمل جراحی زیبایی مطلقا بد بوده، اشتباه است، می‌گوید: «یکی از مهم‌ترین عمل‌های جراحی زیبایی ما لب‌شکری است یا فرض کنید دختر خانمی جوان که بینی بسیار بزرگی دارد یا به خاطر ضربه کج شده است، با تکنولوژی و پیشرفتی که در زمینه جراحی‌های زیبایی ایجاد شده، پذیرفته است که اقدام به عمل زیبایی نکند؟

هر جامعه‌ای نرم‌هایی دارد که ما خواه ناخواه آنها را می‌پذیریم. در جامعه ۶۰ سال پیش ما لب شکری هم مشکلی نبود، اما اگر حالا کسی لب‌شکری باشد و در خیابان راه برود همه به او نگاه می‌کنند، در این شرایط آن فرد چه روحیه‌ای پیدا می‌کند؟ همان حالت درباره یک بینی بزرگ یا زشت هم ایجاد شده است.متاسفانه رسانه‌های ما به خصوص صدا و سیما همواره تلاش می‌کند صورت مساله را پاک کرده و درباره جراحی زیبایی سیاه‌نمایی کنند.»

سالانه بیش از 200 هزار عمل جراحی بینی در کشور انجام می‌شود
       علی اصغر شیرازی با بیان این‌که کسی که پول دارد، روحیه‌اش را هم دارد و می‌خواهد زیبا‌تر شود چرا باید نفی شود، می‌گوید:« بله، عوارض در همه حوزه‌های پزشکی وجود دارد، اما عوارض هم روزبه‌روز کمتر می‌شود. سالانه بیش از ۲۰۰ هزار جراحی بینی در ایران انجام می‌شود، اما چند‌تای آن منجر به مرگ شده است؟

 آن هم در شرایطی که مرگ در اثر بیهوشی هم یک در هزار است. شاید یک مورد در سال. اما در باره‌‌ همان یک مورد برای ترساندن مردم چقدر صحبت می‌شود؟ ترساندن مردم راه حل نیست. باید ریشه‌های انگیزه‌های کاذبی که برای این نوع عمل‌ها وجود دارد، مورد بررسی قرار بگیرد. صحبت‌کردن از عوارض این عمل‌ها جز ایجاد تشویش در افراد نتیجه دیگری ندارد، باید واقعیت‌ها را بگوییم.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: