کد خبر: ۹۲۱۶۲
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۰ - ۱۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 04
شفا آنلاین>سلامت>سخنگوی وزارت بهداشت ضمن هزینه‌بر خواندن نظام‌های سلامت در دنیا، وضعیت تخصیص اعتبارات حوزه سلامت در سال جاری را تشریح کرد و گفت: پیشنهاد جدی ما آن است که بودجه بهداشت و درمان در سال 95 از بودجه جاری و قیمت نفت تاثیر نگیرد.

به گزارش شفا آنلاین، دکتر ایرج حریرچی، قائم مقام وزیر بهداشت در نشستی خبری، با هزینه‌بر خواندن نظام‌های سلامت در تمام دنیا گفت: تمام کشورهای دنیا حدود 9.5 درصد درآمد ناخالص ملی خود را به بخش بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند. در سال 2013 و 2014 حدود 7 هزار و 300 میلیارد دلار از کل 77 هزار میلیارد دلار تولید ناخالص ملی دنیا به بخش بهداشت و درمان اختصاص یافته است.

وی افزود: کل بازار نفت و گاز دنیا که این همه بحث بر سر آن است 3300 میلیارد دلار بوده است. همچنین کل بازار تجهیزات نظامی دنیا 1700 میلیارد دلار بوده است. در سال 2012 حدود 6500 میلیارد دلار خرج حوزه سلامت در دنیا شده است. این اعداد و ارقام حجم اقتصادی حوزه سلامت در دنیا را نشان می‌دهد. بنابراین مشخص است که حوزه سلامت پرهزینه است و مردم به صورت روزمره با آن مواجه هستند.

سخنگوی وزارت بهداشت نرخ متوسط مراجعه سرپایی سالانه هر ایرانی به مراکز درمانی را 10.3 خواند و گفت: نرخ بستری هر ایرانی به صورت سالانه یک دهم است. از طرفی اگر تولید ناخالص داخلی در کشور را با دلار آمریکا محاسبه کنیم، ایران از نظر تولید ناخالص داخلی کشور 32 دنیا است، اگر به لحاظ دلار بین‌المللی مقایسه کنیم نیز کشور هفدهم دنیا به لحاظ کل تولید ناخالص ملی هستیم.

حریرچی در این باره افزود: همچنین کشور ما به لحاظ برابری قدرت خرید، کشور هفتادم در دنیاست. این در حالی است که سهم سلامت ما از تولید ناخالص ملی رتبه 88 را دارد و در زمینه سرانه هزینه سلامت نیز رتبه هشتاد و یکم را داریم. از طرفی هیچ کشور توسعه یافته و متوسطی در دنیا وجود ندارد که توانسته باشد در 30 سال اخیر هزینه‌های بهداشتی و درمانی‌اش را کاهش دهد؛ هرچند که این هزینه‌ها قابل مدیریت و کنترل هستند. در مجموع در کشورهایی که پرداخت از جیب مردم بابت هزینه‌های سلامت بالاست، وزارت بهداشت و بیمه‌ها در آن کشورها ضعیف هستند.

سهم مردم در پرداخت هزینه‌های سلامت و آرزوی وزارت بهداشت

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به سهم 55 درصدی پرداخت از جیب مردم بابت هزینه‌های سلامت قبل از طرح تحول نظام سلامت گفت: در 5 سال منتهی به سال 92، سهم 4 بیمه‌گر اصلی در پرداخت هزینه‌های سلامت 17 درصد بود. کل دولت نیز 14 الی 18 درصد هزینه‌ها را پرداخت می‌کرد و به این ترتیب بود که سهم مردم در پرداخت این هزینه‌ها به 55 درصد رسیده بود. طبیعی است که در چنین بازاری رابطه مالی گسترده میان پزشک و بیمار شکل می‌گیرد که البته مضرات مخصوص به خودش را دارد.

حریرچی تاکید کرد: در تمام دنیا سیستم‌های نظام سلامت پیشنهادشان آن است که رابطه مالی میان پزشک و بیمار به حداقل رسیده و حتی در برخی کشورها به صفر رسیده‌ است. دنیا تلاش می کند که سهم بیمه‌ها و دولت در تامین هزینه‌های بهداشت و درمان را افزایش دهد. این موضوع امری است که آرزوی ماست.

روند تزریق پول به تحول سلامت

وی در ادامه صحبت‌هایش در پاسخ به سوال ایسنا درباره روند تخصیص اعتبارات طرح تحول نظام سلامت در سال 94 و همچنین وضعیت بودجه‌ای نظام سلامت در سال آتی گفت: متاسفانه با افت شدید قیمت نفت و همچنین تحریم‌ها مواجه بوده‌ایم. به همین دلیل وضعیت مالی دولت به لحاظ تامین منابع در حوزه نفت دچار مشکل است. تخصیص‌های وزارت بهداشت نیز تابع همین امر است. البته در برخی از بخش‌ها مانند دانشگاه‌ها، تخصیص‌ها خوب بوده است.

سخنگوی وزارت بهداشت در این باره ادامه داد: از محل یک درصد مالیات بر ارزش افزوده نیز طبق توافقی که با ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم، مقرر شد که هر مقداری از این محل واصل شد، مستقیما به نظام سلامت تخصیص یابد. در مورد بودجه هدفمندی نیز باید بگویم از ابتدای طرح هدفمندی یارانه‌ها، درآمد حاصل از آن کفاف پرداختی به مردم را هم نمی‌داد. به همین دلیل وزارت بهداشت نیز طبیعتا در تخصیص اعتبارات درآمد حاصل از هدفمندی دچار مشکل است. طبق تفاهمی که با ریاست سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی داشتیم، مقرر شد اعتبارات وزارتخانه در این بخش از محل سایر منابع، تامین شود و به این ترتیب قسمتی از عقب‌افتادگی‌های بودجه‌ای ما را جبران کردند.

تاخیرهای چندماهه در پرداخت کارانه پزشکان و پیراپزشکان

حریرچی ادامه داد: در کل باید بگویم که اجازه ندادیم به برنامه‌های طرح تحول کوچکترین خدشه‌ای وارد شود. تنها در پرداخت کارانه پزشکان و پرسنل مشکل داریم که امیدواریم طبق تفاهم‌هایی که با بیمه‌ها صورت گرفته، این موضوع به زودی جبران شود. متاسفانه با تاخیر قابل توجهی در پرداخت کارانه پرسنل و پزشکان روبه‌رو هستیم و از این بابت شرمنده کارکنان وزارت بهداشت هستیم. به طوری که در برخی از استان‌ها هنوز کارانه مربوط به فروردین‌ماه پرسنل‌مان پرداخت نشده است. همین موضوع پزشکان و پیراپزشکان را دچار مشکل کرده است، امیدواریم به زودی خبرهای خوشی در این زمینه برای پرسنل ما داشته باشیم.

پیشنهاد جدی وزارت بهداشت برای بودجه 95

وی درباره پیشنهاد وزارت بهداشت برای بودجه سال 95 نیز گفت: پیشنهاد جدی ما آن است که بودجه بهداشت و درمان از بودجه جاری و قیمت نفت تاثیر نگیرد. بخشی از اعتبارات ما به بیمه‌ها و کمک دولت به بیمه‌ها بازمی‌گردد. در مورد بخش‌های دیگر نیز پیشنهادمان آن است که نسبتی از مالیات بر ارزش افزوده که به بهداشت و درمان تعلق می‌گیرد، افزایش یابد. همچنین پیشنهاد دیگرمان مربوط به بحث مالیات بر کالاهای آسیب‌رسان در سلامت است.

سخنگوی وزارت بهداشت افزود: به عنوان مثال مهم‌ترین ابزاری که کاهش مصرف سیگار را به دنبال دارد، افزایش قیمت و مالیات بر مواد دخانی است. به همین سبب طرحی را به دولت ارائه دادیم که طی 5 سال، سالانه 11 هزار میلیارد تومان از طریق مالیات بر سیگار درآمد ایجاد می‌کند. این طرح دو هدف را دنبال می‌کند؛ ابتدا بیماری‌ها را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر می‌تواند درآمدی برای بهداشت و درمان باشد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: