کد خبر: ۹۲۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۷ - ۱۴ دی ۱۳۹۴ - 2016January 04
شفاآنلاین>سلامت>تغذیه >اگر می‌خواهید انرژی کافی در طول روز داشته باشید نباید صبحانه خوردن را فراموش کنید.
به گزارش شفاآنلاین،جالب است بدانید بسیاری از محققان نیز از صبحانه به عنوان پادشاه سلامتی یاد می‌کنند. در سایت مجله سلامت درباره نقش صرف صبحانه در بهبود عملکرد مغز و جلوگیری از افت قند خون، به‌ویژه در ساعات ابتدایی روز، اطلاعاتی منتشر شده که در ادامه این متن می‌خوانید.

از مهمترین دلایلی که موجب می‌شود متخصصان تغذیه بر خوردن صبحانه تاکید کنند، مطالعاتی است که نشان می‌دهد صبحانه موجب افزایش توانایی حل مسایل، تمرکز بیشتر و داشتن تفکری خلاق در فرد می‌شود.

به‌طور مثال تحقیقات درباره کودکان نشان‌دهنده این موضوع است که بچه‌هایی که صبحانه نمی‌خورند عملکرد ضعیف‌تری در مدرسه دارند. توانایی یادگیری، کاهش مشکلات رفتاری و جلوگیری از اضافه‌وزن کودکان از دیگر مزیت‌های خوردن صبحانه برای کودکان به حساب می‌آیند.

به یاد داشته باشید به طور کلی صبحانه مهمترین وعده غذایی محسوب می‌شود. وعده‌ای که در آن مواد مغذی مورد نیاز بدن در طول روز از قبیل پروتئین‌ها، فیبر، کلسیم و کربوهیدرات‌ها تامین می‌شود. بنابراین کیفیت صبحانه و مقدار آ‌ن و ساعت مصرف آ‌ن از اهمیت فراوانی برخوردار است. وعده صبحانه باید به گونه‌ای باشد که حداقل یک‌پنجم نیازهای تغذیه‌ای انسان را در طول شبانه‌روز تامین کند. بهتر است یک سری مواد غذایی حتما در صبحانه گنجانده شوند.

برای نمونه نان که با تامین کربوهیدرات روزانه می‌تواند تا حدودی انرژی مورد نیاز بدن را تامین کند. علاوه‌بر نان، خوردن نوشیدنی‌های مغزی مانند شیر، پنیرهای کم‌نمک و کم‌چرب، تخم‌مرغ، عسل و سبزیجاتی مانند گوجه و خیار از آن دسته مواد غذایی هستند که برای صبحانه مناسب محسوب می‌شوند.

  آنهایی که تصمیم به لاغرشدن دارند
بهتر است بدانید خوردن صبحانه برای آن دسته از افرادی که تصمیم به لاغرشدن دارند نیز از اهم واجبات است. در علم تغذیه اهمیت صبحانه به‌قدری زیاد است که آن را سرمایه‌ای برای سلامتی طولانی‌مدت می‌دانند.

در حقیقت تحقیقات نشان داده‌اند افرادی که به طور مرتب صبحانه می‌خورند هم کمتر چاق می‌شوند و هم در صورت نیاز راحت‌تر می‌توانند روند لاغری خود را دنبال کنند، زیرا مصرف صبحانه، به‌خصوص مصرف صبحانه‌ای که به‌درستی انتخاب شده است، منجر به دریافت کالری کمتری در طول روز خواهد شد. پرهیز از خوردن غذا موجب خواهد شد که ناهار بیشتری بخوریم یا به خوراکی‌های ناسالم گرایش بیشتری پیدا کنیم.

گرایشی که گاه غیرقابل کنترل می‌شود. از لحاظ پزشکی نیز خوردن یا نخوردن صبحانه و حتی نوع انتخاب غذایی وعده صبحانه در وضعیت قند خون فرد و تمایل او به مصرف مواد قندی و شیرینی‌ها در طول روز بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

 با توجه به این مسایل، متخصصان تغذیه پیشنهاد می‌کنند در مورد حجم صبحانه دریافتی خود خساست به خرج ندهید. صبحانه کامل شما را در طول روز سیرتر نگه می‌دارد. همچنین در صبحانه خود از پروتئین زیاد بهره ببرید و غلات را نیز فراموش نکنید، زیرا غلات حس سیری را در شما تقویت می‌کنند. توصیه دیگر وجود فیبر در وعده صبحانه است. فیبر کالری ندارد اما به‌خوبی افراد را سیر می‌کند و گرسنگی را از بین می‌برد.

  محافظت از قلب
اما تحقیقات پزشکان به همین جا ختم نمی‌شود. جالب است بدانید دانشمندان می‌گویند صبحانه با مشکلات قلبی نیز مقابله می‌کند. شاهد این ادعا هم تحقیقاتی که محققان در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه هاروارد آمریکا انجام دادند.
 طبق نتایج این تحقیقات که به مدت ۱۶سال روی مردانی در گروه سنی ۴۵ تا ۸۲سال انجام شد، حذف وعده صبحانه احتمال حمله قلبی یا ابتلا به بیماری‌های قلبی را ۲۷درصد در مردان افزایش می‌دهد.

بر اساس این تحقیق حذف وعده صبحانه با افزایش احتمال افزایش وزن، بروز دیابت، پرفشاری خون و کلسترول بالا در ارتباط است. حالا که در خصوص تاثیر صبحانه بر سلامتی مردان گفتیم، اجازه دهید به شما بگوییم دانشمندان معتقد هستند توجه به وعده صبحانه موجب ایجاد انرژی بیشتری در زنان نسبت به مردان می‌شود. بنابراین بیاید همه به هم قول دهیم که تحت‌هیچ‌شرایطی وعده صبحانه خود را حذف نکنیم.

  متفاوت اما نجات‌دهنده
این روزها بسیاری از ما زندگی پرمشغله‌ای داریم و خیلی وقت‌ها با کمبود وقت روبرو می‌شویم که می‌تواند بهترین بهانه برای حذف‌کردن صبحانه باشد. اما ما به شما توصیه می‌کنیم در شرایطی که فرصت کافی ندارید یا به غذاهای اصیل صبحانه مانند نان و پنیر، تخم‌مرغ و املت یا کره و مربا دسترسی ندارید از شیرینی‌ها و کیک‌های آماده‌ای استفاده کنید که برای چنین مواقعی می‌توانند گزینه‌ مناسبی باشند.

انتخاب محصولاتی بدون مواد افزودنی
با وجود مغازه‌ها و فروشگاه‌های متعدد که انواع کیک‌ها و شیرینی‌های بسته‌بندی شده در آنها موجود است، شما می‌توانید صبحانه خود را تهیه و میل کنید. برای چنین کاری نیاز به صرف وقت زیادی هم نیست.

البته به یاد داشته باشید که از محصولات فاقد مواد افزودنی استفاده کنید تا قابل اعتماد باشند و البته منجر به حفظ سلامتی شما شوند. ما به شما نان‌های خوشمزه و شیرینی‌هایی که محلی هستند و در خیابان‌های تهران نیز به وفور وجود دارند را پیشنهاد می‌کنیم، کیک‌های کره‌ای صبحانه و عصرانه هم گزینه‌های خوبی هستند.

همچنین شما می‌توانید روز خود را با شیرینی نازک کنجدی آغاز کنید که طعم رویایی هل و زنجبیل دارد. توصیه ما این است که در صورت مهیا نبودن بساط نان، پنیر، خیار و گوجه حتما یک بسته کلوچه خوش طعم و مطابق با ذائقه خود را خریداری کنید و با خود به سرکار ببرید تا صبحانه را با همکاران خود نوش‌جان کنید. برای کسانی که عاشق طعم بادام هستند هم شیرینی لایه‌ای بادامی پیشنهاد می‌شود.

در مجموع تاکید ما این است که با درنظر گرفتن محصولاتی با ارزش‌های غذایی به حفظ سلامتی خود کمک کنید و هر روز خود را با صرف صبحانه‌ای خوشمزه و مفید آغاز کنید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: