کد خبر: ۹۱۸۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۱۳ دی ۱۳۹۴ - 2016January 03
شفا آنلاین>اجتماعی>سلامت>یکی از مسائلی که متخصصان داخلی از آن شکایت دارند تداخل شرح وظایفشان با برخی از رشته‌های فوق‌تخصصی است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید آنها می‌توانند بسیاری از خدمات مانند آندوسکوپی و غیره را انجام دهد اما برای ارائه این خدمات با محدودیت مواجه هستند. باوجود برخی قوانین متخصصان داخلی مجبورند برای انجام برخی از خدمات پروسیجری مانند آندوسکوپی گواهی مجدد بگیرند اما آنها معتقدند که دوره مربوطه را در تخصص خود گذرانده‌اند و نیازی به گواهی مجدد ندارند.

برای بررسی مشکلات این گروه از متخصصان با ایرج خسرو نیا، رئیس جامعه پزشکان داخلی، به گفت‌و‌گو نشست.

جایگاه برخی از متخصصان داخلی که تمایلی به گذراندن دوره فوق تخصص را ندارند، در جامعه پزشکی چگونه است؟
       جایگاه متخصصین داخلی در ایران با جهان بسیار متفاوت است. در دنیا آنها به‌عنوان مادر طب شناخته می‌شوند، یعنی حرف اول و آخر را در بیمارستان‌ها متخصص داخلی می‌زند. ولی در ایران به دلیل اینکه به رشته‌های مختلف فوق‌تخصصی تقسیم‌شده، متاسفانه جایگاه اصلی خود را ازدست‌داده است. در بیمارستان‌های دولتی و خصوصی، خدمات متخصص داخلی به دلیل وجود برخی قوانین دست‌وپاگیر محدودشده است. یک متخصص داخلی در دوره رزیدنتی خود دوره‌های مختلفی را می‌گذراند و طبق قانون می‌تواند این خدمات را ارائه دهد.

 در دنیا روند به این شکل است که در بیمارستان دولتی یا خصوصی ابتدا پزشک خانواده بیمار را معاینه می‌کند و اگر تشخیص معاینه پزشک دیگری داده شد، یک متخصص داخلی باید بیمار را ببیند، سپس اگر نیاز بود به فوق تخصص مراجعه می‌شود. متاسفانه در ایران بیمار مستقیماً به فوق تخصص مراجعه می‌کند.

سپید: چه مشکلاتی برای فعالیت متخصص داخلی در بیمارستا‌ن‌ها وجود دارد؟
       یک متخصص داخلی اگر بخواهد خدماتی را ارائه بدهد که در شرح وظایف فوق تخصص‌ها نیز هست، در ارائه آن خدمات با محدودیت روبرو است. با همه تلاش‌های جامعه پزشکان داخلی این مسئله تا حدودی بهبودیافته است اما در بخش‌های خصوصی شرایط همچنان همان است. در بیمارستان‌هایی که فوق تخصص وجود ندارد از متخصص داخلی مانند آچارفرانسه استفاده می‌شود.

 او هم در بخش‌های آی سی یو، سی‌سی‌یو، قلب و غیره فعالیت می‌کند اما زمانی که پای یک فوق‌تخصص به آن بیمارستان باز شود، محدودیت برای کار او ایجاد می‌کنند. در نظر بگیرید اگر پزشکی در شهرستان همه کارها را انجام می‌دهد و دولت نیز به او این اجازه را می‌دهد؛ زمانی که به یک مرکز در استان برود او را محدود می‌کنند. عموماً در آندوسکوپی و کولونوسکوپی این مشکلات به وجود می‌آید.

چرا فوق متخصصین با این مسئله مخالف هستند؟
       دلیل مخالفت بیشتر فوق‌تخصص‌ها مسائل مالی است. دلیل علمی برای مخالفت وجود ندارد زیرا هر متخصص داخلی که دوره خدمات پروسیجری را دیده باشد می‌تواند آنها را ارائه بدهد. البته همه فوق تخصص‌ها با این مسئله مخالف نیستند. بعضی از فوق تخصصین در محیط‌هایی‌ تربیت شدند که دید منفی نسبت به متخصصان داخلی پیدا می‌کنند و فراموش می‌کنند که خود زمانی متخصص داخلی بوده‌اند. ما آموزش می‌بینیم تا کارهایمان را انجام دهیم.

 متخصص داخلی هم در دوره دستیاری خود این دوره‌ها را می‌گذراند. به‌عنوان‌مثال زمانی که دوره آندوسکوپی را می‌بیند و قبول می‌شود، در طول دوره طرح خود آن را انجام می‌دهد، بعد از فارغ‌التحصیلی هم می‌تواند این خدمات را ارائه بدهد. اما متاسفانه قوانینی وجود دارند که آنها را محدود می‌کنند. قانونی وجود دارد که بر اساس آن متخصص داخلی باید هر دو سال یک‌بار آزمونی بدهد تا برای انجام این خدمات گواهی داشته باشد. در هیچ جای دنیا به این صورت نیست.

من اگر آموزشی را دیده باشم تا آخر عمر هم با گواهی آن فعالیت می‌کنم و دیگر نیازی به گواهی مجدد ندارم. مگر کسی که متخصص چشم است هر دو سال یک‌بار امتحان می‌دهد تا گواهی دهند او چشم‌پزشک است یا خیر؟

 جامعه پزشکان داخلی چه فعالیتی در این خصوص کرده است؟
       ما مشکل را با مسئولین به‌صورت درخواست در میان گذاشته‌ایم اما متاسفانه موردتوجه قرار نگرفته است. درحالی‌که این مسئله را از مسئولین درخواست می‌کنیم اما با اعتراضاتی در درون جامعه روبرو هستیم ولی مسئولین توجهی به این مسئله نداشتند. به نظر بنده با توجه اجرای طرح تحول نظام سلامت، باید همه پزشکان تقریباً در یک سطح باشند. یک پزشک عمومی با یک متخصص و یک فوق تخصص نباید درآمد آنچنان متفاوتی داشته باشد. اگر بخواهیم عدالت در سلامت را اجرا کنیم باید همه پزشکان درآمدی نسبی داشته باشند تا بتوانند زندگی خود را اداره کنند.

بسیاری از متخصصان داخلی به دلیل محدودیت‌هایی که وجود دارد نمی‌توانند خدمات تهاجمی را انجام دهند و این باعث می‌شود تنها بیماران را ویزیت کنند، این متخصصین چه مشکلات دیگری دارند؟
       به نظر بنده متخصص داخلی که کارش ویزیت است نسبت به جراحی که باید به اتاق عمل برود یا فوق تخصصی که پروسیجر می‌کند، باید تعرفه ویزیت بیشتری داشته باشد زیرا متخصص داخلی وقت بیشتری صرف می‌کند تا تشخیص دهد اما فوق تخصص تنها نقطه‌ای را که درد دارد را معاینه می‌کند. به نظر من دریافتی متخصصین داخلی باید حداقل در ویزیت بیشتر باشد.

 ما در تلاش هستیم که وضعیت را درست کنیم اما متخصص داخلی در مطب خود روزانه 40 بیمار را ویزیت می‌کند، باید اجاره‌بها مطب و حقوق منشی خود را بدهد بیمه هنوز پول آن را پرداخت نکرده است. متاسفانه بیمه‌ها با وزارت بهداشت هماهنگی ندارند و زیر قولشان زده‌اند. درحالی‌که در ابتدای طرح تحول سلامت بیمه‌ها قول دادند که با وزارت بهداشت همگام باشند. البته بیمه‌ها می‌گویند پولی ندارند و باید دولت به آنها پرداخت کند. این مسئله موجب یک روند اشتباه شده است.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: