کد خبر: ۹۱۶۰۵
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۰ - ۱۲ دی ۱۳۹۴ - 2016January 02
شفا آنلاین>سلامت>شیوع بیماری آنفلوانزا در کشور افراد جامعه را دچار وحشت و ترس می‌کند.
به گزارش شفا آنلاین،  علائم این بیماری مشابه سرماخوردگی است به همین خاطر افراد ممکن است با مشاهده کوچک‌ترین علائم دچار ترس از ابتلا به آنفلوانزا شوند.

سالمندان، کودکان و افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای در این زمان بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به این ویروس هستند بنابراین باید تا زمان کاهش شیوع این بیماری بیشتر مراقب سلامتی خود باشند و تا اطلاع ثانوی از دست دادن و روبوسی کردن با افراد مشکوک به این بیماری پرهیز کنند.

دکتر ابراهیم رزم پا متخصص گوش، حلق و بینی  می‌گوید: بیماری آنفلوانزا عفونتی ویروسی و حاد است که در دستگاه تنفسی ایجاد می‌شود، ابتلا به این بیماری بتازگی بسیار شایع شده است اما نوشیدن آب می‌تواند از ابتلا به آن تا حدود زیادی جلوگیری کند.

این استاد دانشگاه با تأکید بر اینکه اگر افراد از نظر ایمنی سالم باشند درصد ابتلای آنها به آنفلوانزا کاهش می‌یابد، تصریح می‌کند: بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا اغلب بدون درمان خاصی بهبود می‌یابند اما اگر فرد دچار بیماری‌های زمینه‌ای باشد و به آنفلوانزا دچار شود امکان ایجاد عوارض جدی برای او بسیار زیاد است.
وی با اشاره به اینکه شروع علائم ابتلا به سرماخوردگی مانند آنفلوانزا است، خاطرنشان می‌کند: سردرد، کوفتگی بدن، تب و لرز، بی‌اشتهایی، خستگی و آبریزش از بینی علائم ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا هستند.

دکتر رزم پا در خصوص تفاوت بیماری آنفلوانزا و سرماخوردگی، اظهار می‌کند: شدت علائمی که در سرماخوردگی ایجاد می‌شود هنگام ابتلا به آنفلوانزا شدید‌تر است، سینه پهلو نیز یکی از عارضه‌هایی است که می‌تواند پس از این علائم در افراد پیدا شود.

وی خاطرنشان می‌کند: آنفلوانزا نوعی از بیماری‌های ویروسی است که ویروس آن بر خلاف بیماری سرماخوردگی دارای چند نوع خاص است. هنگام سرماخوردگی افراد بندرت دچار تب و لرز می‌شوند اما هنگام ابتلا به آنفلوانزا بیشتر افراد دچار تب هستند و در برخی موارد نیز تب آنها به 38 درجه نیز می‌رسد.
به گفته این متخصص گوش، حلق و بینی، ابتلا به سرماخوردگی در تمام فصول سال و به علت تغیرات آب و هوایی بسیار رایج است اما ابتلا به آنفلوانزا فقط در برخی فصول سال ایجاد می‌شود. اوایل پاییز و اوایل بهار فصول رایج ابتلا به آنفلوانزا هستند.

وی با اشاره به اینکه راه‌های ابتلا به سرماخوردگی و آنفلوانزا یکسان است، تصریح می‌کند: این بیماری‌ها از راه انتشار میکروب‌های تنفسی در فضا پخش می‌شوند بنابراین عطسه یا سرفه افراد مبتلا در فضاهای باز منجر به پخش بیماری آنفلوانزا یا سرماخوردگی می‌شود. این جراح بینی، اظهار می‌کند: به افراد مبتلا به آنفلوانزا و سرماخوردگی توصیه می‌شود هنگام عطسه یا سرفه با یک دستمال از پخش میکروب جلوگیری کنند همچنین تماس دست آلوده به میکروب فرد مبتلا به این بیماری با فرد دیگر می‌تواند عامل انتقال آنفلوانزا باشد.

دکتر رزم پا درخصوص درمان بیماری آنفلوانزا، خاطرنشان می‌کند: این بیماری جزو بیماری‌هایی است که با استراحت، اقدام‌های محافظه کارانه، مصرف آبمیوه و غذاهای مقوی درمان می‌شود اما ابتلای آن در افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای بسیار خطرناک است و ممکن است حتی منجر به مرگ شود.

وی در ادامه اظهار می‌کند: افراد درصورت مشاهده درمان نشدن این بیماری بعد از گذشت 4 تا 5 روز و مشاهده کردن علائمی مانند تب شدید، استفراغ و سرفه خون آلود، باید به پزشک متخصص مراجعه کنند تا درمان‌های مربوطه و آزمایش‌های مخصوص برای آنها انجام شود.

این استاد دانشگاه، بیان می‌کند: افراد مبتلا به بیماری‌های تنفسی، خونی، کلیوی و افراد مسن یا کودکان بیشتر از دیگران در معرض ابتلا به آنفلوانزا هستند و درمان این بیماری برای آنها دشوارتر از افراد سالم است.
به گفته این متخصص، به کودکان، سالمندان و افراد دچار بیماری‌های زمینه‌ای توصیه می‌شود بیشتر از دیگران بهداشت عمومی را رعایت و تا حد امکان از رفتن به مکان‌های شلوغ اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه بهتر است این افراد هنگام آغاز فصل‌های شایع این بیماری به مراکز درمانی مراجعه و از واکسن‌های جلوگیری‌کننده از ابتلا به آنفلوانزا استفاده کنند، می‌گوید: بهترین راه درمان برای این بیماری پیشگیری و رعایت مسائل بهداشتی است.

دکتر رزم پا، بیان می‌کند: درست است که استفاده از این واکسن‌ها باعث جلوگیری از ابتلا تمام آنفلوانزا‌ها یا بیماری‌ها نمی‌شود اما حداقل مقاومت بدن فرد را افزایش خواهد داد و باعث کاهش  شانس ابتلا بیماری در افراد می‌شود.

به گفته او، افراد دچار سرماخوردگی و آنفلوانزا باید از مصرف آنتی‌بیوتیک به صورت خودسرانه پرهیز کنند. مصرف آنتی بیوتیک بدون تجویز پزشک می‌تواند افراد را دچار عوارضی مانند از بین رفتن حالت طبیعی بدن و ایجاد گونه‌های مقاوم میکروبی کند، بنابراین جلوگیری از درمان‌های خودسرانه بسیار ضروری است.

به گفته این متخصص استفاده از بخور و استراحت هنگام دچار شدن به آنفلوانزا می‌تواند بسیار در جهت درمان بیماری مؤثر باشد. افرادی که از دخانیات استفاده می‌کنند یا دچار اختلال خواب هستند شانس بیشتری برای ابتلا به آنفلوانزا دارند. این متخصص گوش، حلق و بینی در خاتمه با اشاره به اینکه بیماری آلرژی دارای علائم مشابه سرماخوردگی است اما نباید با این بیماری اشتباه گرفته شود، تصریح می‌کند: درست است که این بیماری با سرماخوردگی متفاوت است اما این افراد نیز به خاطر مشکلات و ضعفشان در سیستم ایمنی بدن ممکن است دچار آنفلوانزا یا بیماری‌های ویروسی شوند.ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: