کد خبر: ۹۱۶۰۱
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۵ - ۱۰ دی ۱۳۹۴ - 2015December 31
خبرنگاران حوزه سلامت در واکنش به معضل آلودگی هوا:
شفا آنلاین>اجتماعی>جمعی از خبرنگاران حوزه سلامت در واکنش به معضل آلودگی هوا که سلامت مردم را به مخاطره انداخته است با صدور بیانیه ای از مسوولان خواستند برای نجات مردم از آسیب بیشتر تلاش کنند.
به گزارش شفا آنلاین، خبرنگاران حوزه سلامت در این بیانیه با اشاره به شاخص های آلودگی هوا در تهران و تعدادی از شهرهای بزرگ کشور از حالت معمول، فراتر رفته و مه غلیظ آلاینده های حامل ذرات معلق همه جا را فراگرفته است.
دراین بیانیه آمده است: آلودگی هوا برای مردم تهران و کلانشهرهای کشورمان البته موضوع تازه ای نیست و تقریبا در تمام سالهای اخیر به ویژه در فصول سرما در پاییز و زمستان زندگی و سلامت مردم را در همه ابعاد جسمی، روانی و اجتماعی مختل می کند.
سرفه ها و خس خس سینه ها بیشتر شده است، چشم ها می سوزد،خستگی و بی حوصلگی افزون و بیماریهای قلبی و تنفسی تشدید شده است، سینه ها به درد آمده است و قلبها می گیرد. ذرات معلق کوچکتر از 2.5 میکرون که اکنون آلاینده اصلی هوای کلانشهرهاست، در کنه ریه ها جا خوش می کند و چه نسلی برای آینده این سرزمین رشد می کنند و بزرگ می شوند.
در این بیانیه آمده است بیماریهای جسمی تنها ارمغان هوای آلوده نیست، شاخص های سلامت روان هم از این بلای عادی شده، تاثیر می گیرند، همه کلافه اند، استرس، افسردگی و اضطراب مردم قطعا در این روزها بیشتر شده است و عصبانیت، در این روزهای آلوده بیشتر رخ می نمایند. می گویند از خانه خارج نشوید، در خانه بمانید، پس حتماً سلامت اجتماعی مردم هم به مخاطره افتاده است، دید و بازدیدها و سفرها نیز از حالت عادی خارج می شود .
آلودگی هوا مساله امروز و دیروزمان نیست و با این روال قطعاً مساله فردای کشور عزیرمان نیز خواهد بود. راه حل های این پدیده نامبارک را بارها بارها در مصاحبه ها،میزگردها و مناظره ها گفته اند و شنیده ایم.
راه حل های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت. از نوسازی و توسعه سیستم حمل و نقل عمومی گرفته تا استانداردسازی خودروها،بنزین، گازوئیل و دور کردن صنایع آلاینده از محیط زندگی مردم تا استفاده از فناوری های نوین برای کاهش آلاینده ها. همه، راه حل ها را می دانیم اما ... برنامه های مصوب روی کاغذ می مانند، شهرهای بزرگ بزرگتر می شوند و فاصله توسعه کلانشهرها با شهرهای کوچک، هر روز بیشتر می شود، تا شاخص های آلودگی به مرز ناسالم و وضعیت اضطرار برسد.
آخر سر هم همه چشم به آسمان دارند، شاید بادی بوزد یا بارانی ببارد.
خبرنگاران هم جزئی از همین مردم آسیب دیده اند و البته آنان نیز از اخبار ناقص، قطره چکانی و دیرهنگام آزرده خاطرند. اطلاعات مربوط به آلاینده های هوا نیز به خاطر نبود دستگاههای سنجش کافی در شهرها و حتی مناطق مختلف پایتخت به درستی سنجش نمی شود. صنایع آلاینده نیز بی هیچ ترسی در حریم شهرها به فعالیت خود ادامه می دهند، می ماند مردمی که باید با مدیریت رفت و آمد خود با وجود سیستم ضعیف حمل و نقل عمومی سهمی در کاهش آلاینده ها داشته باشند.
خبرنگاران حوزه سلامت از روسای قوای سه گانه، وزرای محترم، نمایندگان مجلس، شهرداران، متولیان تولید و پایش خودروها و صنایع، برنامه ریزان شهری و توسعه می خواهند، از همین امروز به فکر داشتن شهر و سرزمینی سالم در سالهای آینده باشند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: