کد خبر: ۹۱۵۵۱
تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۰۹ دی ۱۳۹۴ - 2015December 30
شفا آنلاین>سلامت>کودکان و سالمندان در هوای آلوده از منزل خارج نشوند و از انجام ورزش در ساعاتی که دمای هوا بالا می‌رود، خودداری کنند.
به گزارش شفا آنلاین،اردا کیانی متخصص پزشک ورزشی گفت: انسان به طور معمول می تواند با نفس کشیدن از طریق بینی از ورود ذرات معلق در هوا به ریه خود تا حدودی جلوگیری کند. 

وی ادامه داد: نفس کشیدن از طریق بینی به علت جذب ذرات توسط مخاط و موهای بینی آسیب کمتری به فرد وارد می کند، اما این آسیب زمان ورزش‌کردن با شدت بیشتر همراه است، چون  معمولا تنفس از طریق دهان انجام می‌شود و مواد آلاینده و ذرات معلق بیشتری به ریه نفوذ می‌کند.

کیانی در ادامه افزود: هنگام ورزش کردن ذرات معلق بدون هیچگونه تصفیه‌ای وارد ریه فرد می شود، از اینرو ورزش کردن در هوای آلوده ضرر دارد، چون مواد آلاینده بیشتری وارد بدن می‌شود. ورزش‌هایی مثل دویدن سریع‌، دوچرخه‌سواری و پیاده‌روی بیش از سایر ورزشها خطرناک است و نباید در نزدیکی بزرگراه‌ها و فضای آزاد ورزش کرد.

کیانی تصریح کرد: میزان ورود مواد آلاینده و ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون در ریه در حین ورزش ۵ برابر بیشتر از حالت استراحت است.

وی با تأکید بر اینکه غلظت برخی آلاینده‌ها با افزایش دمای هوا مرتبط است، ادامه داد: بیماران مبتلا به آسم، آلرژی، ریه و افراد در معرض خطر مانند کودکان و سالمندان در ساعاتی که دمای هوا بالا می‌رود نباید از منزل خارج شوند و از انجام ورزش در ساعاتی که دمای هوا بالا می‌رود خودداری کنند.

کیانی در پایان گفت: در زمانی که غلظت آلاینده‌ها بالاست ورزشکاران نیز مجاز به ورزش کردن در فضای باز نیستند و اگر در اماکن سرپوشیده ورزش می‌کنند حتماً باید از تهویه مناسب استفاده شود و در چنین هوایی موارد بهداشتی را رعایت کنند تا بیمار نشوند و در صورت ابتلا به سرماخوردگی از انجام ورزش پرهیز کنند.

برچسب ها: متخصص ، پزشک ، ورزشی
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: