کد خبر: ۹۱۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۱ - ۰۷ دی ۱۳۹۴ - 2015December 28
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>با آمدن زمستان ممكن است بيشتر از هر زمان ديگري احساس خستگي كنيد. به عقيده متخصصان تغذيه برنامه غذايي مناسبي براي رفع اين مشكل وجود دارد.

در اين برنامه غذايي مواد زيادي وجود دارند، مثلاً غذاهايي كه بايد از خوردن آنها اجتناب كنيد، غذاهايي كه بايد در اولويت قرار دهيد، مكمل‌هاي غذايي و همين طور ترفندهايي براي راحت خوابيدن. در ادامه مطلب هفت روش ساده و آسان ارائه مي‌دهيم كه شما را قادر مي‌كند در عرض 7 روز انرژي بدنتان را افزايش دهيد.


پاكسازي و سم زدايي خون

حتما تا به حال برايتان اتفاق افتاده كه در فروشگاه‌هاي بزرگ يا در داروخانه ها، مكمل‌هاي غذايي بسياري را ديده باشيد كه در اشكال مختلفي مثل كپسول ها، پودرهاي متنوع يا شربت عرضه مي‌شوند و به مصرف‌كننده اين امكان را مي‌دهند تا بر خستگي و ضعف روزانه خود غلبه كند؛ اما يادتان باشد كه اين مكمل ها، هر قدر هم كه خوب و مناسب باشند، هيچ‌وقت نمي‌توانند جاي مواد غذايي طبيعي را بگيرند. اما اين داروهاي معجزه آسا واقعاً چه عملكردي دارند؟ اين داروها عملكرد خوني را بهبود مي‌دهند، به عمل هضم و گوارش كمك مي‌كنند و خستگي و استرس را كاهش مي‌دهند، به همين دليل بايد هر فردي بر اساس نياز بدني خود، اين داروها را انتخاب كند تا در نهايت نتيجه بهتري بگيرد. اگر مي‌خواهيد خونتان پاكسازي شود، از پودرهايي چون پودر گياه گندم يا يونجه استفاده و آنها را در آب حل و مصرف كنيد. شما مي‌توانيد از روغن‌هايي كه حاوي امگا 3 بالايي هستند، مثل روغن ماهي، نيز استفاده كنيد.

 

اجتناب از خوردن برخي مواد غذايي

ماده گلوتن هميشه در تغذيه روزانه ما وجود دارد. اين ماده در گندم، چاودار و جو يافت مي‌شود. گلوتن پروتئيني است كه با بيماري‌هاي بسياري ارتباط مستقيم دارد، به همين دليل اگر در مصرف آن زياده روي نكنيم، وضعيت بدني بهتري خواهيم داشت. پس سعي كنيد از غلات ديگري كه حاوي گلوتن نيستند (مثل گندم سياه، ذرت، ...) استفاده كرده و مواد غذايي صنعتي و آماده را از برنامه غذايي روزانه خود حذف كنيد؛ اين مواد نه تنها هيچ طعم، مزه و ارزش غذايي خاصي ندارند بلكه حتي حاوي مقادير بالاي قند نيز هستند. به جاي اين مواد، از نخود، لوبيا و عدس استفاده كنيد. دور مصرف قهوه را خط بكشيد، چون اين ماده در حكم محركي است كه تنها به افزايش كورتيزول و آدرنالين خون و افت سريع آن منجر مي‌شود.

 

مراقبت از ph خون

همه ما مي‌دانيم كه خون امكان اكسيژن رساني به سلول‌هاي بدن را فراهم مي‌سازد و به اين شكل انرژي مورد نياز آنها را تأمين مي‌كند. هر ماده غذايي كه مصرف مي‌شود ممكن است گلبول‌هاي قرمز خون را تحت تأثير قرار دهد. بنابراين، يك تغذيه غلط، خون را اسيدي و حركت گلبول‌هاي قرمز را به سمت سلول‌هاي بدن، كُند مي‌كند. به اين ترتيب، گلبول‌هاي قرمز درست زماني كه به اكسيژن نياز دارند، اين ماده حياتي را به ميزان كافي دريافت نمي‌كنند و در نتيجه توان توليد انرژي كافي و مورد نياز بدن را از دست مي‌دهند. به عقيده متخصصان، برنامه غذايي اغلب مردم، شامل 80 درصد مواد اسيدي و 20 درصد مواد قليايي است، در حالي كه همگي ما بايد سعي كنيم تا جاي اين درصدها را به هر نحوي كه شده تغيير دهيم. پس بكوشيد تا از مواد غذايي ارگانيك و طبيعي استفاده كنيد چون سرشار از ويتامين C و مواد معدني (كلسيم، منيزيم، آهن، كروم) و نيز پروتئين‌هاي گياهي (بادام و عدس) هستند.

 

آهسته غذا بخوريد

دستگاه گوارش در بدن انسان نقش مهمي ايفا مي‌كند به طوري كه مي‌توان آن را مغز دوم ناميد. گوارش عملي است كه به انرژي بالايي نياز دارد و در اين ميان از يك‌سو عادات غذايي اشتباه و از سوي ديگر استرس زياد، معده را بيش از حد نياز تحريك مي‌كند. اگر از دستگاه گوارش خود مراقب نكنيد، حتي مصرف ويتامين‌ها و مواد معدني نيز فايده‌اي برايتان نخواهد داشت. پس به شكل و روش غذا خوردن خود اهميت بدهيد. همواره سعي كنيد از مواد تازه استفاده كنيد چرا كه حاوي آنزيم ها، آب و انرژي بالايي هستند.

 

 

 

استرس هاي‌تان را كنترل كنيد

هر قدر كه بدن بيشتر در معرض استرس باشد، در مقابله با آن ضعيف‌تر خواهد بود: در حقيقت اين يك چرخه معيوب است كه بايد از بين برود. وقتي كه استرس، دائمي و مزمن مي‌شود، مشكلاتي جدي براي سلامتي به همراه خواهد داشت. به محض اينكه استرس سپري مي‌شود، بدن دو نوع هورمون ترشح مي‌كند، يكي آدرنالين و ديگري كورتيزول. با ترشح اين هورمون‌ها بدن به حالت طبيعي خود بازمي شودو به نوعي پاكسازي مي‌شود. اما اگر استرس و عوامل ايجاد‌كننده آن دائمي شود، بدن مدام در حال ترشح اين دو نوع هورمون خواهد بود و نتيجه اينكه فرد حس مي‌كند كه واقعاً به آخر خط رسيده است، در برابر بيماري‌هاي التهابي و پوستي بسيار آسيب پذير خواهد شد و چه بسا به چاقي مفرط نيز دچار شود. همواره سعي كنيد اميد به زندگي را در خود تقويت كنيد و به اين شكل استرس خود را به حداقل برسانيد: نعمت‌ها و امكاناتي كه در اختيار داريد و بايد از داشتن آنها سپاسگزار باشيد را به خاطر آوريد و آنها را در جايي براي خود يادداشت كنيد. سعي كنيد نفس عميق بكشيد. به فعاليت‌هاي فيزيكي روي آوريد و از اثرات آرامبخش و انرژي زاي آن لذت ببريد. ورزش‌هايي چون ايروبيك را انجام دهيد تا از ميزان آدرنالين و كورتيزول اشباع شده در خون شما كاسته شود و توليد آندورفين افزايش بيابد.

 

متعادل‌سازي فعاليت غدد فوق كليوي

چنانچه پس از يك مشاجره، پس از يك فعاليت بدني، در انتهاي يك روز كاري پر استرس يا چند ساعت پس از نوشيدن چاي صبحانه، احساس خستگي مفرط داشتيد و حس كرديد كه ديگر توان انجام هيچ كار ديگري را نداريد، بدون شك غدد فوق كليوي شما به درستي عمل نمي‌كنند. در حقيقت فعاليت اين غدد كه در قسمت بالاي كليه‌ها قرار گرفته‌اند، ممكن است در اثر استرس كاهش يابد و در نتيجه ترشح هورمون‌هاي انسولين و كورتيزول با مشكل مواجه شود. بنابراين فقدان اين هورمون‌ها مساوي است با عملكرد نامناسب قابليت‌هاي ذهني، فيزيكي و احساسي و در نهايت روبه رو شدن با نوعي خستگي مزمن و آزاردهنده. پس فراموش نكنيد كه براي داشتن بدني سالم، خواب بهترين راهكار محسوب مي‌شود؛ در واقع در حين خواب است كه بدن استراحت و تجديد قوا مي‌كند. در اين بين اگر استرس، خواب را از چشمان شما گرفته است، بهترين كارهايي كه مي‌توانيد انجام دهيد اين است كه ذهنتان را از همه‌چيز خالي كنيد، وسايل الكترونيكي مثل موبايل يا تبلت را از خودتان دور‌سازيد يا يك ساعت پيش از خواب كمي مطالعه كنيد. به ياد داشته باشيد كه مكمل‌هاي غذايي كه حاوي ويتامين ب هستند، در مراقبت از سيستم عصبي و توليد گلبول‌هاي قرمز، بسيار موثرند.

 

فعاليت بدني داشته باشيد

هدف از ورزش، داشتن سلامتي و احساس خوب است، اما اغلب ما در انجام آن آنقدر زياده روي مي‌كنيم كه در نهايت خسته مي‌شويم و دست از آن مي‌كشيم. فعاليت بدني بايد براي ما احساس راحتي به همراه داشته باشد اما در دنياي مدرن امروز، همه به آن به چشم وسيله‌اي نگاه مي‌كنند كه مي‌تواند آنها را از چاقي نجات دهد، در حالي كه واقعيت اين است كه ورزش تنها وسيله‌اي است كه مي‌تواند امكان شاد زيستن را براي ما به ارمغان بياورد. پس بنابراين به جاي اينكه فعاليت ورزشي خود را با حركات سنگين و فشرده يا با پرورش اندام شروع كنيد، به سراغ تمرين‌هاي آهسته اما پيوسته برويد. اين تمرين‌ها شامل چند دقيقه فعاليت تند و سپس چند دقيقه استراحت است و بايد تا 20 دقيقه به همين شكل تكرار شود. با اين تمرين، ضربان و تپش قلب بالا مي‌رود و در نتيجه مغز نيز احساس آسايش و راحتي را براي شما فراهم مي‌آورد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: