کد خبر: ۹۱۱۶۲
تاریخ انتشار: ۰۵:۱۵ - ۰۷ دی ۱۳۹۴ - 2015December 28
شفا آنلاین> سلامت> محققان درماتولوژیست در بررسی‌های خود و مرور منابع به این نتیجه رسیده‌اند که انجام تست‌های آزمایشگاهی ماهانه برای بیماران مبتلا به آکنه وولگاریس که دوزهای استاندارد داروی ضدآکنه، ایزوترتینوئین، را دریافت می‌کنند، لازم نیست و نباید آنها را مجبور کرد تا هر ماه تست‌های خونی را انجام دهند.
به گزارش شفا آنلاین،   مصرف ایزوترتینوئین با عوارض جانبی متعددی همراه است، مانند تراتوژنسیتی و هیپرلیپیدمی. مطالعات قبلی به سودمندی مانیتورینگ آزمایشگاهی در طول دوره درمان با این دارو نگاهی داشته و آن را بررسی کرده‌اند.

       محققان آمریکایی مرکز پزشکی Pen- State Milto- S. Hershey، در مطالعه حاضر و مرور منابع به دنبال بررسی تغییراتی بوده‌اند که در تست‌های آزمایشگاهی و در دوره درمان با ایزوترتینوئین ممکن است رخ دهند.

       محققان 26 مطالعه را در بانک‌های داده‌ای Ovid/MEDLINE و EMBASE یافتند که 1574 بیمار را در برگرفته و آنها را در متاآنالیز خود وارد کردند. در تمامی این مطالعه‌ها، نتایج تست‌های آزمایشگاهی برای سطوح لیپید، آنزیم‌های کبدی و شمارش کامل سلول‌های خونی ارزیابی شدند.

معیارهای ورود به مطالعه برای این کارآزمایی‌ها، عبارت بودند از استفاده از ایزوترتینوئین خوراکی با دوز 40 میلی‌گرم در روز یا بیشتر، با طول دوره درمانی حداقل 4 هفته، سن بیماران 9 تا 35 سال بوده و حداقل 10 شرکت کننده در مطالعه حضور داشته باشد. معیارهای خروج مطالعه‌ها از این متاآنالیز، استفاده از محصولات تعدیل شده ایزوترتینوئین، درمان با ایزوترتینوئین برای درمان وضعیت‌های دیگری به غیر از آکنه وولگاریس، و درمان همزمان آکنه شده بوده است.

       نتایج نهایی پیشنهاد می‌کنند، در حالیکه ایزوترتینوئین با تغییر در میانگین بعضی تست‌های آزمایشگاهی همراه است (شمارش سلول‌های سفید خون و پانل‌های کبدی و لیپیدی)، میانگین تغییرات در گروه بیماران، کرایتریاهای لازم را برای آنکه در گروه افراد پرخطر قرار گیرند، به دست نیاورده و نسبت بیمارانی که مشکلاتی در تست‌های آزمایشگاهی خود پیدا کردند، اندک بودند.

       به هرحال، نویسندگان این مقاله متذکر می‌شوند که مطالعه آنها دارای محدودیت‌هایی بوده و باید هنگام تفسیر نتایج، آنها را در نظر داشت. نخست آنکه، فقط داده‌های در دسترس و گزارش‌های کامل آنالیز شدند. نویسندگان به اطلاعات بیماران یا درمان‌هایی که تغییرات بسیار اختصاصی آزمایشگاهی نشان می‌دادند، نداشته و نمی‌توانسند آنها را با دوز دارو یا تغییر در دوز داروها تطبیق دهند.

       یافته‌های این مطالعه پیشنهاد می‌کنند که شاید انجام کمتر مانیتورینگ آزمایشگاهی هم ایمن باشد، هرچند تعداد اندکی از تغییرات پرخطر آزمایشگاهی در بیمارانی که دوزهای رایج ایزوترتینوئین را دریافت می‌کنند، از دست می‌روند. کاهش در تکرر انجام تست‌های آزمایشگاهی برای بعضی بیماران، کمک می‌کند تا هزینه‌های مراقبت از سلامت کاهش یافته و استرس بیماران هم از خونگیری به حداقل میزان خود برسد. MedScape
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: