کد خبر: ۹۱۱۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵:۵۹ - ۰۷ دی ۱۳۹۴ - 2015December 28
شفا آنلاین>سلامت>نوزادان نارس ما یکی از مظلوم‌ترین بیماران بستری در عرصه سلامت هستند. علت هم این است که به نوزادان بر اساس وزن آنها اهمیت داده می‌شود.
   متاسفانه چون برخی گمان می‌کنند این نوزادان بسیار کوچک هستند به اندازه کافی به آنها اهمیت نمی‌دهند. اداره سلامت نوزادان سعی بر این دارد که با اجرای برنامه‌ها‏ حمایت مسئولین و همه دست‌اندرکاران عرصه سلامت کشور را به این مساله جلب کند.

 قدم دوم نیز اجرای برنامه‌ها است که تا کنون نیز با موفقیت‌هایی همراه بوده است. از نظر تجهیزات در مراقبت از نوزادان پیشرفت‌های خوبی حاصل شده است. بسیاری از بیماری‌هایی که در گذشته موجب مرگ‌و‌میر می‌شد، اکنون کنترل شده است.

مرگ‌و‌میر نوزادان پنج عامل اصلی دارد از جمله عفونت‌ها، ناهنجاری‌های مادرزادی، بیماری‌های تنفسی، نارسی و آسپکتی که موفق به کنترل آنها شده‌ایم. از سوی دیگر خوشبختانه فوق‌تخصص‌های نوزادان در کشور افزایش پیدا کرده‌ و با استقرار آنها در بخش مراقبت‌های ویژه توانسته‌اند خدمات خوبی را ارائه دهند.

در زمینه دارو‌ها نیز مشکلات بسیاری مرتفع شده است، زمانی برای تهیه سورفکتانت مشکل وجود داشت اما در حال حاضر این دارو شامل بیمه شده است.

یکی دیگر از برنامه‌های اداره سلامت نوزادان مراقبت از نوزاد سالم در بیمارستان است. اداره سلامت نوزادان برنامه دارد از بدو تولد نوزادانی را که در بیمارستان به دنیا می‌آیند تا زمانی که به خانه می‌روند مورد مراقبت قرار بگیرند. یکی دیگر از برنامه‌ها برای نوزادان بستری است که از آنها مراقبت تکاملی صورت بگیرد تا از این نظر آسیب ندیده و رابطه آنها با والدین حفظ شود.

برنامه‌هایی برای افرادی که در رشته طب کودکان و نوزادان فعالیت می‌کنند وجود دارد. در این برنامه کارگاه‌های آموزشی احیا نوزادان، مراقبت‌های بحرانی از نوزاد در معرض خطر نیز وجود دارد. در این برنامه تمامی افرادی که در ارتباط با نوزاد هستند از جمله کادری که در اتاق عمل یا سزارین حضور دارند، آموزش احیای نوزاد را می‌گذرانند. این برنامه به دلیل اهمیتی که دقایق ابتدایی تولد دارد در تمام کشور در حال اجرا است.

 یکی دیگر از برنامه‌های مراقبت از نوزادان در معرض خطر این است که پزشکانی که در بخش‌های مراقب ویژه نوزادان هستند یا ممکن است با نوزادان بدحال رو‌به رو شوند این آموزش‌ها را می‌بینند..

محمد رضا زرکش.فوق تخصص  طب نوزادان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: