کد خبر: ۹۱۰۸۴
تاریخ انتشار: ۲۳:۱۰ - ۰۵ دی ۱۳۹۴ - 2015December 26
شفا آنلاین>اجتماعی>مشكلات اقتصادی ،سختگيري های والدين از یکسو و فراهم بودن امکان برقراری ارتباط ها ،سبب می شود که گرایش به ازدواج دایم و درگیر شدن با مشکلات برای جوانان کمرنگ شده و در سایت ها و اینترنت به دنبال نيمه گمشده بگردند.
به گزارش شفا آنلاین،مشكلات اقتصادی ،سختگيري هاي والدين از یکسو و فراهم بودن امکان برقراری راحت ارتباط ها،سبب می شود که گرایش به ازدواج دایم و درگیر شدن با مشکلات و پیچیدگیهای زندگی رسمی کمرنگ شده و جوانان رفته رفته تشكيل يك زندگي مشترك و با مشكلات پيش روي آن را به عطائش بخشيده و به ازدواجي راحت و بدون دغدغه فكري تن بدهند .

افزايش روزافزون استفاده از اينترنت و گذران وقت در فضاهاي مجازي علاوه بر خوبي هايي كه براي مردم به همراه داشت مشكلات بسياري را نيز با خود به وجود آورد.

در دسترس بودن اينترنت و استفاده بدون حد و حدود از آن براي افراد از هر گروه سني تبعات جبران ناپذيري به وجود آورد.

اين روزها سر زدن و چك كردن هرروزه سايت ها در جستجو گرهاي گوناگون به منظور پيدا كردن كردن همسر و شريك زندگي بخشي از صحبت هاي علي رضا ٢٢ ساله است.

علي رضا دانشجو در ادامه مي گويد:براي بار اول از زبان يكي از دوستانم شنيدم كه سايت هاي همسريابي را چك و بِه دنبال يك دختر مناسب كه با شرايطش همخواني داشته باشد است،اكنون نيز من چند ماهي مَي شود كه با جست و جو در اين سايت ها سعي دارم دختر موردعلاقه خود را پيدا کنم.

سايت هايي كه با يك كليك و بدون محدوديتي در دسترس همگان قرار دارد ومتاسفانه تنها افراد مي توانند با يك كليك وارد سايت شده و به قول موسسان سايت ها همسر خود را كمتر از چند ساعت برگزينند.

پلیس همواره نسبت به فعالیت سایت های همسریابی و این گونه سایت ها هشدار داده است اما بنظر می رسد جذابیت حضور و استفاده از محتوای این گونه سایت ها آنقدر زیاد است که نه تنها مسایل مالی بلکه مسایل غیر اخلاقی احتمالی نیز راه را برای علاقمندانش ناهموار نمی‌کند .

**ثبت دو ازدواج موقت به ازای هر 10 ازدواج دائم در کشور

ازدواج موقت بر مبنای شناخت از روحیات و عواطف و شخصیت و علایق دو طرف صورت می گیرد و مبتنی بر باورهای اعتقادی و وجدانی است.

شيرين احمد نيا مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور گفت: به ازای هر 10 ازدواج دائم در کشور  دو ازدواج موقت ثبت می شود.

عضو هیات‌ علمی دانشگاه علامه طباطبایی فضای دانشگاه، محل کار، خیابان، معابر، میادین، اینترنت و کافی‌شاپ را از عرصه‌های مختلف همسرگزینی عنوان و خاطرنشان کرد: شیوه‌های همسرگزینی نیز از درون‌همسری به برون‌همسری و از انتخاب والدین و بزرگان خانواده به انتخاب فردی تغییر کرده است.

مدیر گروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی ایران با اشاره به نتایج یک تحقیق در خصوص معیارهای همسرگزینی در میان دختران و پسران، گفت: در دختران معیارهای ایده‌آل اخلاق، اصالت خانوادگی و ایمان مطرح بود، ولی در واقعیت شاهد ثروت، خوش‌تیپ بودن و درآمد بودیم. در پسران نیز معیارهای ایده‌آل اخلاق، اصالت خانوادگی و ایمان مطرح بود، ولی در واقعیت حرف از زیبایی، ثروت، درآمد، تحصیلات و نوع شغل به میان آمد.

مدیر گروه جامعه‌شناسی پزشکی و سلامت انجمن جامعه‌شناسی ایران بر افزودن نگاه اجتماعی به نگاه زیستی در کشور تاکید کرد.

وی دختران و پسران امروزی را متفاوت از نسل‌های گذشته دانست و افزود: شکاف بین نسلی فزاینده، مساله امروز ما است. در حال حاضر پسران ما متفاوت از پدران و پدربزرگ‌ها و دختران ما متفاوت از مادران و مادربزرگ‌های خود هستند.

عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی تهران با بیان اینکه شاهد شکاف فزاینده بین نسل‌ها در کشور هستیم، خاطرنشان کرد: سرعت تغییرات ارزشی و هنجاری در سنین دهه‌های مختلف متفاوت است.

مدیرکل دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی بهزیستی کشور با بیان اینکه تغییر در الگوهای خانواده و زندگی مشترک موجب گرایش به رفتارهای پرخطر شده است، گفت: امروز در جامعه شهری فرزند بیشتر به معنی هزینه بیشتر است.

**عقد موقت نشأت گرفته از تنوع طلبي مردان است؟

إبراهيمي مقدم روان شناس در خصوص ترويج ازدواج موقت در ميان برخي خانواده ها مي گويد:تنوع طلبی تنها خاص ایرانی‌ها نیست و اگر برخی‌ها با برشمردن این ویژگی که مردان مسلمان می‌توانند 4 زن اختیار کنند تنوع طلبی را به مردان تعمیم می دهند باور غلطی است و مي توان گفت كه لزوما ازدواج موقت نشأت گرفته از تنوع طلبي آقايان نيست.

وي افزود:بر سر راه ازدواج جوانان موانع متعددی وجود دارد و هر روز هم ما شاهد سخت‌تر شدن شرایط ازدواج هستیم. غافل از اینکه جوانان نیازهای خاص خود را دارند که چگونگی برآورده شدن آن و اینکه از چه راهی به آن‌ها پاسخ داده شود، بسیار حیاتی به شمار می‌رود و عدم توجه منطقی به این نیازها می‌تواند امیال سرکوب شده و در نهایت اختلال در فرد را سبب شود.

**ازدواج موقت در قوانين

ازدواج موقت امري كه مخالفان و موافقان متعددي دارد تا جايي كه هر گروه نظرات خود را در اين خصوص بر ديگري ارجح دانسته اما قانون در مورد عقد موقت چه مي گويد؟

ماده‌ی ۱۰۷۵ قانون مدني٬ ازدواج موقت در قوانين ايران به رسميت شناخته‌ شده‌است. شرايط و ارکان اساسي نکاح منقطع (ازدواج موقت) عبارت‌اند از شرايط صحت نکاح دائم به اضافه‌ي تعيين مدت مشخص و تعيين مهر معين براي زن. موانع ازدواج موقت نيز همان موانع نکاح دائم هستند.

در نکاح دائم عدم وجود مهر يا ذکر نشدن مهر جايز است٬ اما در نکاح منقطع٬ عدم وجود مهر موجب بطلان عقد مي‌شود. قانون بر وجود و مشخص بودن مهريه‌ي زن در ازدواج موقت تاکيد فراوان کرده و مطابق مواد ۱۰۹۵ تا ۱۰۹۸ قانون مدني ترتيباتي داده که مهريه‌ي زن در ازدواج موقت به هر ترتيب به وي تسليم شود. زن پس از جاري شدن عقد مالک مهر مي‌شود و اتفاقاتي چون فوت زن در زمان ازدواج و بخشيدن زمان عقد از طرف شوهر مهر را ساقط نمي‌کند.

مطابق قانون در نکاح دختر باکره اعم از منقطع و دائم٬ اجازه‌ی پدر يا جد پدري لازم است. در صورت امتناع غيرموجه پدر از دادن اجازه٬ عدم حضور پدر در محل و غيرممکن بودن استيذان٬ دختر مي‌تواند با معرفي مرد مورد نظر و شرايط نکاح از دادگاه مدني خاص درخواست اجازه‌ي ازدواج کند. (مواد ۱۰۴۳ و ۱۰۴۴) سن نکاح براي دختر نيز همانند ازدواج دائم ۱۳ سال است. در حال حاضر بسیاری از دفاتر و روحانیون و عاقدان، به دستاویز فتاوی برخی مراجع تقلید، صیغه‌ی ازدواج موقت دختر بالغ را بدون اجازه‌ی پدر نیز جاری می‌کنند.

به تصريح ماده‌ی ۱۱۱۳ قانون مدني٬ «در عقد انقطاع زن حق نفقه ندارد مگر اينکه شرط شده باشد يا آنکه عقد مبني بر آن جاري شده باشد.» اما حتي در صورت شرط نفقه٬ ترک انفاق شوهر عمل مجرمانه نيست و زن تنها مي‌تواند از دادگاه الزام شوهر به دادن نفقه را درخواست کند.

مطابق ماده ۹۴۰ قانون مدني «زوجین‌ که‌ زوجیت‌ آن‌ها دائمی‌ بوده‌ و ممنوع‌ از ارث‌ نباشند از یکدیگر ارث‌ می‌برند.» لذا مفهوم ماده آن است که در نکاح منقطع٬ زوجين از هم ارث نمي‌برند.

فرزندان حاصل از ازدواج موقت٬‌ مشروط بر ثبت شدن قانوني و محضري ازدواج٬ حقوقي درست همانند فرزندان حاصل از ازدواج دائم دارند٬ يعني فرزندان مشروع پدر شناخته مي‌شوند٬ پدر موظف به دادن نفقه و نگه‌داري آنان است و از پدر ارث مي‌برند. اما مساله این‌جاست که با توجه به عدم ثبت محضری ازدواج موقت در اکثر موارد، جاری شدن صیغه‌ی آن توسط زوجین یا عاقدان گم‌نام و فاقد دفتر، اثبات نسب برای فرزند حاصل از ازدواج موقت بسیار مشکل و اکثرا غیرممکن خواهد بود. در حال حاضر به وفور شاهد بی‌شناسنامه ماندن این فرزندان یا تضییع حقوق آنان مانند ارث هستیم.

**طلاق در ازدواج موقت وجود دارد؟

ازدواج موقت به فوت یکی از طرفین، فسخ نکاح٬ بذل مدت از طرف شوهر و انقضاي مدت معين‌شده منحل مي‌شود. فسخ نکاح مي‌تواند بر مبناي وجود عيوبي مشخص در زن يا مرد٬ يا عدم وجود صفتي که ضمن عقد شرط شده يا عقد بر آن واقع شده انجام گيرد. عيوبي نظير جنون٬ خصاء٬ عنن در مرد موجب حق فسخ براي زن خواهد بود. عيوب موجود در زن که حق فسخ براي مرد ايجاد مي‌کنند (چنان‌چه عيوب مزبور در حال عقد موجود بوده‌ و پس از عقد ظاهر نشده‌باشند) نيز عبارت‌اند از قرن٬ برص٬ جذام٬ افضاء٬ زمين‌گيري٬ نابينايي از هردو چشم. چنان‌چه هريک از طرفين پيش از عقد به وجود عيب مزبور در طرف ديگر عالم باشد٬ حق فسخ نخواهد داشت.

اميد است با آسان گيري شرايط ازدواج توسط خانواده ها و البته پيگيري مسوولان در خصوص سايتهاي موجود رفته رفته شاهد افزایش ازدواج دائم در جامعه و ميان مردم باشيم.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: