کد خبر: ۹۰۹۷۵
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۰۶ دی ۱۳۹۴ - 2015December 27
شفا آنلاین>اجتماعی> بارش‌ها به داد دریاچه ارومیه رسید. خبرها درباره وضع دریاچه کمی رنگ و بوی مثبت به خود گرفته و به نظر می‌رسد سرما و افزایش بارشی که به گفته ساکنان محلی کاملا به چشم می‌آید، توانسته است اوضاع دریاچه را بهتر کند و سطح آب را افزایش دهد.
به گزارش شفا آنلاین، به گفته مدیرکل حفاظت محیط‌زیست آذربایجان غربی، «سطح آب دریاچه ارومیه به‌ هزارو٣٥٧کیلومترمربع رسیده که نسبت به ١٥روز گذشته بیش از ٧٠٠کیلومتر مربع افزایش یافته است.»  پرویز آراسته درجلسه شورای اداری استان با اشاره به این‌که درحال حاضر سطح تراز دریاچه ارومیه به ١٢٧٠,٢٣متر رسیده، گفت: این تراز، ١٥سانتیمتر بالاتر از تراز ابتدای ‌سال آبی جاری است.»

 او با تأکید بر این‌که دولت تدبیر و امید، نخستین اولویت کاری خود را به احیای دریاچه ارومیه اختصاص داده و در این ‌خصوص برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات بسیاری را انجام داده است، یادآوری کرد: «با این اقدامات، امیدها برای احیای دریاچه بسیار بیشتر شده است.»

بهبود وضع دریاچه و افزایش سطح آب آن، با بارندگی‌های پاییزه درحالی است که دریاچه هنوز فاصله بسیاری با قدم گذاشتن در راه بهبود وضع و خداحافظی با خشکسالی دارد.

وسعت دریاچه پنج‌هزارو٧٠٠کیلومتر مربع بوده که الان با افزایش ٧٠٠کیلومتر مربع به‌ هزارو٣٥٧مترمربع رسیده است. به عبارتی درحال حاضر تنها یک‌چهارم سطح دریاچه آب دارد.

اتفاقات نگران‌کننده‌ای که در سال‌های گذشته برای دریاچه ارومیه افتاده، باعث شده است، بسیاری از مسئولان کشور معتقد باشند که خشک‌شدن دریاچه زنگ خطری برای ایران و حتی جهان است و حیات را در منطقه‌ای که دریاچه در آن قرار دارد، به خطر بیندازد.

برهمین اساس معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست هم درجلسه شورای اداری آذربایجان براین خطر تأکید کرد و خشک‌شدن دریاچه ارومیه را زنگ خطری برای ایران و جهان دانست. او با اشاره به این‌که وضع فعلی دریاچه ارومیه نشانه بی‌توجهی در سال‌های متمادی به موضوع محیط‌زیست است، ادامه داد: «دریاچه ارومیه سرمایه‌ای فراملی است. این دریاچه متعلق به کل بشریت است و آیندگان در این خصوص از ما سوال خواهند کرد و ما ناگزیر هستیم در راستای بهبود وضع و احیای آن تمام توان خود را به کار بگیریم.»

آلودگی هوا زندگی ٣٠‌میلیون نفر را تحت‌تأثیر قرار داده
به گزارش روابط عمومی حفاظت محیط‌زیست آذربایجان‌غربی، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست در ادامه این نشست، درباره آلودگی هوا درکشور هم گفت: «با این آلودگی که محصول نبود برنامه‌ریزی مناسب در سال‌های گذشته است، درحال حاضر زندگی ٣٠‌میلیون نفر از مردم کشور تحت‌تأثیر قرار گرفته که رقم قابل توجهی است.» او با اشاره به آلودگی خاک که به تهدیدی دیگر در محیط‌زیست کشور تبدیل شده، هم یادآوری کرد: «آلودگی خاک نیز درکشور زیاد است که این امر نتیجه کشاورزی آسیب‌زا درگذشته و حال بوده و باید برای پیشگیری از تبعات آن، از اکنون برنامه‌ریزی کنیم.»

ابتکار که روز پنجشنبه در سفری یک‌روزه به آذربایجان‌غربی سفر کرده است، درجمع دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه ارومیه، گفت: «محیط‌زیست برای نخستین‌بار در سال‌های گذشته در جمع اولویت‌های اول کاری دولت قرار گرفته و در ٢٩ماه گذشته از آغاز کار دولت تلاش جدی در این زمینه انجام شده که دستور احیای دریاچه ارومیه و پیگیری این امر ازجمله این اقدامات است.»

او با اشاره به این‌که بروز مشکلات زیست‌محیطی می‌تواند تا حدی بیانگر بی‌تدبیری و بی‌توجهی‌ها در سال‌های گذشته باشد که در طی زمان و دورانی مدت‌دار رخ داده است، گفت: «بازگرداندن شرایط به حالت اولیه و ایجاد تعادل باید درطی زمان رخ دهد که این امر برنامه‌ریزی مستقل و هماهنگی بین بخشی را می‌طلبد و در کنار آن کار علمی و دانش پایه را نباید فراموش کرد.»شهروند

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: