کد خبر: ۹۰۴۶۷
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۰۲ دی ۱۳۹۴ - 2015December 23
شفا آنلاین>سلامت>خون‌های نادر، همانطور که از اسمش مشخص است، به میزان کمی وجود دارند. ازدواج‌های فامیلی یا محیط زندگی خاص منجر به تغییرات ژنتیکی می‌شود که گروه خون نادر را به وجود می‌آورد.
سازمان انتقال خون به صورت رندوم و اتفاقی خون اهداکنندگان را بررسی می‌کند و اگر مسئولین آزمایشگاه گروه خون نادری در آن شناسایی کردند، پلاک شناسایی‌ کننده در اختیار فرد اهداکننده قرار داده می‌شود.

بارها پیش آمده پزشکی نتوانسته بیماری را جراحی کند، تنها به این دلیل که گروه خونی بیمار نادر بوده و تا گروه خونی مورد نظر از سمت سازمان انتقال خون برای آنها ارسال شود، دست نگه داشته‌اند. به همین علت موضوع جایگزین خون یا فراورده‌های خونی آن، مثل استفاده از داروهایی که مغز استخوان را برای خون‌سازی تقویت می‌کنند، مورد توجه قرار می‌گیرد.

بانک اطلاعاتی خون‌های نادر ایران از شش سال پیش راه‌اندازی شده و هزار نفر دارای خون نادر شناسایی و مشخصات آنها در این بانک اطلاعاتی ثبت شده‌اند که در این میان 80 نفر دارای گروه‌های خونی خیلی نادر بودند. خون‌های نادر این افراد نگهداری می‌شود تا در شرایط لازم به فردی که به آن احتیاج دارد اهدا شود و فرقی نمی‌کند این فرد کجا باشد.

چرا که خون‌های مورد نیاز بیماران که در گروه‌های نادر قرار دارد از طریق این بانک اطلاعاتی قابلیت انتقال به سراسر کشور را دارد و در صورت نیاز خون همراه با یک کارشناس از طریق هواپیما به استان مورد نظر فرستاده می‌شود. هزینه یک کیسه خون نادر 3 تا 5 میلیون تومان است و این در حالی بوده که در سازمان انتقال خون کیسه خون نادر به صورت رایگان به بیمار ارائه می‌شود. ما همچنین توانایی ارسال واحدهای خون نادر را به خارج از کشور هم داریم. هرچند این بار هزینه ارسال به عهده کشور درخواست کننده است.

       ما همچنین بحثی به نام تولید خون مصنوعی داریم که هنوز در ایران وجود ندارد و در دنیا نیز به طور معمول این خون مورد استفاده قرار نگرفته است. چرا که عوارض بعدی استفاده از خون مصنوعی هنوز ناشناخته است و به کار گرفتن آن برای بیمار با مجوز لازم باید انجام شود. این مقوله در حال حاضر بیشتر بعد پژوهشی دارد. با این همه با وجود هزینه‌های بالای این کار، پتانسیل ساخت و تولید خون مصنوعی در ایران وجود دارد. ارتباطات بین‌المللی زیادی داریم و دانش نیز در دنیا منتشر می‌شود. ایران تنها کشور اسلامی است که عضو انجمن بین‌المللی خون نادر بوده و در تعاملات پزشکی در سطح انتقال خون جهانی قرار دارد و می‌تواند از آخرین پژوهش‌ها و دستاوردها مطلع شود.

مصطفی مقدم.مدیر برنامه ملی خون های نادر
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: