کد خبر: ۹۰۴۲۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>قائم مقام قطب علمی آموزشی نفرولوژی کشور گفت: طبق برآوردها با توجه به یک دهه گذشته ، تعداد بیماران پیشرفته مزمن کلیه نیازمند دیالیز و پیوند سالانه 12 درصد رشد داشته است.
به گزارش شفاآنلاین : دکتر سیدمنصور گتمیری  با اشاره به وجود تقریبی 26 هزار بیمار نیازمند دیالیز و پیوند در کشور ، افزود: رشد 12 درصدی بیماران پیشرفته مزمن کلیه به آن معنا است که در آینده ، سالانه 12 درصد به تعداد 26 هزار بیمار نیازمند دیالیز و پیوند ما اضافه می شود.
وی خاطرنشان کرد: 6 هزار و 500 ماشین دیالیز یا تخت دیالیز در کشور وجود دارد؛ طبق برآوردها حدود 80 الی 100 هزار بیمار مرحله پیشرفته کلیوی داریم که نیمی از آنان نیازمند به دیالیز یا پیوند شدند و نیمی دیگر می توانند با اقدامات درمانی مناسب به گونه ای درمان شوند که نیاز به دیالیز پیدا نکنند یا نیاز به دیالیز و پیوند آنان به تعویق انداخته شود.

**با نارسایی های مزمن کلیه در گروه سالمندان روبرو هستیم
قائم مقام قطب علمی آموزشی نفرولوژی کشور با اشاره به رشد شاخص های سلامت جامعه ایرانی گفت: طی سه دهه گذشته سن امید به زندگی در جامعه 80 میلیونی ایران، از 50 سال به 74 سال رسیده است. این مساله به آن معنا است که گروه سالمندان جامعه رو به افزایش است و باید به بیماردهی این گروه توجه داشت که بیماری های کلیوی از آن جمله به شمار می رود.
گتمیری افزود: اگر در سه دهه پیش با بیماری های عفونی روبرو بودیم اکنون با بیماری های حوزه سالمندی مانند نارسایی مزمن کلیه روبرو هستیم که یکی از آثار این پدیده، افزایش نیاز به خدمات این حوزه است.

**نیاز ایران به ماشین های دیالیز دو برابر خواهد شد
قائم مقام قطب علمی آموزشی نفرولوژی کشور گفت: در حوزه همودیالیز (دیالیز خونی) پیش بینی ما این است که در آینده به تعداد ماشین های دیالیز بیشتر خواهیم داشت و شاید طی پنج سال آینده نیاز ما به دستگاه های دیالیز به دو برابر برسد.
گتمیری افزود: با توجه به رشد سالانه بیماران پیشرفته مزمن کلیه باید از همه روش های انتخابی درمان بیماری های مزمن کلیوی استفاده کنیم که یکی از آنها توسعه بخش های دیالیز است که با تمام توان در بخش های مختلف دولتی ، خصوصی و خیریه در حال انجام است اما نمی توان انتظار داشت که دولت همه هزینه های این امر را خود به تنهایی تامین کند.

**موانع جدید توسعه بخش های پیوند در کشور
قائم مقام قطب علمی آموزشی نفرولوژی کشور گفت: با توجه به تعداد بیماران باید به توسعه مراکز پیوند نیز توجه داشت که خوشبختانه در حال انجام است اما با اتفاقاتی که اخیرا در زمینه تعرفه های جدید پیوند در نظام سلامت افتاده، این حوزه خیلی آسیب دیده است.
گتمیری تصریح کرد: چند ماهی است که هزینه های بخش های پیوند پرداخت نشده و در اصل تعرفه ها نیز اختلاف نظرهایی وجود دارد و تعرفه مورد نظر انجمن بیماری های کلیوی و مراکز حوزه های مربوط به نفرولوژی مورد قبول معاونت درمان وزارت بهداشت قرار نگرفته و مشکلاتی به وجود آورده است.
وی تاکید کرد: بخش های پیوند با موانع جدیدی روبرو است که باید این موانع حذف شوند چون در مقایسه با هزینه های اروپا و آمریکا، هزینه های ما نزدیک به صفر است. تیم درگیر در پیوند مانند نفرولوژیست ها، ارولوژیست ها و متخصصان بیهوشی و پرستاران حوزه پیوند طبیعتا باید متناسب با خدماتی که در این حوزه ارائه می دهند از زحمات آنان قدردانی شود و اگر این کار را نکنیم در واقع خودبخود زمینه های توسعه پیوند را محدود کردیم.

**ضرورت توسعه دیالیز صفاقی
قائم مقام قطب علمی آموزشی نفرولوژی کشور گفت: اقدام دیگری که با توجه به افزایش تعداد بیماران پیشرفته کلیوی باید صورت گیرد ، توسعه دیالیز صفاقی (نوعی دیالیز ارزان که در خانه نیز توسط بیمار می تواند انجام شود) ، است و بهتر است حتی در شرایط ایده آل –که مشکل اقتصادی وجود ندارد- از این روش استفاده شود چون برخی از بیماران به خاطر مشکلات قلبی یا مشکلات مربوط به رگ گیری ، امکان استفاده از دیالیز خونی و پیوند را ندارند.
گتمیری افزود: دیالیز صفاقی باید توسعه یابد و دوش به دوش همودیالیز پیش برود.

**دیالیز صفاقی در کشور محدود شده است
قائم مقام قطب علمی آموزشی نفرولوژی کشور گفت: دیالیز صفاقی در کشور متاسفانه به دلایل مختلف تعرفه گذاری ، دانش عمومی و اشتیاق نداشتن پزشکان به آن، محدود است.
گتمیری افزود: تعرفه خاصی برای دیالیز صفاقی وجود ندارد و همه این مشکلات موجب شده تا دیالیز صفاقی در کشور خیلی محدود شود؛ ما از امکانات توسعه دیالیز صفاقی، خوب استفاده نکردیم.
وی تاکید کرد: در مجموع با توجه به نیاز به شدت فزاینده کشور به اقدامات جایگزین کلیه (پیوند، دیالیز صفاقی و دیالیز خونی) ، باید در هر سه این زمینه ها بستر توسعه را فراهم کنیم.
 8 تا 10 میلیون بیمار مزمن کلیوی در کشور وجود دارد که در صورت بی توجهی به آنان، بیماری آنان منجر به دیالیز و پیوند خواهد شد.
همچنین دیابت و فشار خون از مهم ترین عوامل ابتلا به بیماری های کلیوی به شمار می روند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: