کد خبر: ۹۰۲۸۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۸ - ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 21
شفاآنلاین:جامعه>سلامت>هنوز حاشيه‌ها درباره چند اتفاق كه در روزهاي گذشته در حوزه بهداشت و درمان رخ داده ادامه دارد كه خبر مي‌رسد، بيمارستان ها، چه دولتي و چه خصوصي، در زمينه پذيرش بيماران قصور مي‌كنند. روز گذشته همزمان با انتشار خبري مبني براينكه يك بيمارستان خصوصي از پذيرش يك تصادفي خودداري كرده است. معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي نيز عنوان كرد بيمارستان‌ها معلولان را نمي‌پذيرند.

به گزارش شفاآنلاین : اينكه سود دهي يكي از دغدغه‌هاي بيمارستان‌هاي كشور يا هر مركز ديگر محسوب مي‌شود بر كسي پوشيده نيست، اما نبايد اين امر جزو اولويت‌هاي نخست مراكز بهداشت و درمان قرار گيرد و بنابر روح اين شغل بايد نجات جان بيماران جزو اولويت‌هاي مراكز بهداشت و درمان باشد. هنوز خبر كشيدن بخيه از صورت كودك خميني شهري داغ است كه باز هم اخبار متعددي مبني بر عدم پذيرش برخي بيماران معلول در بيمارستان‌هاي كشور به گوش مي‌رسد.

معلولان هم شهروند هستند

روز گذشته معاونت امور توانبخشي سازمان بهزيستي با اشاره به مشكلات درماني افراد معلول گفت: وقتي حال افراد بستري در مراكز شبانه‌روزي بهزيستي بد مي‌شود، بيمارستان‌ها از پذيرش آنان خودداري مي‌كنند. حسين نحوي‌نژاد با بيان اينكه معلولان نيز شهروند جامعه هستند و بايد نهاد‌ها و سازمان‌ها بسته‌اي را براي حمايت از اين افراد تعريف كنند، گفت: متولي سلامت و درمان كشور وزارت بهداشت است كه بايد به همه اقشار جامعه خدمت‌رساني كند، اما براي افراد با نيازهاي خاص ضروري است؛ تعاريف خاصي صورت گيرد. او با تاكيد بر اينكه مشكلات درماني معلولان از مشكلات درماني ساير افراد جدا نيست، خاطرنشان كرد: ارائه خدمات درماني در اختيار سازمان بهزيستي نيست و وزارت بهداشت بايد فكري درباره درمان معلولان داشته باشد. نحوي‌نژاد با اشاره به اينكه اخيرا نامه‌اي به وزارت بهداشت درباره مشكلات مراكز شبانه‌روزي بهزيستي نوشته‌ايم، ادامه داد: متاسفانه وقتي حال افراد بستري در اين مراكز بد مي‌شود، بيمارستان‌ها از پذيرش اين افراد خودداري مي‌كنند. معاون امور توانبخشي سازمان بهزيستي افزود: به عنوان مثال وقتي فرد بيمار رواني بستري در مراكزمان را به بيمارستان مي‌بريم، بيمارستان از پذيرش آنها خودداري كرده و استدلال‌شان اين است كه اين بيمار تحت پوشش بهزيستي است. او با اشاره به راه‌اندازي مراكز دهان و دندان ويژه معلولان به وسيله سازمان بهزيستي خاطرنشان كرد: راه‌اندازي اين مراكز از وظايف سازمان بهزيستي نيست، زيرا وقتي فرد داراي معلوليت ذهني يا يك فرد بيمار رواني دچار مشكلات دهان و دندان مي‌شود، براي درمان نياز به بيهوشي دارد و اين مساله‌اي است كه وزارت بهداشت بايد براي آن چاره‌اي بينديشد و چون اين وزارتخانه اين اقدام را انجام نمي‌دهد، بهزيستي ناچار است؛ به اين مساله ورود كند. معاون توانبخشي سازمان بهزيستي با اشاره به اينكه برخي هزينه‌هاي درماني همچون هزينه دارو و هزينه‌هاي جراحي براي معلولان مشكل‌ساز شده است، تصريح كرد: پوشش اين مسائل در اختيار و در حد اعتبار بهزيستي نيست و پرداختن به اين مسائل از وظايف وزارت بهداشت است. به گزارش ايلنا، او با بيان اينكه در حال رايزني با وزارت بهداشت هستيم و جلساتي نيز با معاونان اين وزارتخانه داشته‌ايم، گفت: رويكرد وزارت بهداشت در حرف خوب و مثبت است، اما بايد در عمل ديده شود.

آمبولانس دير رسيد يا بيمارستان پذيرش‌نكرد؟

طي تصادفي كه عصر روز شنبه 28 آذر در حوالي ميدان جهاد (فاطمي) تهران رخ داد، برخي شاهدان مدعي بودند كه در رسيدگي به مصدوم كه در نزديكي يك بيمارستان خصوصي دچار حادثه شده بود، تأخير صورت پذيرفته است. در اين راستا يكي از شاهدان اين تصادف عنوان كرد: «دختر جواني در اثر تصادف در مقابل بيمارستان (س) دچار ضربه مغزي و خونريزي شديد شده بود و يكي از مسئولان بيمارستان انتقال مصدوم را وظيفه آمبولانس مي‌دانست و از انتقالش امتناع مي‌كرد. در اين زمينه رئيس مركز حوادث و فوريت‌هاي پزشكي (اورژانس كشور) در پاسخ به اين پرسش كه اگر فردي در مقابل بيمارستاني دولتي يا خصوصي دچار حادثه شود، آيا بايد صبر كرد تا پليس يا اورژانس براي انتقال مصدوم بيايند، گفت: خير، بلكه همه بيمارستان‌ها و اورژانس‌ها و حتي مراكز درماني دولتي يا خصوصي در شرايطي كه وضعيت فرد مصدوم يا بيمار تهديدآميز و خطرمرگ وجود داشته باشد بايد براي انتقال چنين موردهاي سريع اقدام كنند تا كار احيا و نجات فرد صورت پذيرد. امين صابري‌نيا با اشاره به قوانين مربوطه در اين زمينه توضيح داد: در قانون مجازات؛ خودداري از كمك به مصدومان و رفع مخاطرات جاني (مصوب 5/3/54) ماده 1 عنوان شده است هر كس شخص يا اشخاصي را در معرض خطر جاني مشاهده كند و بتواند با اقدام خود يا كمك طلبيدن از ديگران يا اعلام فوري به مراجع يا مقامات صلاحيت‌دار از وقوع خطر يا تشديد نتيجه آن جلوگيري كند بدون اينكه با اين اقدام خطري متوجه خود او يا ديگران شود و با وجود استعداد يا دلالت اوضاع و احوال بر ضرورت كمك از اقدام به اين امر خودداري كند به حبس تا يك‌سال يا جزاي نقدي محكوم خواهد شد. رئيس مركز حوادث و فوريت‌هاي پزشكي كشور در نهايت خاطرنشان كرد: بنابراين بنده دقيقا نص صريح قانون را عنوان كردم ولي چون از نزديك اين حادثه را مشاهده نكردم براين‌اساس جزئيات چگونگي رسيدگي به اين مصدوم و مباحث ديگر آن بايد توسط كارشناسان امر پيگيري شود. به گزارش تسنيم، رضا لاري‌پور مشاور رئيس كل و مديركل روابط عمومي و امور بين‌الملل سازمان نظام پزشكي نيز درباره اين حادثه عنوان كرد: قاعدتا هر تصادف يا مجروحيتي اين‌چنيني بايد با حضور پليس و اورژانس براي انتقال به مراكز درماني صورت پذيرد، بنابراين اگر چنين حادثه‌اي در نزديكي بيمارستاني رخ دهد از نظر قانوني مسئولان آن بيمارستان وظيفه‌اي ندارند البته اين جدا از وظيفه انساني است.

ارائه خدمات به معلولان در بيمارستان‌ها

با وجود انتشار اخباري مبني بر عدم پذيرش معلولان در برخي بيمارستان‌ها رئيس انجمن باور درباره نحوه پذيرش معلولان در بيمارستان‌هاي دولتي و خصوصي سراسر كشور مي‌گويد: هيچ ممانعتي از سوي بيمارستان‌ها براي پذيرش فرد معلول و ارائه خدمات به آنها وجود ندارد. سهيل معيني در پاسخ به گفته‌هاي نحوي‌نژاد درباره اينكه در بيمارستان‌هاي كشور با استدلال بر اينكه فرد معلول زيرنظر بهزيستي است از ارائه هر گونه خدماتي به او ممانعت مي‌كنند، مي‌افزايد: در سابقه كاري خود تاكنون با معضلي مبني بر عدم پذيرش معلولان در بيمارستان‌هاي كشور برخورد نكرده‌ام. به گفته او همه بيمارستان‌ها به نوعي با مشكل پذيرش مواجه هستند، برخي از بيمارستان‌ها از استانداردهاي لازم براي پذيرش معلولان برخوردار نيستند و فرد معلول با تردد در اين اماكن دچار مشكل مي‌شود. براي مثال در برخي بيمارستان‌ها ارائه خدماتي همچون آزمايشگاه، سونوگرافي و... در زير زمين بيمارستان و بدون آسانسور انجام مي‌شود كه همين امر يكسري مشكلات را براي فرد معلول به دنبال دارد. رئيس انجمن باور تاكيد مي‌كند: در برخي مواقع بيمارستان‌ها به دليل محدوديت امكانات از پذيرش فرد معلول معذور هستند، اما اين اقدام به معناي عدم پذيرش فرد معلول در بيمارستان‌هاي كشورنيست. او مي‌افزايد: براي مثال فرد معلول با مراجعه مركزي خواستار مسكن است، اما سازمان مربوطه با هدف ارائه يكسري خدمات او را به بهزيستي ارجاع مي‌دهند. اين عمل به معني بي‌توجهي به فرد معلول نيست، بلكه دليل اين كار اين است كه در كسب برخي خدمات سازمان بهزيستي از مزايا و امكانات ويژه‌اي برخوردار است.

آرمان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: