کد خبر: ۹۰۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۵ - ۰۱ دی ۱۳۹۴ - 2015December 22
شفا آنلاین>سلامت> حوادث و تروما بعد از سن نوزادی شایع‌ترین عامل مرگ‌ومیر کودکان در ایران است. اگر کسی نداند کودکی که دچار حادثه شده را چگونه حرکت دهد یا گردنش را ثابت نگه دارد ممکن است موجب عارضه‌ای شود که تا پایان عمر برای کودک باقی بماند.
در بسیاری از کشورها حتی برای اطفال اورژانس‌ (EMS) مستقل دارند. در ایران اما EMS (خدمات اورژانس پزشکی) نوپا است و تنها 10 الی 12 سال است که به صورت علمی و آکادمیک در دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ایجاد شده است. رشته تکنسین طب اورژانس هم از سال 82 تاسیس شده است اما پیش از این تکنسین‌هایی که در آمبولانس‌ها بودند در این زمینه تحصیلات آکادمیک نداشتند.

 در حال حاضر در برخی از آمبولانس‌ها حتی پزشک عمومی هم مستقر شده است تا در صورتی که بیمار شرایط وخیمی داشته باشد بتواند به موقع به وی رسیدگی کنند.

       احیای فرد در صورت ایست قلبی تنفسی در بسیاری از کشور‌ها به مردم عادی نیز آموزش داده می‌شود چون اگر در چهار دقیقه اول اقدامات احیا برای فرد انجام شود احتمال اینکه قلب وی بار دیگر به تپش در‌آید و عوارض عصبی بر جای نگذارد، بسیار زیاد است. در شهرهایی مانند تهران آمبولانس‌ها هیچ‌گاه در کمتر از چهار دقیقه به بیمارستان نمی‌رسند، به همین دلیل در بسیاری از کشور‌ها احیای اولیه اطفال و بزرگسالان را به مردم عادی جامعه آموزش می‌دهند.

 بسیاری از خانواده‌ها تجربه‌های دردناکی از چنین حوادثی دارند. برای مثال فردی که دچار خفگی شده، هرچند ممکن است با وجود عدم انجام به موقع احیا زنده بماند اما در صورتی که خفگی به طول بیانجامد ممکن است اکسیژن به مغز نرسد و دچار مشکلات نورولوژیک شود یا نوزاد دچار عقب افتادگی ذهنی شود، هوش خوبی نداشته، دست و پایش بی حس شود و نتواند مانند یک کودک عادی فعالیت داشته باشد.

        رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما در زمینه آموزش احیا می‌توانند نقش موثری داشته باشند چون فراگیرتر هستند و می‌توان روش احیا را با استفاده از مولاژ به بینندگان آموزش داد. احیای اولیه در کودک و بزرگسال نیز قریب به 80 درصد مشترک است و آن میزان اختلاف نیز به علت تفاوت آناتومی اطفال و بزرگسالان است.

حجت درخشان- فوق تخصص اورژانس اطفال
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: