کد خبر: ۹۰۱۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۷ - ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - 2016January 27
شفاآنلاین>تغذیه> در شرايط نبود تقاضا براي لبنيات و شير خام، سازمان حمايت با افزايش ۶ درصدي قيمت لبنيات پرمصرف و ۱۰۰ توماني شير خام موافقت و بدين ترتيب دستور گراني شير و فرآورده‌هاي لبني را صادرواعلام كرد.
به گزارش شفا آنلاین،لبنيات از گروه كالايي محسوب مي‌شود كه گراني اين كالا تأثير مستقيم بر التهاب بازار دارد وهرگونه تغيير قيمت براين كالا، ديگر بازار‌ها را دچار نابساماني مي‌كند.
 اما روز گذشته درحالي موافقت سازمان حمايت با افزايش قيمت شير خام و لبنيات پرمصرف منتشر شد كه دامداران و كارخانجات لبني با اظهار بي‌اطلاعي از اين تصميم بر نبود تقاضا اذعان داشته و مخالفت خودرا با اين تصميم اعلام كردند. به گفته فعالان بازار، سازمان حمايت صرفاً بنا به درخواست چند برند معروف اقدام به چنين كاري كرده و بدون مشورت با اتحاديه‌هاي لبني و درنظرگرفتن كشش بازار و تقاضا چنين مصوبه‌اي را به تصويب رسانده است.

اين درحالي است كه دامداران نه تنها از رشد ۱۰۰ توماني قيمت شير خام خوشحال نشدند بلكه اعلام كردند كه ما حاضريم كارخانجات ۲۰۰‌تومان پايين‌تر از نرخ مصوب شيرخام را خريداري كنند، اما به دليل واردات بي‌رويه شير خشك از هند و ديگر كشور‌ها علاقه‌اي به خريد شير طبيعي از دامداران ندارند.

برخي دامداران در اين خصوص اعلام مي‌دارند كه در دو سال گذشته بارها اين توافقات با توليدكنندگان لبنيات انجام شده ولي هميشه قسمت دوم كه همانا افزايش قيمت لبنيات بوده فقط اجرايي شده و خريد شيرخام از دامدار محقق نشده است در ضمن مادامي كه استفاده از شير خشك‌هاي كم كيفيت و ارزان وارداتي در دستور توليد صنايع لبني وجود داشته باشد، شير دامدار در بازار بلاتكليف است.
 
آنها تأكيد دارند كه سازمان حمايت بايد بداند در حال حاضر مسئله مهم خريد شير دامدار است و نه افزايش قيمت.

همچنين افزايش قيمت خريد شير با تصميم دولت توسط بخش خصوصي محقق نخواهد شدو ساده‌انگاري است كسي از بخش خصوصي بخواهد كه مواد اوليه خود را گران‌تر بخرد(اصرار برخريد شير خام با نرخ جديد).
همچنين به گفته اين فعالان، در اينچنين تصميماتي فقط فضاي تخلف و تقلب پرورش پيدا مي‌كند و معدود دامداران سرمايه دار كه با تقلب در توليد شير و همكاري با صنايع لبني اين تصميمات را هماهنگ مي‌كنند بدانند كه بايد پاسخگوي خداوند متعال باشند.جوان
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: