کد خبر: ۹۰۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۰ - ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 19
شفا آنلاین>سلامت>رئیس سازمان غذا و دارو گفت : طبق مطالعات انجام شده ، مصرف آنتی بیوتیک در ایران بیشتر از میانگین جهانی است.

به گزارش شفا آنلاین، رسول دیناروند در حاشیه نشست هم اندیشی بررسی الگوی تجویز و مصرف داروها در ایران افزود: مصرف زیاد آنتی بیوتیک ها در ایران می تواند چند دلیل داشته باشد، نخست آنکه هنوز بیماری های عفونی ما از کشورهای اروپایی و آمریکایی بیشتر است و دوم به این علت می تواند باشد که مصرف آنتی بیوتیک در کشور ما منطقی نیست.
وی خاطرنشان کرد: مصرف بالای آنتی بیوتیک ها در ایران به هر دلیل باید کنترل شود چون مصرف غیرمنطقی، نابجا و بی رویه آنتی بیوتیک ها موجب بروز مقاومت میکروبی خواهد شد که خطرناک است.

**وضعیت مصرف داروهای دیگر در کشور
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص مصرف داروها در کشور گفت: براساس شواهد، مصرف داروی ایران از نظر کمی در حد میانگین جهانی است یعنی عدد میانگین جهانی و ایران در خصوص مصرف داروها کاملا در حد هم هستند.
دیناروند افزود: این مساله به آن معنا است که کشورهایی پیشرفته ،مصرف داروی آنان از نظر کمی از ایران بیشتر است و در مقابل کشورهایی هستند که میانگین مصرف آنها خیلی از ما کمتر است.
وی تصریح کرد: کشورهایی که مصرف داروی آنها کمتر از ایران است، طبیعتا کشورهای فقیری هستند که دسترسی کمتری به دارو دارند.
به گفته دیناروند، میانگین مصرف دارو در جهان ، سالانه حدود 450 دوز و در ایران حدود 430 قلم است که البته اگر واحد قلم را به دوز تبدیل کنیم، رقم ما بالاتر می رود.
وی خاطرنشان کرد: گاهی یک قلم دارو برابر 10 دوز است البته اغلب اقلام دارویی ما، مانند قرص ها و کپسول ها به گونه ای است که یک قلم برابر یک دوز می شود.
معاون غذا و داروی وزیر بهداشت ادامه داد: اما گاهی نیز ممکن است هر دو تا سه قلم دارو برابر یک دوز شود بطورمثال گاهی یک داروی 10 میلی گرمی وجود دارد که یک دوز آن برابر 20 میلی گرم می شود؛ گاهی نیز یک شربت ، خودش 20 دوز است.

**دارو در ایران ارزان است
رئیس سازمان غذا و دارو گفت: میانگین مصرف دارو در کشور از نظر ارزش ریال، کمتر از نصف میانگین بین المللی است چون داروهای ما اکثرا تولید داخل هستند و ارزان قیمت تر هستند.
دیناروند افزود: سرانه میانگین مصرف دارو در سال 93، 54 دلار بوده درحالیکه سرانه جهان یکصد دلار است؛ رقم این سرانه در برخی کشورهای همسایه ایران بیشتر و در برخی دیگر ، کمتر است به طور مثال سرانه مصرف دارو در افغانستان و پاکستان کمتر از ایران است.

**صاحبان صنایع داروسازی ایران، بازیگر بین الملل نیستند
رئیس سازمان غذا و دارو در خصوص اینکه چرا با وجودی ارزانی قیمت داروی ایران، صادرات خوبی نداریم ، گفت: صادرات فقط به قیمت وابسته نیست، این مساله یک کار تجاری است.
دیناروند تصریح کرد: صنایع داروسازی عمدتا به بازار داخل متکی بوده و دنبال تجارت بین الملل کمتر رفته اند؛ کلا این صنایع بازیگر بین المللی نیستند و در زمینه صادرات خارجی ضعیف عمل می کنند.ایرنا
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: