کد خبر: ۸۹۸۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۲۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 17
شفا آنلاین>سلامت>دبیر انجمن اهدای عضو ایرانیان‌ با بیان اینکه در ایران سالانه 5 تا 8 هزار نفر به علت مرگ مغزی فوت می‌کنند، ‌گفت: از بین این افراد 2500 تا 4000 ئنفر می‌توانند اعضای خود را اهدا کنند اما متأسفانه فقط اعضای 700 نفر اهدا می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین، دکتر "امید قبادی" ظهر پنج‌شنبه 26 آذر در نخستین همایش اهدای عضو اهدای زندگی به میزبانی شهرستان ملایر، ‌اظهار کرد: مرگ مغزی مساوی با مرگ حتمی فرد است و امکان بازگشت به هیچ عنوان وجو ندارد چراکه سلول‌های مغز متورم شده و از بین رفته‌اند اما در کما آناتومی و فیزیک مغز را از دست نمی‌دهیم و ورم مغز بعد از گذشت یک روز تا 10 سال برطرف می‌شود.

وی ‌با بیان اینکه در مرگ مغزی فرد با استفاده از امکانات و دستگاه‌های پیشرفته پزشکی می‌تواند نفس بکشد و قلبش ضربان داشته باشد،‌ تصریح کرد: خانواده فردی که دچار مرگ مغزی شده تا 14 روز فرصت دارد به اهدای اعضا رضایت دهد.

قبادی ‌با اشاره به مشکل بودن راضی کردن این خانواده‌ها، افزود: وضعیت ایران در بحث اهدای اعضا طی 10 سال گذشته پیشرفت چشمگیری داشته است.

دبیر انجمن اهدای عضو ایرانیان با اشاره به اینکه ایران تنها کشور خاورمیانه است که قادر به انجام انواع پیوند اعضا است، ‌خاطرنشان کرد: فرهنگ‌سازی،‌ برگزاری همایش سالانه نفس، ‌توجیح مراجع تقلید، اجرای طرح سفیران زندگی ‌و برگزاری دوره‌های تخصصی کشوری و بین‌المللی برای تیم پزشکی پیوند اعضای ایران ‌طی 10 سال اخیر انجام شد.

قبادی با بیان اینکه درحال حاضر جایگاه ایران از نظر پیوند اعضا، جایگاه 32 دنیاست، ‌یادآورشد:‌ یکی از بزرگترین مشکلات ما عدم گسترش مراکز اصولی پیوند اعلا در سطح کشور است.

وی ‌از ایجاد 53 مرکز رضایت‌گیری و 9 مرکز پیوند عضو در سراسر کشور خبر داد و گفت: مقرر شده یکی از استان‌های مرجع پیوند عضو، استان همدان باشد.

وی‌ به تأسیس انجمن اهدای عضو ایرانیان در 4 ماه قبل اشاره کرد و گفت: ‌بزرگان اهدای علم پیوند ایران،‌ خیرین ‌و تعدای از اعضای وزارت بهداشت درمان عضو این انجمن هستند و به‌زودی شعبه‌ای از این انجمن در ملایر تأسیس خواهد شد.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: