کد خبر: ۸۹۷۴۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۳۰ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 18
شفا آنلاین>سلامت>تشنج به نوعی اختلال در سیستم عصبی بیمارگفته می شود که در پی فعال شدن کانونی در مغز و فرستادن امواجی غیر طبیعی اتفاق می افتد.
به گزارش شفا آنلاین،  تشنج انواع مختلفی دارد در شایع ‌ترین نوع آن، که به منتشره معروف است عضلات بدن بیمار به طور ناگهانی سفت شده و دچار حرکات پرشی می شود. پس از مدتی عضلات او شل شده،  به خواب می ‌رود. بیمار پس از اتمام حمله و به هوش آمدن چیزی را به یاد نمی ‌آورد. اما دسته ای دیگر از  بیماران در حین بروز حمله هوشیار هستند و تمام اتفاقات را به‌ یاد می اورد.

دراین شرایط اقدامات غیرتخصصی و بدون آگاهی نه‌تنها به بیمار دچار تشنج کمکی نمی‌کند بلکه  باعث صدمات زیاد به او می‌شود.

 رئیس انجمن صرع ایران دراین‌باره می‌گوید: تشنج تنها برای  بیماران مبتلا به صرع اتفاق نمی‌افتد  و ممکن است افراد سالم نیز به دلایل مختلف مانند استرس‌های شدید به آن دچار شوند. همچنین در بیماران مبتلا به بیماری‌های قلبی- عروقی یا مبتلایان به عفونت‌های مغزی و مننژیت یا تومور مغزی نیز ممکن است این وضعیت، بروز کند.

دکتر کوروش قره گزلی می‌افزاید: بنابراین ممکن است افرادی برای نخستین بار دچار این حالت شوند و لازم است همگان از علائم تشنج و نحوه کمک‌رسانی به فرد مبتلا به تشنج آگاهی داشته باشند تا با ناآگاهی باعث آسیب به بیمار نشوند. وی با اشاره به نحوه برخورد با افرادی که دچار تشنج شده‌اند، توصیه می‌کند: ممکن است هریک از ما در اطرافمان با فردی مواجه شویم که دچار حملات تشنجی شده است.

در چنین مواقعی  ابتدا باید با خونسردی او را به سمت چپ بخوابانیم تا ترشحات معده و آب و کف از دهان وی  خارج شود. توجه کنید که در این وضعیت  نیازی نیست که در بین دندان‌های او دست، پارچه یا وسیله دیگری قرار دهیم.

رئیس انجمن صرع ایران با تأکید بر اهمیت مراقبت از بیمار عنوان می‌کند: در مرحله بعدی باید هر نوع جسم برنده و آسیب رسان را از اطراف او دور کنیم و اجازه دهیم بیمار در همین حالت تشنج خود را سپری کند. دکتر قره گزلی  در ادامه می‌گوید:  پس از پایان حملات تشنجی، معمولاً بیمار به خواب می‌رود. بنابراین نباید از به خواب رفتن او واهمه داشت چون این حالت یک روند طبیعی است که باید طی شود.

به گفته این متخصص  معمولاً تشنج در مدت زمانی کوتاه به پایان می‌رسد و این زمان معمولاً بیش از یک دقیقه طول نخواهد کشید. وی با تأکید بر اینکه در برخی موارد نیاز به مداخلات پزشکی است می‌افزاید:  در برخی موارد با تشنج پایدار در بیمار مواجه می‌شویم.

در واقع اگر مدت زمان تشنج بیشتر از یک دقیقه و حدود 3 تا 4 دقیقه طول کشید به این معناست که ما با یک تشنج پایدار مواجه شده ایم. در این شرایط باید فوراً با اورژانس تماس گرفت یا در صورت امکان بیمار را به نزدیک ترین مرکز درمانی منتقل کرد تا وی بموقع از خدمات درمانی و کنترلی بهره‌مند شده و از آسیب جدی به وی جلوگیری شود.

رئیس انجمن صرع ایران در خاتمه ارائه آموزش‌های لازم برای مدیریت شرایط و همچنین کمک کردن به بیمار تشنجی را مهم دانسته و عنوان می‌کند: لازم است به همه  افراد جامعه آموزش‌های لازم برای کمک‌رسانی مناسب  ارائه شود تا بتوانند به بیمار مبتلا به تشنج بدرستی کمک کنند.

 در این راستا حتی بهتر است این آموزش‌ها به دانش آموزان در همه مقاطع تحصیلی ارائه شود تا در صورت مواجهه با چنین افرادی بتوانند بهترین کمک‌رسانی را ارائه دهند و برای این منظور تنها صرف زمانی معادل یک ساعت کافی است.ایران
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: