کد خبر: ۸۹۶۵۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۱۵ - ۲۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 18
شفا آنلاین>سلامت> تغذیه> گزارش جدید سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهد سالانه، 125 هزار کودک زیر 5 سال در اثر بیماری‌های منتقله از مواد غذایی فوت می‌کنند.
  به گزارش شفا آنلاین،در این گزارش همچنین آمده که نزدیک به 30 درصد از تمامی مرگ‌های ناشی از بیماری‌های منتقله از غذا در کودکان زیر 5 سال رخ می‌دهد. این سازمان گزارش می‌کند که در سراسر جهان، نزدیک به یک‌دهم مردم در اثر خوردن غذاهای آلوده بیمار می‌شوند.

محققان به بیماری‌های منتقله از مواد غذایی که در اثر عواملی مانند باکتری، ویروس، پارازیت‌ها، توکسین‌ها و مواد شیمیایی ایجاد می‌شوند، نگاه ویژه‌ای دارند. از حدود 600 میلیون نفر که سالانه در اثر مصرف مواد غذایی آلوده بیمار می‌شوند، 420 هزار نفر فوت می‌کنند. در میان افراد فوت شده، 125 هزار کودک زیر 5 سال به چشم می‌خورد.

       سازمان جهانی بهداشت می‌گوید بیماری‌های اسهالی نیمی از بیماری‌های منتقله از راه غذا را تشکیل می‌دهند و کودکان خصوصا بیشتر در معرض خطر این بیماری‌ها قرار دارند. اسهال اغلب در اثر خوردن گوشت‌های خام و خوب پخته نشده، همچنین مواد غذایی آلوده به نوروویروس‌، سالمونلا و ای کولای ایجاد می‌شود.

       سازمان جهانی بهداشت معتقد است، در حالی که بار ناشی از بیماری‌های منتقله از راه غذا یک مشکل جهانی است، بیماری‌های خاصی در کشورهای با درآمد بالا یا پائین رایج‌تر هستند. به‌طور مثال، بیماری ایجاد شده در اثر سالمونلا یک نگرانی برای هر کشوری است، اما کلرا و تب تیفوئید که در اثر غذا ایجاد می‌شوند، بیشتر در کشورهای با درآمد کم دیده می‌شوند. خطر بیماری‌های منتقله از راه غذا در کشورهای با درآمد کم و متوسط بسیار شدیدتر است.

این مساله با آماده کردن غذا بوسیله آب آلوده، بهداشت ضعیف و شرایط نامناسب در آماده و ذخیره کردن مواد غذایی، سطوح پائین سواد و آموزش و نبود قوانین کافی در زمینه ایمنی مواد غذایی و یا اجرای چنین قوانینی در ارتباط است. این سازمان می‌گوید ناحیه آفریقایی سازمان جهانی بهداشت سخت‌ترین ضربه را در این زمینه می‌خورد، به طوریکه سالانه بیش از 91 میلیون فرد در این ناحیه در اثر بیماری‌های منتقله از مواد غذایی آلوده شده و 137 هزار فرد هم از آنها می‌میرند.

       ناحیه اروپا و آمریکای سازمان جهانی بهداشت، به ترتیب کمترین بار ناشی از این بیماری‌ها را بر دوش می‌کشند. مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا تخمین می‌زند سالانه 48 میلیون نفر به بیماری‌های منتقله از مواد غذایی مبتلا شده و 3000 نفر نیز در اثر آنها می‌میرند. Medical daily
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: