کد خبر: ۸۹۶۴۶
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 17
شفا آنلاین>سلامت> تغذیه> براساس نتایج مطالعه کوچکی که اخیرا در نشریه Obesity به چاپ رسیده، پروبیوتیکی که در یک میلک‌شیک مخلوط شود، ممکن است به پیشگیری از افزایش وزن کمک کند.
به گزارش شفا آنلاین، اما در ابتدا، باید هشدارهای مهمی در این باره داده شود: در این مطالعه، محصول تجاری به نام VSL#3 آزمایش شده و منبع مالی این مطالعه هم از طرف شرکت تولید کننده آن، یعنی VSL تامین شده است. حجم نمونه مطالعه هم کم بوده است. البته نتایج به دست آمده، شواهدی را به مدارک موجود می‌افزایند که پروبیوتیک‌ها و میکروبیوم‌های روده ممکن است نقشی در از دست دادن وزن اضافی داشته باشند.

       تحقیقات قبلی چاقی و دیابت را به عدم تعادل میکروبیوم‌های روده‌ای ارتباط داده‌اند. آنچه ما می‌خوریم، جمعیت باکتریال روده‌ای را به سوی بهتر شدن یا بدتر شدن سوق می‌دهد و پروبیوتیک‌ها که همان باکتری‌های خوب نامیده می‌شوند، در روده جاسازی می‌شوند تا از مزایای کلونی‌های مفید حمایت کنند.

       در مطالعه جدید، محققان Virginia Tech، 20 مرد سالم را به مدت 4 هفته روی رژیم غذایی پرکالری و پرچربی قرار دادند. بعضی مردان هم علاوه براین رژیم غذایی پرکالری، میلک‌شیکی همراه با VSL#3 می‌نوشیدند. VSL#3، پروبیوتیکی متشکل از گونه‌های متعدد باکتری، شامل لاکتوباسیلوس اسیدوس و بیفیدوباکتریوم لانگوم است. گروه دیگر از این افراد، میلک‌شیکی حاوی دارونما مصرف می‌کردند. محققان دریافتند که مردان دریافت کننده پروبیوتیک، توده بدنی کمتر و تجمع کمتر چربی دریافت کردند.

       این محققان پیشنهاد می‌کنند که مکمل‌های پروبیوتیکی ممکن است به دلایلی در کاهش وزن موثر باشند. البته آنها مکانیسمی را برای یافته‌های خود توضیح نداده‌اند، اما ایده‌هایی در این زمینه دارند. مصرف بیش از حد مواد غذایی می‌تواند به سرعت جمعیت میکروبیوم روده را تغییر دهد، به همین دلیل جذب نوترینت‌ها برای بدن مشکل می‌شود. احتمال دارد VSL#3 باکتری روده‌ای را تغییر دهد، به روشی که این سیستم را تحت نفوذ خود قرار داده و تجمع چربی بدن را کاهش دهد. علاوه براین، پروبیوتیک ممکن است جذب چربی یا مصرف انرژی نهفته را کاهش دهد.

       این مطالعه، اولین تحقیقی نیست که مدعی می‌شود ارتباطی میان پروبیوتیک‌ها و کاهش وزن وجود دارد. مزایای سلامت دو گونه از پروبیوتیک‌ها، لاکتوباسیلوس و بیفیدوباکتریوم، بر بدن بیشتر از بقیه شاخص هستند. دیگر مطالعات هم بر تاثیر مثبت پروبیوتیک‌ها بر کنترل بهتر فشار خون و بهبود خلق و خو تاکید کرده‌اند. Stanford Medicine
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: