کد خبر: ۸۹۶۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۲۹ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 17
شفا آنلاین>جامعه پزشکی-همایش ها> دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک به‌طور هم‌زمان با پنجمین کنگره پیشگیری از چاقی از امروز در سالن شهیدغرضی بیمارستان میلاد آغاز می‌شود
به گزارش شفا آنلاین،در این کنگره سه روزه، چهار کارگاه آموزشی با محتوای جدیدترین جراحی‌های چاقی با کمک اساتید این رشته برگزار می‌شود. دکتر میلر از اتریش و دکتر شوالیه از فرانسه، دونفر از روسای انجمن بین‌المللی چاقی، پروفسور قوامی، رئیس انجمن جراحان لاپاراسکوپی فرانسوی زبان اروپا و پروفسور اوگاله از بنیان‌گذاران جراحی متابولیک در جهان مهمان ویژه این کنگره هستند.

این کنگره 11 نفر مهمان خارجی هم از کشورهای سوریه، عراق، امارات و پاکستان دارد. قبل از شروع این کنگره مسوولان برگزاری در نشستی توضیحاتی را ارائه کردند. جراحی یکی از راه‌های درمان چاقی است که در کنگره هم مطالبی در این باره مطرح می‌شود. محمدرضا عبدالحسینی، دبیراجرایی کنگره معتقد است که درمان قطعی چاقی‌های مرضی جراحی است: «چاقی مرضی، یک و نیم برابر اضافه وزن ایده‌ال یک فرد است.

 چنانچه فردی به بیش‌از این مقدار برسد، با انجام ورزش و رژیم تنها 20 درصد راه را پیموده است و 80درصد درمان چاقی‌اش با جراحی قابل حل است.» عبدالحسینی با استناد به عدد BMI توضیحات دقیق‌تری درباره کسانی داد که به جراحی نیاز دارند: «استاندارد هرفردی باید بین 19 تا 25 باشد. اگر عدد BMI فردی 30 باشد، اضافه وزن دارد ولی جراحی‌های متابولیک توصیه نمی‌شود اما اگر این عدد از مرز 30 عبور کند، نقش جراحی پررنگ‌تر می‌شود. مثلا فردی که نمایه توده بدنی‌اش 40 است، تنها 15 درصد می‌تواند از ورزش و رژیم یاری بگیرد و توصیه جراحی درمان چاقی حتمی است. دراین مرحله باید بهترین شیوه جراحی چاقی را جست‌وجو کند. »

خطر جراحی زیبایی برای افراد چاق
       چه جراحی‌هایی می‌تواند برای درمان چاقی مفید باشد؟ این سوالی است که بارها بین افرادی که اضافه وزن دارند، مطرح می‌شود. عبدالحسینی،‌ آنچه را که در تبلیغات به نام‌های لیپوساکشن، لیپوماتیک و ابدومینوپلاستی دیده می‌‌شود، جراحی درمان چاقی نمی‌داند و معتقد است اینها جراحی‌های زیبایی هستند: «تنها راه درمان چاقی‌های مرضی، جراحی است که همراه آن هورمون اشتها نیز در این افراد برداشته می‌شود. یعنی ولع افراد برای خوردن غذا کم می‌شود. این اعمال جراحی شامل جراحی‌هایی است که بر روی معده و روده انجام می‌شود.استانداردهای جهانی بای‌پس معده و اسلیپ معده را تایید کرده است.

حتی جراحی در افرادی که دارای چاقی مفرط هستند و مبتلا به بیماری دیابت نوع دو هم بوده‌اند، نشان داده که بعد از عمل جراحی میزان قند ناشتای این افراد به کرات کاهش یافته و در نتیجه این جراحی در درمان دیابت نوع دو موثر است. درصد کمی از دیابتی‌هایی که تحت اعمال این جراحی‌ها قرار می‌گیرند، پس از 5 سال ممکن است بیماری آنها تا حدودی برگردد، اما به طور کلی بر اساس آمار جهانی بیش از 50 درصد از آنهایی که بای‌پس معده انجام می‌دهند، بهبودی کامل پیدا می‌کند.»

33 درصد جمعیت جهان اضافه وزن دارند
       طبق آمار 33 درصد جمعیت دنیا اضافه وزن دارند اما به گفته عبدالحسینی آمار اضافه وزن در ایران دو برابر دنیا است: «در ایران حدود 60 تا 65 درصد جمعیت اضافه وزن دارند. بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، در مقایسه یک فرد آسیایی با آمریکایی که دارای قد و وزن یکسان هستند، خطر ابتلا به دیابت در فرد آسیایی بیشتر است و به همین نسبت در معرض بیشتر ابتلا به بیماری‌های متابولیک مانند دیابت با منشا چاقی هستند.

 بر اساس نوع ژنتیک و اقلیم منطقه آسیا میزان ابتلا به بیماری‌های متابولیک در این افراد بیشتر است و به همین نسبت ایرانی ها نیز در معرض خطر بیشتر ابتلا به دیابت هستند، خطر ابتلا به دیابت در ایران 20 درصد است که از این میزان 10 درصد ابتلا به دیابت شناخته شده و 10درصد مابقی ناشناخته است و مبتلایان از بیماری خود اطلاعی ندارند.»

اروپایی‌ها چاقی کودکان را کنترل می‌کنند
       رییس دومین کنگره بین‌المللی جراحی‌های چاقی و متابولیک هم از میزان چاقی در ایران ابراز نگرانی کرد:‌ «از جمعیت 80 میلیونی ایران، 50 میلیون نفر با این معضل در ارتباط هستند. میزان مرگ و میر به علت چاقی از مجموع مرگ و میر به علت چهار سرطان اصلی ریه، روده، پستان و پروستات بیشتر است. امروزه شایع‌ترین علت مرگ و میر قابل پیشگیری در بسیاری از کشورها چاقی است؛ در حالی که این آمار قبل از این متعلق به سیگار بود.»

 پازوکی از رشد روزافزون چاقی در کودکان و نوجوانان ایرانی به نسبت سایر کشورها خبر داد: «بیشترین میزان چاقی در آمریکا و بعد در اروپا است، اما آنها در حال کنترل چاقی در کودکان و نوجوانان خود هستند و ما در این زمینه عقب هستیم.

 فقط یک تا 2 درصد جامعه، افرادی هستند که نمایه توده بدنی آنها بالای 40 است و کاندیدای جراحی چاقی هستند. در ایران بیشتر از 4 میلیون نفر به دیابت نوع 2 مبتلا هستند، که 800 هزار نفر از آنها دیابت‌شان کنترل نمی‌شود.

 این عدم کنترل، عوارض نگران‌کننده‌ای مثل نابینایی چشم، قطع اندام، آسیب رسیدن به کلیه، سکته‌های قلبی و... می‌شود. با ورود جراحی، دهه‌های اخیر نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای را در این زمینه شاهد بوده‌ایم. این جراحی‌ها BMI افراد دیابتی را که کنترل نشده‌اند تا 30 کاهش داده‌اند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: