کد خبر: ۸۹۶۱۱
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 17
شفا آنلاین>سلامت> براساس گزارش سازمان‌های بهداشت عمومی، در برابر هر یک دلاری که ایالت‌ها برای بازداشتن نوجوانان از مصرف سیگار و وادار کردن سیگاری‌ها به ترک سیگار هزینه می‌کنند، کمپانی‌های صنایع دخانی 20 دلار برای بازاریابی محصولات کشنده خود صرف می‌کنند.
به گزارش شفا آنلاین،این شکاف بزرگ تلاش‌ها را برای نجات جان انسان‌ها کم‌رنگ می‌کند. در آمریکا سیگار اولین علت مرگ‌های قابل پیشگیری است. مصرف دخانیات هر ساله در آمریکا موجب مرگ 480 هزار نفر می‌شود و در زمینه مراقبت‌های بهداشتی هزینه‌ای بالغ بر 170 میلیارد دلار بر کشور تحمیل می‌کند.

 مدیر کمپین «نوجوانان بدون دخانیات» می‌گوید: «کمپانی‌های محصولات دخانی همچنان در فروش محصولات مرگ‌آور خود سرسخت هستند، بنابراین بسیار مهم است که ایالت‌ها تلاش‌های بیشتری کنند تا نوجوانان را از اعتیاد به دخانیات نجات دهند و به سیگاری‌ها کمک کنند تا سیگار را ترک کنند. ما می‌دانیم که چگونه باید با مصرف سیگار مبارزه کنیم اما بعضی ایالت‌ها همکاری نمی‌کنند. آنها از هزینه کردن میلیاردها دلار پول مالیات برای جلوگیری از مصرف دخانیات سر باز می‌زنند.»

       بودجه‌ای که ایالت‌ها برای جلوگیری از مصرف دخانیات صرف می‌کنند 468 میلیون دلار است، درحالی که «مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها» بودجه 3/3 میلیارد دلاری را درخواست کرده بود. بودجه درخواستی این مرکز فقط 13 درصد درآمد ایالت‌ها را از فروش دخانیات طلب می‌کند. در این میان ایالت‌هایی که برای برنامه‌های جلوگیری از مصرف دخانیات بودجه کافی اختصاص داده‌اند توانسته‌اند میزان مصرف سیگار را در دبیرستان‌ها تا 6/6 درصد کاهش دهند. ایالت داکوتای شمالی که در این فهرست برای 3 سال متمادی رتبه اول را داراست توانسته است میزان مصرف سیگار را در دبیرستان‌ها به نصف برساند.

 در این گزارش همچنین صحبت از روش‌هایی به میان آمده که کارخانه‌های تولید سیگار به کار می‌برند تا میزان فروش خود را در میان نوجوانان افزایش دهند، از جمله تبلیغات گسترده، سرمایه‌گذاری عالی و تخفیف قیمت. این شرایط خرید سیگار را برای نوجوانان جذاب و امکان‌پذیر می‌کند.

 به‌عنوان مثال در تبلیغات خود در مجلات از تصویر افراد سرشناس مانند ورزشکاران یا هنرمندان استفاده می‌کنند یا سیگارهایی با طعم میوه‌های مختلف به بازار عرضه می‌کنند یا اخیرا سیگارهای الکترونیکی را به بازار آورده‌اند. گزارشات حاکی از آن است که میزان مصرف سیگارهای الکترونیکی در بین نوجوانان و جوانان رشد سرسام‌آوری داشته است.

       انجمن سرطان آمریکا در ژانویه 2014 خواستار سرمایه‌گذاری مناسب برای جلوگیری از مصرف سیگار شد. از دیگر توصیه‌های این انجمن، تداوم مبارزات رسانه‌ای، افزایش مالیات مواد دخانی، تصویب قوانین مناسب، تامین بیمه سلامتی برای درمان‌های ترک سیگارو وضع مقررات سنگین از سوی سازمان غذا و دارو روی محصولات دخانی است.

       راهکار دیگر برای کاهش مصرف سیگار، افزایش سن قانونی خرید سیگار به 21 سال است. بنا به پیش‌بینی دانشکده‌های پزشکی تصویب این قانون میزان مصرف سیگار را به‌طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

       مدیر انجمن سرطان آمریکا می‌گوید: «رهبران ایالت‌های کشور ملزم هستند درآمد حاصل از فروش سیگار را درست در راهی به مصرف برسانند که باید. بدین طریق می‌توان جان بسیاری را از مرگ نجات داد و هزینه‌های درمانی ایالت را کاهش داد. هر سال وضع به همین منوال است. ایالت‌ها درآمد مربوطه را صرف جلوگیری از این عادت مرگبار نمی‌کنند.»

       بالغ بر 17 سال است که ایالت‌ها در مبارزه با مصرف سیگار به موفقیت کمی دست پیدا کرده‌اند زیرا کمپانی‌های محصولات دخانی هر ساله نزدیک به 10 میلیارد دلار صرف بازاریابی محصولات خود می‌کنند. MNT
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: