کد خبر: ۸۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۰:۱۵ - ۲۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 17
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور گفت: تمام 195 کشور شرکت‌کننده در اجلاس تغییرات آب و هوایی پاریس باید سند نهایی این اجلاس را به تصویب مجالس خود برسانند.

  به گزارش شفا آنلاین، معصومه ابتکار در نشست خبری کاهش گازهای گلخانه‌ای دوره پساتحریم را یک فرصت بزرگ دانست وافزود: «کشورهای صنعتی تعهد کرده‌اند سالانه 100 میلیارد دلار اعتبار صندوق سبز اقلیم را برای حمایت از کشورهای در حال  توسعه تأمین کنند.» به گفته ابتکار اجرای سند نهایی پاریس منافع مالی زیادی برای ایران خواهد داشت. او ادامه داد: حذف مشعل‌های گــــازی پالایشگاه ها از جمله عسلویه که روزانه 37 میلیون مترمکعب گاز را هدر می‌دهد یکی از پیامدهای اجرای این سند است و علاوه بر ذخیره، این میزان انرژی به کاهش آلودگی هوا در کشور منجر می‌شود.

ابتکار سند پاریس را در ادامه اصلاح الگوی مصرف انرژی که از سوی رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی محیط زیست ابلاغ شده دانست و گفت: «ایران تا زمان اجرای سند پاریس که از سال 2020 شروع می‌شود، 5 سال فرصت دارد.» وی افزود: اجرای سند پاریس در حوزه اقتصادی کشور بویژه کشاورزی تأثیرات مثبت بسیاری دارد زیرا « این صنعت آسیب بسیار زیادی از تغییر اقلیم می‌خورد.» وی سهم ضرر و زیان به کشاورزی از سمت نبود مدیریت مطلوب و الگوی مناسب را 70 درصد دانست و گفت: «در این زمینه تأثیر 30 درصدی اقلیم قابل چشم پوشی نیست.»

ابتکار در پاسخ به برخی انتقادها گفت: «حضور ایران در نشست تغییرات آب و هوایی در پاریس بسیار قوی و فعال بود و بسیاری از رسانه‌های خارجی نیز انعکاس خوبی از این حضور داشتند. متأسفانه تعداد محدودی از رسانه‌های داخلی و افراد درباره حضور ایران در نشست پاریس مغرضانه برخوردکردند، این درحالی است که حضور ایران بسیار تأثیرگذار اعلام شد.»  به گفته ابتکار، ایران در تمام نشست‌های مقدماتی این اجلاس حضور داشت و هیأتی متشکل از نمایندگان سازمان حفاظت محیط زیست، وزارتخانه های امور خارجه، نفت، نیرو، جهاد کشاورزی و سازمان های ملی استاندارد و انرژی اتمی حضور داشتند.

  توافــــق پاریس، پیامی انسان دوستانه و متفاوت
او همچنین با اشاره به گفت‌و‌گوی تلفنی خود با لورنس فابیوس وزیر خارجه فرانسه نیز گفت: «این نشان دهنده تأثیرگذاری ایران در این توافق است بنابراین فکر می‌کنم برخی در اظهارنظرهای خود مرتکب اشتباه شده‌اند.» به گفته ابتکار بحث دیپلماسی محیط زیست برای دولت بسیار اهمیت دارد، زیرا تأثیرگذاری آن در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و کشاورزی بسیار گسترده است.

  به اعتقاد وی در جهانی که حجم بیشتری از اخبار از جنس جنگ، ترور و خونریزی است توافق پاریس پیامی انسان دوستانه و بسیار متفاوت بود و برای لحظاتی مایه شادی جامعه بشری شد.

معاون رئیس جمهوری با اشاره به انجام یک سری اقدامات ملی در زمینه کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای گفت: از ابتدای دولت یازدهم بحث اصلاح الگوی مصرف سوخت و توجه به انتشار گازهای گلخانه‌ای در دستور اسناد بالادستی قرار گرفت و در سیاست‌های ابلاغی توسط رهبر معظم انقلاب نیز به موضوع تغییر اقلیم و ضرورت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به صراحت تأکید شده است. همچنین به گفته او برنامه اقتصاد کم کربن به عنوان پیوست برنامه ششم در دولت به تصویب رسید و تمام سازمان‌ها برنامه‌های خود را در این زمینه ارائه کردند. ابتکار درباره کاهش 12 درصد گازهای گلخانه‌ای تأکید کرد : «ایران داوطلب کاهش 4 درصد گازهای گلخانه‌ای شده اما یک شرط هم برای اجلاس گذاشته است که اگر تحریم‌ها به طور کامل برداشته شود و سهم ایران از فناوری‌ها ومشارکت‌ها داده شود این میزان را به 12 درصد می‌رساند.»

  مجلس لوایح محیط زیستی را تصویب کند
معصومه ابتکار چهار لایحه هوا، ارزیابی زیستی، خاک و تالاب(حفاظت از تالاب ها] را از جمله لوایح مهم محیط زیستی دانست که در راهروهای بهارستان در انتظار تصویب از سوی نمایندگان مجلس است. وی گفت: «امیدواریم مجلس شورای اسلامی قبل از پایان این دوره و قبل از ورود به بودجه سال 95 حداقل لایحه هوا را به تصویب برساند.» در این جلسه «محمد هادی حیدرزاده» مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران نیز با توجه به پایداری هوا و وارونگی دما در چند روز گذشته گفت: «شاخص کیفیت هوا طی این روزها 162و در شرایط ناسالم قرار داشته است.»

به گفته او سایر پارامترهای آلاینده در شرایط پاک و سالم به این شرح بوده است : «منو اکسید کربن: پاک (39)، ازن: پاک (22)، دی اکسید نیتروژن: سالم (66)، دی اکسیدگوگرد: پاک (27)، ذرات معلق کمتر از 10 میکرون: سالم (86)، ذرات معلق کمتر از 5/2 میکرون: ناسالم (162).» حیدرزاده در خصوص پارامترهای آلاینده هوا  توضیح داد: «از صفر تا 50 پاک- از 50 تا 100 سالم- از 100 تا 200 ناسالم- از 200 تا 300 بسیار ناسالم- 300 به بالا خطرناک است.» به اعتقاد او اقدامات صورت پذیرفته نشانگر کاهش روزهای آلوده در سال 93 نسبت به سال 92 بوده است به طوری که پارسال 44 روز کمتر هوای آلوده تنفس کردیم.

مقایسه میانگین AQI (شاخص کیفیت هوا) در شهر تهران بین سال 94 و 92 (قبل از آغاز برنامه‌های دولت و تلاش همه دستگاه‌های اجرایی ذی ربط در کاهش آلودگی هوا) نشانگر بهبود نسبی کیفیت هوا و اثربخشی اقدامات صورت پذیرفته بویژه در ارتقای کیفیت سوخت و خودروهای نو تولید شده است. زیرا این میانگین از ابتدای امسال عدد 86 را نشان می‌دهد، ولی برای سال 93 عدد 87 و برای سال 92 عدد 93 ثبت شده است.»ایران

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: