کد خبر: ۸۹۵۷۱
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 15
شفا آنلاین>اجتماعی>اگر قرار باشد با معضلات زیستی و علمی دنیای فعلی مواجه شویم و راه‌‌حل‌هایی برای آن‌ها پیدا کنیم، قطعا نیاز به متخصصین بیش‌تری داریم که کاملا به کار خود و علم روز واقف باشند.
به گزارش شفا آنلاین،مشکلات بزرگی مانند تغییر اقلیم، غذا و غیره که امروز دنیا با آن‌ها روبه‌رو است را نمی‌توان نادیده گرفت. به همین دلیل سازمان تعاون و توسعه‌ی اقتصادی (OECD) مدارج دانشگاه‌های ۴۰ کشور پیشرفته‌ی دنیا را تحت بررسی قرار داده و گزارشی مبنی بر اطلاعاتی که تا سال ۲۰۱۲ جمع‌آوری کرده بود را ارایه داده است.




رتبه‌بندی حاضر بر اساس آمار فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در یکی از رشته‌های علوم، تکنولوژی، مهندسی و ریاضیات، که به طور عمومی به آن‌ها رشته‌های علمی-مهندسی (STEM) اطلاق می‌شود، و با توجه به سرانه‌ی جمعیتی هر منطقه صورت گرفته؛ از این رو یک مقایسه‌ی منصفانه و معتبر محسوب می‌شود.

(به عنوان مثال ۲۴ درصد جمعیت اسپانیا دارای مدرک دانشگاهی علمی-مهندسی هستند و این کشور در رتبه‌ی یازدهم جدول رده‌بندی قرار دارد.)

بر همین مبنا در این‌جا ده کشور اول دنیا که مدرک دانشگاهی در رشته‌های علمی-مهندسی ارایه می‌دهند را به شما معرفی می‌کنیم. این رتبه‌بندی از شماره‌ی ۱۰ به ۱ خواهد بود و آمار نهایی مربوط به سال ۲۰۱۲ جلوی هر کشور درج شده است.

۱۰. پرتغال: ۲۵٪

یعنی ۲۵ درصد از دانشجویان فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌های این کشور در رشته‌های علمی-مهندسی درس خوانده‌اند. ضمن این‌که ۷۲ درصد این افراد تا اخذ مدرک دکتری هم ادامه‌ی تحصیل داده‌اند.

در واقع پرتغال بالاترین درصد فارغ‌التحصیلان با مدرک دکتری را در سراسر دنیا دارد. این افراد در تمام ۴۰ کشور تحت بررسی در تحقیق حاضر، مشغول تدریس بوده‌اند.



دانشجویان در لابراتوار دانشگاه Emprego در پرتقال



۹. اتریش: ۲۵٪

با داشتن آمار ۲۵ درصدی، اتریش بیش‌ترین تعداد نیروی کار با مدرک دکتری را دارد. از هر ۱۰۰۰ شهروند این کشور، ۶٫۷ زن و ۹٫۱ مرد دارای مدرک دکتری هستند.



یک دانشجوی «واقعیت مجازی» در دانشگاه تکنولوژی وین در اتریش



۸. مکزیک: ۲۵٪

آمار فارغ‌التحصیلان رشته‌های علمی-مهندسی این کشور از ۲۴ درصد در سال ۲۰۰۲ به ۲۵ درصد در سال ۲۰۱۲ رسید. دولت این کشور معافیت از مالیت را به نفع سرمایه‌گذاری در تجارت و توسعه‌ی تحقیقات مکزیک منسوخ کرد.



تمرین روی انسان مصنوعی در دانشکده‌ی پزشکی شهر مکزیکو سیتی در مکزیک



۷. استونی: ۲۶٪

این کشور از نظر فارغ‌التحصیلان رشته‌های علمی-مهندسی در جایگاه هفتم قرار گرفته است. ۴۱ درصد این فارغ‌التحصیلان را زنان تشکیل می‌دهندکه این امر در میان تمام ۴۰ کشور مورد مطالعه در سال ۲۰۱۲ بی‌نظیر بود.



آموزش کامپیوتر به دانش‌آموزان در شهر تالین در استونی



۶. یونان: ۲۶٪

این کشور در سال ۲۰۱۳ تنها از ۰٫۱۸ درصد تولید ناخالص داخلی‌اش را صرف فعالیت‌های تحقیقاتی کرد که کم‌ترین تعداد در بین تمام کشورهای پیشرفته بود. شاید به همین دلیل باشد که آمار فارغ‌التحصیلان رشته های علمی-مهندسی این کشور از ۲۸ درصد در سال ۲۰۰۲ به ۲۶ درصد در سال ۲۰۱۲ کاهش پیدا کرد.



دانشجویان نجوم در حال رصد کسوف ناقص در یونان



۵. فرانسه: ۲۷٪

اکثر محققان و فارغ‌التحصیلان این کشور در خدمت صنایع مشغول به کار هستند، نه ارگان‌های دولتی یا دانشگاه‌ها.



مطالعه‌ی ربات انسان‌نما در ورکشاپی در فرانسه



۴. فنلاند: ۲۸٪

این کشور بیش از هر زمینه‌ی دیگری، درباره‌ی علم پزشکی در دنیا مقاله منتشر می‌کند.



دانشجویان مهندسی اتمی در دانشگاه علوم و تکنولوژی آلتو در هلسینکیِ فنلاند



۳. سوئد: ۲۸٪

سوئد جزو کشورهایی است که در محل کار بیش‌ترین استفاده از کامپیوتر، به ویژه در زمینه‌ی برنامه‌نویسی، را دارد. حدود سه چهارم نیروی کار این کشور با کامپیوتر کار می‌کنند.



کامپوس دانشگاه استکهلم در سوئد



۲. آلمان: ۳۱٪

آلمان با داشتن ۱۰ هزار دانشجویی که هر سال در رشته‌های علمی-مهندسی در این کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند، رتبه‌ی سوم را بعد از آمریکا و چین دارد که این جایگاه با توجه به جمعیت بسیار زیادتر آن دو کشور نسبت به آلمان، بسیار قابل توجه است.



آنگلا مرکل در لابراتوار تحقیقاتی مرکز پزشکی Max Delbrueck در برلین آلمان



۱. کره‌ی جنوبی: ۳۲٪

البته این آمار برای کره‌ی جنوبی در سال ۲۰۰۲ معادل ۳۹ درصد بود.



یک دانشجو در مسابقه‌ی «هکرهای کلاه سفید» که توسط وزارت دفاع کره‌ی جنوبی در دانشکده‌ی ارتش این کشور در سئول برگزار شده بود.

به طور کلی چنان که در جدول زیر هم دیده می‌شود، تعداد فارغ‌التحصیلان رشته‌های علمی-مهندسی در اکثر این ۴۰ کشور از سال ۲۰۰۲ تا ۲۰۱۲ کاهش پیدا کرده‌ است. و جالب است که آمریکا در تمام این ده سال تغییری در آمار ۱۶ درصدی خود نشان نداده است.


نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: