کد خبر: ۸۹۵۰۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۵ - ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 16
شفا آنلاین>سلامت> از عمده اقلام دارویی که آمار بالای قاچاق و سوء مصرف در آن وجود دارد، داروهای هورمون رشد است که شنیده می‌شود مصرف آن با توجه به نیاز اصلی جامعه میزان بالایی است.
به گزارش شفا آنلاین،به نقل از سپید تا جایی که رئیس هیئت مدیره سازمان تامین اجتماعی گفت: «بیشترین مصرف و پرهزینه‌ترین دارو در کشور ما هورمون رشد است.» عباس کبریایی زاده افزود: «این درحالی است که بیمه‌ها هزینه این دارو را پرداخت و دولت هم برای آن سوپسید در نظر می‌گیرد. در اینجا سوالی که مطرح می‌شود این است که آیا ما واقعا ملت قد کوتاهی هستیم که باید بالاترین مصرف هورمون رشد را داشته باشیم؟»

       این خصوص با رئیس سازمان غذا و دارو به گفتگو نشستیم که در راستای استفاده صحیح هورمون رشد به ما می‌گوید: «برای هورمون رشد اندیکاسیون مصرف قطعی وجود دارد. یعنی ما نمی‌توانیم کودکانی را که به‌خصوص نیاز به درمان با هورمون رشد دارند، نادیده بگیریم.»


بخش عمده مصرف هورمون رشد سوء مصرف است
       رسول دیناروند می‌گوید: «اندیکاسیون مصرف برای هورمون رشد وجود دارد اما سوء مصرف هورمون رشد نیز بسیار جدی است. بخش عمده مصرف هورمون رشد متاسفانه سوء مصرف است. این وضعیتی است که در همه دنیا دیده می‌شود و متاسفانه در ایران نیز وجود دارد.» دیناروند یادآور می‌شود: «هورمون رشد یکی از اقلامی است که در باشگاه‌های بدسازی مانند نقل و نبات مصرف می‌شود و تا به حال نیز نتوانسته‌ایم جلوی این کار را بگیریم. اما توانسته‌ایم جلوی دسترسی بیماران به هورمون رشد را بگیریم تا به کمک آن بتوانیم جلوی سوء مصرف را تا حد امکان بگیریم.» وی از حمایت سازمان‌های بیمه‌گر جهت مصرف داروی هورمون رشد یاد می‌کند و می‌گوید: «برای بیمارانی که هورمون رشد موردنیاز است، بیمه حمایت می‌کند اما حمایت تنها برای آنهاست و موارد سوء مصرف نیازی به حمایت بیمه‌ای ندارند.»

مصرف فراورده‌های تراریخته در کشور بالا نیست
       رئیس سازمان غذا و دارو همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ما در خصوص فراوانی فراورده‌های تراریخته در کشور، با بیان اینکه بالاترین آمار مصرف این محصولات در کشورهای جهان سوم نیست، می‌گوید: «بیشترین مصرف در کشورهای اروپایی و کشورهای آسیایی بزرگ است.»

       دیناروند از نظارت دقیق بر روی فراورده‌های وارداتی خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: «ضابطه فعلی ما این است که هر فراورده‌ای را که وارد کشور می‌شود یعنی فراورده‌هایی که عمدتا در معرض تراریختگی هستند مانند روغن، ذرت و فراورده‌های دامی و همچنین فراورده‌هایی که مسئولیت آنها برعهده سازمان غذا و دارو است، موظف به ارائه گواهی عدم تراریختگی از مقام بهداشتی کنیم.»

       وی تصریح می‌کند: «اگر چنین گواهی وجود نداشته باشد، باید گواهی نوع تراریختگی را ارائه دهند. همچنین در آزمایشگاه‌های مرجع بر روی محصولات، آزمایش تراریختگی صورت می‌گیرد. اگر در آزمایشگاه، تراریختگی مجاز تشخیص داده شد، اجازه ورود داده می‌شود. اگر تراریخته نبود که مشکلی وجود ندارد و اگر ترایخته بود، غیرمجاز شده و جلوی ورود آن گرفته می‌شود.»

       دیناروند با این توضیح که واردات فراورده‌های تراریخته در کشور زیاد نیست، می‌گوید: «به طور مثال در مورد برنج تقریبا ما هیچ نوع تراریخته‌ای نداریم و تمام نمونه‌ها آزمایش شده است ولی در مورد روغن نمونه‌هایی داشتیم.» دیناروند در توضیح بیشتر می‌گوید: «بخش‌نامه‌ای که امسال با یک ضابطه ابلاغ کردیم، این است که باید بر روی فراورده‌های تراریخته مجاز یعنی آنهایی که اجازه مصرف در همه دنیا دارند و در ایران نیز اجازه پیدا می‌کنند، برچسب‌گذاری صورت بگیرد.»

       معاون وزیر بهداشت در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص امنیت غذایی و تهدیداتی که در این خصوص وجود دارد به خبرنگار ما می‌گوید: «تهدیداتی که در شرایط فعلی دنیا وجود دارد کشورها را وادار کرده که تمهیداتی در حوزه پدافند غیرعامل یعنی پیش‌بینی خطرات داشته باشند.»

       دیناروند این خطرات را خطرات بیولوژیک و خطرات آلاینده‌های شیمیایی و سموم می‌داند و می‌گوید: «اینها مواردی است که می‌تواند ابزار دست تروریسم شود و یا بدون اینکه تروریسمی متوجه آن شود آلاینده‌ها برای ما آسیب ایجاد می‌کنند.» وی در خصوص صحبت‌ها و کارهایی که در این حوزه و پیرامون برنامه‌ها انجام شده است، می‌گوید: «یکی از این کارها که در جهت افزایش قدرت و سرعت تشخیص آلاینده‌ها و تقلبات صورت می‌گیرد، تجهیز شبکه آزمایشگاهی است. دکتر هاشمی نیز در این خصوص حمایت بسیار جدی کردند تا بتوانیم با قدرت بالا پاسخگوی نیازهای دنیای مدرن برای تشخیص باشیم.»

تشخیص اصالت توسط خود مردم انجام می‌گیرد
       رئیس سازمان غذا و دارو سامانه کنترل نظارت و کدرهگیری را از دیگر برنامه‌های موجود می‌داند و در توضیح می‌گوید: «در این خصوص در ابتدای راه هستیم اما کاری بسیار اساسی است برای اینکه بتوانیم جلوی قاچاق و تقلبات را بگیریم.»

       وی ادامه می‌دهد: «این سامانه هم جلوی آسیب اقتصادی به کشور و هم آسیب به سلامت مردم را خواهد گرفت. اما فکر کنید وقتی این کار هدف قرار می‌گیرد هزاران میلیارد تومان قاچاق و تقلبات را که شغل عده‌ای است از بین می‌برد. به همین دلیل آنها مخالفان ما شده و بسیج شده‌اند که این طرح را زمین بزنند و در حال حاضر نیز در رسانه‌ها رد پای آنها را می‌بینیم.»

       رئیس سازمان غذا و دارو با ابراز گلایه از تهمت‌ها و توهین‌هایی که در این خصوص می‌شود یا حتی برخی مخالفت‌های منطقی می‌گوید: «تصمیم ما جدی است که این راه را ادامه دهیم و امیدواریم در آینده مردم به ابزاری مجهز شوند که با استفاده از موبایل بتوانند پیامک بزنند و کنترل اینترنتی داشته و در مورد اصالت هیچ فراورده‌ای شک نداشته باشند.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: