کد خبر: ۸۹۳۵۵
تاریخ انتشار: ۰۳:۳۰ - ۲۴ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 15
شفا آنلاین>سلامت> محمدحسین خوشنویسان، عضو شورای سلامت دهان و دندان وزارت بهداشت و عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی معتقد است ما تا سال ۱۴۰۴ با توجه به برنامه‌هایی که وزارت بهداشت در حال اجرا دارد، می‌توانیم پوسیدگی را در کشور کنترل کنیم.
به گزارش شفا آنلاین، این طرح‌ها برای کودکان زیر ۱۲ سال در حال اجرا است. در ادامه گفت‌وگوی محمدحسین خوشنویسان  را می‌خوانید.

سیاست‌های وزارت بهداشت در حوزه سلامت دهان و دندان را چگونه می‌بینید؟
       سیاست‌های وزارت بهداشت در حال حاضر کاملا حمایت‌کننده است و تاکنون به ارتقای سلامت دهان و دندان تا این اندازه توجه نشده بود. امیدوار هستیم با تداوم برنامه‌هایی که در حال حاضر انجام می‌شود تا سال ۱۴۰۴ به اهدافی که در حوزه سلامت مشخص شده است، دست پیدا کنیم. ‏ اهدافی که سلامت دهان و دندان و حذف پوسیدگی و بیماری‌های لثه در دهان کودکان زیر ۱۲ سال جزیی از آن است. این هدف بسیار بزرگ است اما با تلاش و کوششی که وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی دارند این هدف تحقق پیدا می‌کند.

 در طرح تحول نظام سلامت به حوزه دهان و دندان هم پرداخته شد و با اجرای این طرح وضعیت در این حوزه نیز تغییر کرد؟
       این طرح ابعاد مختلفی دارد. ابعاد نیروی انسانی‏، ‏ تامین تجهیزات و لوازم و همینطور ابعادی در رابطه با نحوه پرداخت. افرادی که در این حوزه کار می‌کنند پرداخت‌های بسیار کمی داشته‌اند که در حال حاضر اصلاح شده است. حتی مراکز بهداشتی و درمانی بخش دولتی هم فعال‌سازی شده است. به این شکل که در تعداد مشخصی از این مراکز در سال اول به صورت پایلوت، به صورت کامل به کار پیشگیری و بعد از ظهر به کار درمانی پرداخته می‌شود.

به دندانپزشکانی که در این مراکز مشغول به خدمت می‌شوند این اجازه را می‌دهند که بعد از ظهر بتوانند خدمات درمانی انجام دهند و ۷۰ الی ۸۰ درصد درآمد بر اساس تعرفه دولتی به این دندانپزشکان تعلق می‌گیرد. این طرح در‌آمد دندانپزشک را بیشتر می‌کند و هم خدمات کامل‌تری را در اختیار مردم قرار می‌دهد. البته فرصت بیشتری نیاز است که به سراغ طرح‌هایی بروند که تاکنون دست‌نخورده باقی مانده‌اند. برای مثال مساله تجهیزات دندانپزشکی باید ساماندهی شود. ما در این زمینه با مشکلاتی روبه‌رو هستیم. البته خوشبختانه تولید وارنیش فلوراید در کشور یکی از توفیقات بزرگی است که توانسته ما را از واردات این ماده بی‌نیاز کند و بتوانیم به صورت خودکفا از این ماده استفاده کنیم.

 خدمات حوزه دهان و دندان از نظر پوشش بیمه‌ای چه وضعیتی دارند؟
       بیمه‌ها تا به حال هیچ‌گاه به دندانپزشکی اهمیت نمی‌دادند. بر اساس قوانین باید حداقل ۱۵درصد کل پولی که اشخاص برای بیمه پرداخت می‌کنند به سلامت دهان تعلق بگیرد اما چون هیچ‌گاه سازوکاری برای آن در نظر گرفته نشده بود‏، بیمه‌ها این پول را در جاهای دیگری هزینه می‌کردند. به این شکل که نه دندانپزشک‌ها از ارائه خدمات بیمه راضی بودند و نه بیماران.

حتی داندانپزشکانی که با بیمه طرف قراداد بودند چون پول‌ آن‌ها بسیار دیر پرداخته می‌شد از ادامه قرارداد با بیمه صرف نظر می‌کردند. در حال حاضر اما در طرح تحول نظام سلامت، پزشک خانواده را داریم که در این طرح بیمه‌ها اعتباراتی را به صورت سرانه به افراد تخصیص می‌دهند. در این طرح ۴درصد در سال گذشته و ۷درصد در سال جاری برای سلامت دهان و دندان در نظر گرفته می‌شود.

در مناطق روستایی و محروم 10 گزینه برای مردم کاملا رایگان است. آموزش بهداشت‏، ترمیم دندان‌ها با کامپوزیت، کشیدن دندان‌هایی که قابل نگهداری نیستند‏، انجام رادیوگرافی، جرم‌گیری دندان‌ها‏، وارنیش فلوراید، فیشور سیلانت و... از جمله گزینه‌هایی است که به صورت رایگان ارائه می‌شود. ما سال‌ها با بیمه‌ها صحبت کردیم، اما بیمه‌ها زیر بار نمی‌رفتند و می‌گفتند در حوزه دندانپزشکی ۴۰۰ نوع خدمت وجود دارد و ما از عهده این هزینه‌ها بر نمی‌آییم اما در ‌‌نهایت بسته پیشگری را پذیرفتند.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: