کد خبر: ۸۸۸۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳:۱۵ - ۱۹ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 10
شفا آنلاین>سلامت> تجویز مکمل‌ها و ویتامین‌ها، راهی برای جبران املاح از دست رفته بدن در رژیم‌های لاغری نامتعادل است که در آنها حجم زیادی از املاح کلیدی بدن از بین می‌رود و عوارض جبران‌ناپذیری بر جای می‌گذارد، اما یک روش دیگر برای جلوگیری از این عوارض، استفاده از داروهای درمان دیابت است که تعدادی از آنها علاوه بر کاهش وزن، مانع از بین رفتن توده استخوانی می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین، یکی از جدیدترین داروهایی که پژوهشگران برای درمان چاقی یافته‌اند، داروی مشابه هورمون GLP-1 است، اما عملی بودن تجویز آن برای درمان چاقی را از جواد بهجتی اردکانی، فوق تخصص غدد پرسیدیم.

GLP-1 چه خصوصیات درمانی دارد؟
       GLP-1 یک پلی‌‌پپتید است که به طور طبیعی در دستگاه گوارش و عمدتاً در انتهای روده باریک ساخته می‌شود و داخل خون می‌ریزد. این ماده شبیه گلوکاگون است ولی زمانی که وارد دستگاه گردش خون می‌شود، می‌تواند به لوزالمعده برسد و سبب تغییر سلول‌های بتا برای ترشح انسولین شود. این پلی‌پپتید در همه افراد وجود دارد، بعد از غذا ترشح می‌شود و زمانی که به سلول‌های بتا رسید، باعث می‌شود انسولین ترشح شود.

 ماده مشابه آن در حال حاضر ساخته شده است و می‌تواند به‌عنوان یک داروی مکمل برای درمان دیابت استفاده شود. این ماده به دلیل پلی‌پپتید بودن حتماً باید به شکل تزریقی استعمال شود و بر کسانی اثر می‌گذارد که سلول‌های بتا در آنها وجود داشته باشد. بنابراین، این دارو که هزینه بالایی هم دارد به کسانی که دیابت نوع 1 دارند یا دیابت نوع 2 در آنها خیلی پیشرفت کرده و سلول‌های بتا را از بین برده است، کمکی نخواهد کرد. حسن این دارو این است که به گیرنده‌های سلول‌های بتا می‌چسبد و زمانی که قندخون بالا است اثر آن بیشتر می‌شود. بنابر آنچه گفته شد، مصرف این دارو برعکس انسولین افت قند خون زیادی را ایجاد نمی‌کند.

آیا می‌توان از داروی مشابه این هورمون روده‌ای برای کاهش وزن استفاده کرد؟
       برتری این دارو این است که برخلاف انسولین سبب افزایش وزن افراد نمی‌شود و بر روی توده استخوانی هم اثر چندانی ندارد، زیرا GLP-1 در حضور قند بالا سبب ترشح انسولین می‌شود. البته این دارو برای درمان چاقی چندان داروی معجزه‌گری نیست، زیرا داروهایی مانند متفورمین هم که گاهی برای کاهش وزن استفاده می‌شود، بر روی توده استخوانی اثر زیادی ندارند و تنها اگر دوزهای بالایی از آنها مصرف شود باعث سوء جذب می‌شوند. البته مکمل‌های ویتامینی هم همراه این دارو برای افراد تجویز می‌شوند تا اثر سوئی که می‌تواند ناشی از مصرف آن باشد پیش نیاید.
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: