کد خبر: ۸۸۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۳:۵۹ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 09
شفا آنلاین>سلامت>تکنولوژی جدیدی که یک تلفن هوشمند را به یک میکروسکوپ پلاریزه کننده موبایل تبدیل می‌کند، می‌تواند مالاریا را در یک روستای رواندا، با همان سطح دقتی تشخیص دهد که در یک آزمایشگاه‌های‌تک در یک شهر دنیای غرب تشخیص داده می‌شود. مهندسان بیومدیکال دانشگاه A&M تگزاس این وسیله را ابداع کرده‌اند.
به گزارش شفا آنلاین، در حال حاضر، تشخیص مالاریا نیاز به میکروسکوپ دارد، اما همراه با آن باید آزمایشگاه بسیار مجهزی نیز باشد و استفاده از این میکروسکوپ‌ها نیز نسبتا پیچیده است. همچنین نیاز به تکنسین‌های آموزش دیده‌ای دارد که کار با آن را بلد باشند. بنابراین، امکان راه‌اندازی این ساختارها در همه مناطق، خصوصا دوردست امکان‌پذیر نیست. کاری که مهندسان بیومدیکال انجام داده‌اند، این است که این تجهیزات را در قالب یک وسیله قابل حمل آورده‌اند.

       این ابزار ارزشمند که اکنون وسیله تصویربرداری موبایل ـ اپتیکال ـ پلاریزاسیون mobile-optical-polarizatio- imaging device یا MOPID نام گرفته، از خصوصیات دوربین یک تلفن هوشمند استفاده می‌کند تا از مواردی که 10 بار کوچک‌تر از ضخامت موی انسان هستند، تصاویری با رزولوشن بالا تهیه کنند. MOPID با استفاده از نور پلاریزه که می‌تواند پارازیت مالاریا را تشخیص دهد، از نمونه خون فرد بیمار عکس می‌گیرد.

 نوعی محصول جانبی به نام کریستال‌های هموزوئین Hemozoi- که مانند نقطه‌های بسیار درخشان روی تصاویر نمایش داده می‌شوند، به تشخیص پارازیت‌ها کمک می‌کنند و شاخص دقیقی از عفونت هستند.

براساس اعلام دانشمندان، زمانی که این وسیله روی تلفن نصب می‌شود، تشخیص مالاریا پس از چند دقیقه با استفاده از نوعی اپلیکیشن محقق می‌شود. این اپلیکیشن، در واقع، تصویر را گرفته و به‌طور اتوماتیک تعداد گلبول‌های قرمز خون و تعداد پارازیت‌ها را در میدان‌های دید مختلف می‌شمارد. به این ترتیب، می‌توان مطمئن شد که فرد به مالاریا مبتلا است یا خیر.

براساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، در سال 2015، در حدود 214 میلیون مورد ابتلا به مالاریا در سراسر دنیا گزارش شده و تقریبا 438 هزار مورد از آنها فوت کرده‌اند. 90 درصد از این مرگ‌ها در کشورهای جنوب صحرای آفریقا رخ داده‌اند. همین آمار تاسف‌برانگیز هستند که این گروه تحقیقاتی را واداشته تا وسیله‌ای را ابداع کنند که تا حد امکان، مقرون به صرفه باشد و مطمئن باشند که در مناطق مورد نیاز استفاده می‌شود. تلفن‌های هوشمند به‌طور گسترده در آفریقا استفاده می‌شوند و هزینه وسیله ابداعی که روی آنها باید سوار شود، کمتر از 50 دلار است. کارتریج‌های نمونه خون یکبار مصرف هم کمتر از یک دلار قیمت دارند.

       این تیم تحقیقاتی تصمیم دارد میکروسکوپ تلفن هوشمند ابداعی خود را تابستان آینده در رواندا آزمایش کند. Reuters
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: