کد خبر: ۸۸۷۱۱
تاریخ انتشار: ۰۲:۴۵ - ۱۸ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 09
شفا آنلاین>سلامت جنسی> شایع‌ترین عفونت‌ها، عفونت محل زخم است. دو الی پنج درصد بیماران به دنبال عمل‌های جراحی ماژوری که انجام می‌دهند، مانند هیسترکتومی(عمل جراحی که در آن رحم را بر می‌دارند)، سزارین دیسترکتومی یا سزارین‌هایی که افراد با وزن بالا انجام می‌دهند دچار عفونت در محل جراحی می‌شوند.
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید ، این مساله موجب می‌شود بیمار 7 الی11 روز بیشتر در بیمارستان مانده و حتی خطر مرگ در آن‌ها دو تا 11 درصد افزایش پیدا کند. اما می‌توان از 60 درصد این عفونت‌ها با مدیریت‌های کاری جلوگیری کرد. یکی از مهم‌ترین کارهایی که می‌توان انجام داد شستن دست‌ها بر طبق استاندارد و آماده‌کردن و گرم نگه داشتن بیمار هنگام عمل است. همچنین تجویز آنتی‌بیوتیک پروفیلاکسی به موقع، بر اساس نوع عمل و وزن بیمار می‌تواند در این زمینه نقش مهمی داشته باشد.

       نگه داشتن وزن بدن بیمار در حین عمل جراحی و جلوگیری از هیپوترمی( کاهش خطرناک دمای بدن) نقش بسیار مهمی در جلوگیری از ابتلا به عفونت دارد، چون بیمار برهنه است و در دمای پایین اتاق عمل قرار می‌گیرد، شکم بیمار باز می‌شود و همه این موارد موجب می‌شود حرارت بدن خود را از دست بدهد.

از سوی دیگر بیهوشی نیز مانع از این می‌شود که بدن در مقابل کاهش دما مقاومت کند. هیپوترمی موجب افزایش خونریزی شده و میزان عفونت محل جراحی نیز سه برابر افزایش پیدا می‌کند. با کار‌هایی نظیر نگه داشتن درجه دمای اتاق عمل در 20 الی 25 درجه، قرار دادن پتوی گرم در اختیار بیمار، گرم کردن سرمی که به وی تزریق می‌شود، گرم کردن بتادینی که هنگام جراحی استفاده می‌شود، می‌توان از کاهش شدید دمای بدن بیمار جلوگیری کرد.

 رعایت این موارد موجب می‌شود بیمار دچار هیپوترمی ‌نشود. البته اخیرا در تمام بیمارستان‌ها تیم کنترل عفونت تشکیل شده است و این تیم بر عملکرد بیمارستان‌ها در این زمینه نظارت می‌کنند و تذکرات لازم را می‌دهند. از سوی دیگر هر میزان که ما عمل‌های جراحی بدون علت مانند سزارین‌های انتخابی را کم کنیم میزان خطر را کاهش داده‌ایم.

همچنین مادری که باردار می‌شود باید در صورت تماس با هر چیزی که ممکن است، آلوده باشد دست‌های خود را بشوید، به ویژه وقتی مادر در جایی مانند مهدکودک کار می‌کند حتما باید ماسک زده و مرتبا دست‌های خود را بشوید. متاسفانه مادران باردار در این زمینه آگاهی بسیار کمی دارند.

اشرف آل یاسین -فوق تخصص نازایی



نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: