کد خبر: ۸۸۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۴:۴۵ - ۲۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 11
شفاآنلاین:برگ درخت بلوط تازه براي ترميم و بهبود جراحات و زخم‌ها مفيد است.
به گزارش شفاآنلاین : بلوط ميوه‌اي پرطرف‌دار و خوشمزه است كه قسمت‌هاي مختلف ميوه و گياه اصلي آن خواص درماني فوق‌العاده مفيدي براي بدن دارند.

 

بلوط نام نوعی درخت و همچنین میوه آن است که دارای پوستی سخت می‌باشد. درخت بلوط یا درخت مازو که عمری طولانی حدود ۵۰۰ سال (گاهی حتی تا ۲۰۰۰ سال دارد) در ایران بیشتر در دردامنه رشته کوه زاگرس وجود دارد. استان‌های فارس، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد، چهار محال و بختیاری و ایلام دارای جنگل‌هایی از بلوط هستند که در نوع خود از بی نظیرترین جنگل‌های جهان می‌باشند.دشت برم، بزرگترین دشت بلوط ایران در کازرون و در غرب استان فارس قرار گرفته است. چوب این درخت از مرغوبترین چوب‌هاست و ذغال آن نیز مرغوب است. این موضوع یکی از دلایل بریدن بی رویهٔ این درختان می‌باشد که این جنگل‌ها را تهدید می‌کند.(میوه بلوط اروپایی بشکل کره‌ای با قطرتقریبی ۲٫۵ سانتیمتر و میوه بلوط در حاشیه‌های زاگرس جنوبی ایران به اندازه تقریبی یک فشنگ اسلحه ژ-۳ می‌باشند)

 

 درخت بلوط عمر طولاني دارد و داراي پوست خاکستري و تاج گرد و عريض است.

به گفته متخصصان طب گياهي، تانن‌ها، اسيد پيروگاليک، کاتشين و کورستين از عمده ترين مواد موثر در اين گياه هستند و بلوط يکي از غني‌ترين گياهان دارويي از نظر ميزان ذخيره تانن محسوب مي‌شود.

 

خواص پزشکی بلوط :

 برگ درخت بلوط تازه براي ترميم و بهبود جراحات و زخم‌ها مفيد است و از پيشرفت و وسعت جراحت و زخم جلوگيري مي‌کند. بلوط به دليل وجود تانن زياد، قابض بوده و خاصيت ضد اسهال دارد. تانن مايعات اطراف را به خود جذب مي‌کند و در اسهال‌هاي آبکي حاد، دفعات اسهال را كاهش مي‌دهد.

 

همچنين بلوط به علت دارا بودن ترکيبات فلاوونوئيدي خواص ضدالتهابي فوق‌العاده‌اي دارد و اين تاثير را در مخاط روده و پوست نشان مي‌دهد. بعلاوه اين گياه ترشحات اضافي بافت را به خود گرفته و در عين حال حساسيت و تحريک‌پذيري را كاهش مي‌دهد. با توجه به خواص فوق اين گياه در درمان اگزما، اسهال، بواسير، التهاب مقعد، کورک، التهاب لبه پلک و التهاب واژن بسيار موثر است.

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: