کد خبر: ۸۸۵۴۵
تاریخ انتشار: ۰۷:۳۰ - ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 08
پس از وقایع ١١ سپتامبر ٢٠٠١، بمب‌گذاری در ایستگاه قطار مادرید در مارس ٢٠٠۴، حمله به فیلمساز هلندی در نوامبر ٢٠٠۴، بمب‌گذاری انتحاری در مترو لندن در جولای ٢٠٠۵، چمدان حاوی بمب در شهر کلن شفا آنلاین>اجتماعی>آلمان که بر اثر مشکل فنی عملیاتی ناموفق را در جولای ٢٠٠۶رقم زد، برنامه‌ریزی حمله در دانمارک در ژانویه2010، حمله با بمب در استکهلم دسامبر ٢٠١٠، ترور در فرودگاه فرانکفورت در مارس ٢٠١١، حمله مسلحانه در تولوس در مارس ٢٠١٢، حمله مسلحانه در لندن به سربازان در مارس ٢٠١٣، بمب‌گذاری انتحاری در شهر ولگارد روسیه در اکتبر ٢٠١٣، حمله مسلحانه در یک موزه یهودی در بروکسل مارس ٢٠١۴، حمله به مجله شارلی در ژانویه ٢٠١۵ و در نهایت حمله به پاریس در نوامبر ٢٠١۵ مواردی بود که رنگ و بوی تروریسم گرفت.
به گزارش شفا آنلاین، به نقل از سپیداصل ارزش گذاری در یک مجموعه خاص که هدف اصلی خود را طبق آیین و عقاید قرار می‌دهند باعث به وجود آمدن یک همرنگی و همانگی بین روحیات اعضا یک مجموعه می‌شود، البته نباید از مباحثی مانند خصومت شرق و غرب، کشورهای شمالی و جنوبی یا به تعبیر دیگر کشور‌های فاسد و قاصد استعمارگر کاپیتالیست غربی با کشور‌های «همچنان» در حال توسعه تاثیر فراوانی در همرنگ کردن هدف‌های یک مجموعه دارد، غافل شد.

       مردان و زنان جوانی که عضو این گروه‌ها هستند الزاما افرادی دچار اختلال روانی نیستند، همان‌طور که در طول جنگ جهانی دوم «ملتی» که در آلمان پیرو هیتلر شدند و یکی از بزرگترین فجایع قرن بیستم را رقم زدند نیز بیماری روانی نداشتند.

تجربه و تاریخ نشان داده که حتی افرادی که در زندگی شخصی خود لزوما فرد خشن و خشونت‌طلبی نبوده به عضویت گروه‌های خشونت‌طلب درآمده‌اند.

یک سری از مکانیسم‌های روانی موجود در این گروه‌ها که باعث تاثیرگذاری روی افراد تازه وارد می‌شوند و کم‌کم تبعیت از این مکانیسم‌های رفتاری میل به شکایت یا اعتراض به این رفتار‌ها را در افراد عضو کم می‌کند. البته دلایل اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در این مبحث نیز از اهمیت ویژه‌ای برخودار است. بحث در این مورد که چگونه افرادی که ذاتا اهل خشونت نیستند مرتکب اعمال وحشیانه مانند ترور میشوند، بحثی قابل تامل است. نگاهی به تاریخ بشریت و درس گرفتن از گذشته همان‌طور که تئودور آدورنو به آن اشاره می‌کند کمک گرفتن از وقایع گذشته در تحلیل مسائل امروزی و حتی یافتن راه‌حل مناسب را باعث می‌شود.

 

      این سوال ذهن خیلی‌ها را به خود مشغول کرده که چگونه افرادی قادر به نابودی زندگی افراد دیگر جامعه هستند؟ در زمینه گروه تروریستی داعش چند نظریه وجود دارد که باید مورد بررسی قرار گیرد:یکی آن که از مواد مخدری که قبلا برای کاهش اشتها میان سوپر‌مدل‌ها استفاده می‌شد برای تحریک اعضای خود استفاده می‌کنند تا جایی که ترس از موانع در ذهن انسان را کمرنگ می‌کنند.

 

      مساله دیگر وجود یک نفرت و حس انتقامی است که افراد از دیگر اعضا جامعه در خود می‌پرورانند. این افراد از لحاظ اجتماعی و اقتصادی اصولا کاملا جذب و پذیرفته در جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، نمی شوند. نداشتن شغل مناسب به دلیل برخی دلایل تبعیضی (تفاوت فرهنگی، ظاهری، مذهبی و...) باعث ایجاد مشکلات اقتصادی و اجتماعی می‌شوند.

 

      نگاهی به ترور‌های موفق یا غیر موفق سال‌های اخیر در غرب نشانگر این حقیقت است که در برخی موارد شخصی که خود در نسل دوم در کشوری اروپای متولد شده و رشد یافته ناگهان دست به عمل خشونت‌آمیزی چون ترور هم وطن‌های خود می‌زند (مانند حمله اخیر پاریس) این نوع ترور اصولا با داشتن انگیزه که تروریستی که به طور قطع از سازمان پیشرفته تروریستی برنامه‌ریزی و حمایت می‌شد در واقع نوعی سردرگمی را باعث شد که آیا این نوعی اعلان جنگ داخلی شهروند فرانسوی بر علیه هم وطن‌های خود است یا صرفا جنبه تروریستی دارد؟ گذشته از آن پیشنهاد‌های مالی کلان از سوی برخی سازمان‌های تروریستی به جوانان آماده یا آسیب‌دیده که در اوج جوانی مجبور به داشتن زندگی مستقل با فراز و نشیب‌های اقتصادی و... هستنند نیز نقش مهمی در جهت دادن افکار آنها و در نهایت جذبشان به سوی خود را باعث می‌شود.




نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: