کد خبر: ۸۸۳۷۶
تاریخ انتشار: ۰۶:۱۲ - ۱۶ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 07
شفا آنلاین>سلامت> قصه پرغصه پخش شایعات در فضاهای مجازی هم‌چنان ادامه دارد. پیام‌هایی که وقتی قدم در مرزهای سلامت و بهداشت می‌گذارند، حساسیت آنها دوچندان می‌شود.
به گزارش شفا آنلاین به نقل از سپید، از هشدارهای فلان رئیس بیمارستان در مورد عدم مصرف خرماهای داعشی و اخطارهای فلان مسئول وزارتخانه در مورد مضرات خوردن سیب با پوست که بگذریم، پیامی که اخیرا حاشیه‌های زیادی به پا کرده، تبلیغات برای یک بیمارستان چینی است که محتوای آن شامل «حرف‌های خارجی» است.

       در این پیام ادعا شده که بیمارستانی در چین با ابداع روشی جدید موفق به درمان قطعی بیماری سرطان شده که این روش جدید، «فریز کردن و خشکاندن تومور سرطانی» بدون شیمی درمانی ذکر شده است. گویا در چند ماه اخیر ده‌ها ایرانی از نقاط مختلف کشور با صرف هزینه‌های زیاد خود را به این بیمارستان رساندند و بر اساس گفته کارشناسان ایرانی مقیم چین، آنچه آنان در این بیمارستان دیدند با آنچه در فضای مجازی مطرح شده است، تفاوت فاحش دارد.

       اگرچه  یک خبرنگار  در پکن تلاش کرده تا با مسئولان این مرکز درمانی در شهر «گوانگجو» در جنوب چین تماس بگیرد تا از آنان در خصوص دستاوردهای این مرکز درمانی بپرسد، اما گویا مسئولان این مرکز درمانی، از پاسخ به این خبرنگار طفره رفته‌اند.

همچنین به استناد رونوشت پست الکترونیکی که یکی از ایرانیان متقاضی پذیرش در این بیمارستان در اختیار دفتر ایرنا در پکن قرار داد، از وی برای بستری شدن در مدت یک ماه، مبلغ 25 هزار دلار آمریکا طلب شد و هیچ قولی به وی بابت درمان قطعی بیماری داده نشد. جالب‌تر اینکه پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت جمهوری خلق چین، این بیمارستان را که نام آن «فودا» است، در زمره مراکز درمانی «درجه سه» رتبه‌بندی کرده است که این فرضیه نیز تقویت می‌شود که متخصصان این مرکز نیز باید درجه سه باشند.

این روش صددرصد مورد قبول نیست
       رئیس انجمن علمی پرتودرمانی سرطان ایران ضمن اظهار اطلاع از از انعکاس این پیام در شبکه‌های مجازی گفت: «فریز کردن با اطمینان 80 تا 90 درصد برای درمان ضایعاتی به کار می‌رود که یک مرکز فعال در بدن داشته باشند. اگر هم در نقاطی ضایعه در سطح پوست بوده و خیلی هم بدخیم نباشد، از طریق تکنیک کرایو و موهز درمان می‌شود که اتفاقا این یک شیوه کاملا قدیمی است.»

       محمدرضا قوام نصیری مشکل اصلی درمان سرطان را ابتدا تومور اولیه و سپس درمان متاستاز عنوان کرد و افزود: «این درمان در 80 درصد موارد مثل سرطان سینه، برای پزشک معالج یا آنکولوژیست مشکل‌آفرین می‌شود. کمااینکه درمان سرطان سینه در گذشته از طریق روش‌های جراحی سنگین انجام می‌شد و در قسمت مبتلا، علاوه‌بر بافت سینه، عضلات توراکس تا عمق و نزدیک به دند‌ه‌ها برداشته می‌شد که درنهایت در بیشتر موارد بیماران از بین می‌رفتند که این به علت انتشار بیماری در بخش‌های مختلف بدن بود.»

 وی ادامه داد: «لذا هم‌اینک درمان استیج یک یا T1 سرطان پستان در مراحل ابتدایی باید به صورت شیمی درمانی انجام شود و اینکه پزشکان چینی ادعا کرده‌اند که تومور را فریز می‌کنند، ادعای عجیبی است. اگر تومور اولیه سینه را فریز کردند، با انتشار آن چه می‌کنند؟ بنابراین از نظر آکادمیک و علمی با اطمینان صد در صد می‌توان گفت که این روش مورد قبول نیست.»

       قوام نصیری با بیان اینکه ممکن است بتوانند با ضایعه اولیه برخورد کنند، تصریح کرد: «امکان دسترسی به انتشار سلول‌های سرطانی در قسمت‌های مختلف بدن با این تکنیک به هیچ وجه وجود ندارد و از نظر علمی مورد تایید نیست.»

وی ضمن اظهار تعجب از درخواست بیمارستان چینی مبنی‌بر واریز مبلغ 25 هزار دلار به ازای هر ماه برای استفاده از این روش، خاطرنشان کرد: «البته گاهی درمان‌های بسیار پیشرفته‌ای در بیمارستان‌های آمریکا انجام می‌شود که شاید بتوان گفت صرف این مبلغ بابت هزینه انجام درمان آن منطقی است. اما در کشور چین هزینه‌ کردن این رقم گزاف برای فرایند فریز کردن، قدری غیرمنطقی است و به نظر زیاد می‌رسد.»
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: