، میزبان حمید قبادی بود تا با او از ، واگذاری جشنواره به بخش خصوصی، نشاندار کردن پوشاک ایرانی، نمایش زنده و موضوعات و مسایل دیگر در این زمینه بگوید.
دبیر کارگروه مد و لباس، وقتی یکی از خبرنگاران به شوخی از او چرسید: «آقای قبادی، خودتان چه میپوشید و آیا از لباس ایرانی استفاده میکنید؟» برند کفش و کت و پیراهن خود را نشان داد و با لبخند گفت: «نمیگویم هیچ وقت از لباس و کفش خارجی استفاده نمیکنم اما دلخواهم این است که در جایگاه دبیر کارگروه مد و لباس، پوشاک ایرانی به تن و کفش ایرانی به پا کنم.»
حمید قبادی به جشنواره و نمایشگاه مد و لباس و تاثیر آن بر توسعه این حوزه می گوید:
* ظاهرا برگزاری جشنواره مد و لباس فجر به اتاق اصناف سپرده شده و قرار است جشنواره را بخش خصوصی برگزار کند. با این اوصاف، نظارت کارگروه مد و لباس چگونه خواهد بود؟
جلب مشارکت نهادهای غیردولتی و خصوصی، یکی از مهمترین اهداف و برنامههای ماست. البته در مشارکت و همکاری نهادها، توانمندی و طرفیت آنها مورد ارزیابی قرار میگیرد تا نحوه همکاری و مشارکت مشخص شود.
خوشحالیم که طی سالهای گذشته، کارگروه ساماندهی مد و لباس توانسته اعتماد و مشارکت بخش خصوصی را جلب کند و سیاستهای عمده کارگروه را به دست این بخش به اجرا درآورد.
* به همین خاطر برگزاری جشنواره مد و لباس فجر هم به بخش خصوصی واگذار شد؟
یکی از مهمترین فعالیتهای کارگروه، برگزاری جشنواره مد و لباس فجر است. ما جلساتی را برگزار کردیم تا به این نتیجه برسیم که ادامه کار و شیوه اجرای آن چگونه باشد و ما جشنواره مد و لباس فجر را به چه نهاد و سازمانی بسپاریم؛ بحثهای مختلفی در وزارتخانه صورت گرفت در نهایت، اتاق اصناف را به عنوان یک نهاد جامع غیردولتی برگزیدیم.
* جامع بودن به چه معناست؟
جامع به معنی اینکه صدها و بلکه هزاران اتحادیه صنفی سراسری و کشوری را شامل میشود و میتواند مسئولیت جشنواره پنجم را برعهده بگیرد. البته اتاق اصناف دراجرای این جشنواره، تنها نیست و از مشارکت بیش از ۲۲ اتحادیه صنفی بهره میبرد.
* سیاستگذاری کلان و نظارت بر نمایشگاه چگونه خواهد بود؟
طبیعتا واگذاری امور به معنی انتقال سیاستگذاریها نیست. قانون، چارچوب را مشخص کرده و معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد که رئیس کارگروه مد و لباس هم هست، اعضای شورای سیاستگذاری را مشخص میکند و همچنان، رئیس جشنواره، دبیر کارگروه مد و لباس است و اتاق اصناف، دبیری جشنواره را برعهده دارد. بنابراین سیاستگذاری و نظارت برعهده کارگروه و اجرا با اتاق اصناف است.
* چه شاخصههایی مورد ارزیابی قرار گرفت که بر اساس آن، اجرای جشنواره به اتاق اصناف سپرده شد؟
توانمندی، مقبولیت، تاثیرگزاری و تجربیات اجرایی، از مهمترین شاخصههاست. مساله بعدی، گستردگی و فراگیر بودن دامنه فعالیت آن نهاد یا موسسه است. به این خاطر که مد و لباس به یک اتحادیه محدود نمیشود و دهها عضو را دربرمیگیرد. ما همه این ملاک و معیارها را لحاظ و براین اساس، اتاق اصناف را انتخاب کردیم.
* مشکل اساسی این است که حتی طرحهای برتر جشنواره فجر هر سال به تولید انبوه نمیرسد. کارگروه مد و لباس، برای رسیدن به این منظور، چه تعاملی با تولیدکنندهها برقرار کرده است؟
یکی از دغدغههای اصلی ما این است که آثار برگزیده، جنبه کاربردی پیدا کند و وارد جامعه شود. الان این کار، در حال انجام است اما نه به صورت سیستماتیک و در چارچوب یک قرارداد.
ما در حال سرو سامان دادن به این مساله هستیم تا ببینیم چه تعداد آثار برگزیده به تولید انبوه رسیده است.
* پس در حال حاضر آماری در این زمینه وجود ندارد؟
به زودی آمار کاملی از جریان تولید آثار برگزیده منتشر میشود. اما تاکنون، ۴۰۰ اثر برگزیده به تولید انبوه رسیدهاند. یکی از اهداف ما از برگزاری پنجمین جشنواره مد و لباس فجر این است که کارگروه با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه پوشاک بتواند زمینههایی را فراهم آورد تا آثار و طرحهای برگزیده به تولید انبوه برسند.
* قرار است یک نمایشگاه دائمی مد و لباس شکل بگیرد؟
در حال حاضر ما پیگیر بحث نمایشگاه دائمی با همکاری اتحادیه پوشاک هستیم و اتحادیه، فضای مناسبی را طراحی کرده تا نمایش آثار برگزیده، محدود به ایام نمایشگاه نباشد و این کارها که در کارگروه مد و لباس، به عنوان آثار برتر معرفی و انتخاب شدهاند در این فضا به نمایش درآیند تا تولیدکنندگان بتوانند با مرجعه به این نمایشگاه، سفارش بدهند و با طراح قرارداد ببندند.
* ۴۰۰ اثر از میان چند اثر به عنوان کارهای برگزیده انتخاب شدهاند؟
در هر نمایشگاه بهطور میانگین، ۱۲۰ اثر به نمایش گذاشته شده است. البته نمایشگاه دوم، مستثنی است. چون در این نمایشگاه ۴۵۰ اثر به نمایش درآمد. به عبارتی میتوان گفت که این ۴۰۰ کار برگزیده از میان ۹۰۰ نمونه مختلف انتخاب شدهاند.
* مخاطب شناسی کردهاید تا ببینید این آثار تا چه اندازه با پسند و سلیقه مخاطبان همراه است؟
یکی از معضلاتی که تولیدکنندگان در بدو ورود ما به کارگروه، به آن اشاره میکردند این بود که آثار، آنقدر هنری است که تعداد مخاطبان محدودی دارد اما طراحان موافقت کردند در طرح خود، ۱۰ تا ۱۵ درصد تغییر ایجاد کنند و سلیقه مخاطب را بیشتر و بهتر ر نظر بگیرند. یکی دیگر از موارد اینکه بخش فروش نمایشگاههای مد و لباس که با شاخصهای کارگروه هماهنگ است، به شدت مورد توجه مردم قرار میگیرد و آنها، مرتب از خود میپرسند: خوب بعد نمایشگاه کجا برویم و چه بکنیم؟
* تفاوت چندانی بین لباسهای نمایشگاه مد و لباس با آنچه در سایر فروشگاههای مانتو فروشی وجود دارد نمیبینیم. آیا قرار هست یک سری نمایشگاههای تخصصی برگزار شود یا سیاست همین است که نمایشگاه یک فروشگاه بزرگ مد و لباس باشد؟
ما در سه دوره نمایشگاه، نظرسنجی کردهایم. اگر امروز تغییری در ویترین فروشگاهها میبینیم به خاطر تاثیری است که این جریان بر مد و لباس گداشته؛ سه یا چهار سال پیش چرا اینطور نبود.
این نمایشگاهها روی طرز فکر و نگرش دستاندرکاران تاثیر گذاشته و آنان به سلیقه مخاطب و پسند او فکر میکنند. من دهها تولیدکننده را میشناسم که از نمایشگاه الگو گرفته و آن را اجرایی کردهاند.
* میتوانید مصداقیتر صحبت کنید؟
ما تغییر را در بسیاری از فروشگاههای میادین اصلی مانند هفت تیر و دیگر مراکز عرضه مانتو و پوشاک بانوان میبینیم. پیش از این تولیدکنندهها، علاقهای به تغییر در تولیدات خود نداشتند اما حالا این تمایل وجود دارد.
پیش از این تعداد مراکز پوشاک ایرانی- اسلامی خیلی کم بود اما حالا، هر روز به تعداد این مراکز اضافه میشود اما واقعیت ماجرا اینکه هنوز به بخش زیادی از ذائقه مردم پاسخ داده نشده است و این مساله به زمان نیاز دارد.مهر