کد خبر: ۸۸۱۰۴
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۷ - ۱۳ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 04
شفا آنلاین>اجتماعی>حمایت از برترین پایان‌‌نامه‌های دوره تحصیلات تکمیلی‌ و تدوین برنامه ده ساله المپیاد سلول‌های بنیادی از مهمترین اخبار حوزه فناوری در هفته گذشته بود.
به گزارش  شفا آنلاین، در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه فن آوری منتشر شد.

ابلاغ بخشنامه مالیاتی 1199 شرکت دانش‌بنیان به ادارات مالیاتی کشور
سیدمحمد صاحبکار خراسانی سرپرست امور شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان اظهار کرد: معاونت علمی و فن‌آوری ریاست جمهوری با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان و تحقق سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی با همکاری سایر دستگاه‌ها و از جمله وزارت امور اقتصاد و دارایی، حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان را در دستور کار خود قرار داده است.

وی افزود: براساس توافق به عمل آمده با سازمان امور مالیاتی کشور اطلاعات 1199 شرکت دانش‌بنیان که تا پایان سال 1393 در کار گروه ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان تأیید شده بود به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال شد.

حمایت از برترین پایان‌ نامه‌های دوره تحصیلات تکمیلی
نصرت‌اله ضرغام، رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران اظهار کرد: سالانه 10 هزار و 500 اختراع داخلی به ثبت می‌رسد و برای ثبت بین‌المللی اختراعات هزینه‌ای بالغ بر هفت تا 10 هزار دلار نیاز دارد که کل این هزینه‌ها برای اختراعات برتر از سوی صندوق پرداخت خواهد شد.
 
وی در ادامه تأکید کرد: تاکنون 40 اختراع از سوی صندوق به ثبت بین‌المللی رسیده است.

قرارگیری کشور در دهمین ردیف حادثه‌خیزترین‌ها در دنیا
سعیدی معاون سازمان مدیریت بحران کشور در نشست تخصصی هشدار و کاهش مخاطرات سونامی مکران با تأکید بر این که متأسفانه تغییرات آب و هوایی به صورت عمقی و همچنین نوع موقعیت جغرافیایی موجب شده که کشورمان در ردیف کشورهای حادثه خیز جهان قرار گیرد، گفت: این در حالی است که به طور کلی نزدیک به 45 رخداد طبیعی و بلایای طبیعی در کل جهان به گونه‌ای مؤثر و خطرناک شناسایی شده‌اند، که‌ متأسفانه احتمال وقوع حدود 30 الی 35 مورد آن در کشورمان زیاد است و در این میان زلزله در زمره مشهورترین این بلایای طبیعی قرار گرفته است و پس از رانش زمین و سیل از جمله مهمترین این بلایای نزدیک الوقوع را تشکیل می‌دهد و بنابراین برای رویارویی و یا شناسایی به موقع همچنین پیشگیری از افزایش تلفات این بلایا پشت میزهای سالن‌های همایش و یا دانشگاه به تنهایی کفایت نمی‌کند باید مسئولین فکر آموزش‌های عملیاتی به طور ویژه و جدی‌تر علی‌الخصوص با رویارویی با زلزله بیافتند.

ایران در معرض خطر جدی سونامی مکران در منطقه
حاجی زاده ذاکر رییس پژوهشگاه ملی اقیانوس‌شناسی و علوم جوی کشور در مراسم هفتادمین سالگرد رخداد سونامی مکران تحت عنوان هشدار و کاهش مخاطرات سونامی مکران که هم اکنون در محل این پژوهشگاه در حال برگزاری است با اشاره به ایجاد تدابیر جدی‌‌تری برای رویارویی با احتمال وقوع سونامی در کشور تأکید کرد: در حال حاضر کشورمان به طور کاملاً آشکاری در قسمت منتهی‌علیه مرز جنوب شرقی ایران یعنی سیستان و بلوچستان در معرض نوار زلزله خیز مکران قرار گرفته است‌.

افزایش فعالیت بنیاد ملی نخبگان در حوزه‌های علم و فناوری
غلامعلی منتظر معاون برنامه‌ریزی و نظارت بنیاد ملی نخبگان گفت: ظرف یکسال اخیر بنیاد تلاش کرده است در حوزه‌های مختلف علم و فناوری در عرصه‌هایی از جمله هنری فرهنگی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعالیت خود را افزایش دهد آیین‌نامه‌هایی برای شناسایی نخبگان در زمینه‌های مختلف هنری ادبی و قرآنی وجود دارد.

برنامه 10 ساله المپیاد سلول‌های بنیادی تدوین شد
امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: در راستای فرهنگسازی ترویج و بستر سازی برگزاری المپیاد سلول‌های بنیادی و پزشکی از بازساختی در سال‌های آینده ستاد توسعه علوم و فناوری‌های بنیادی در نظر دارد اقدامات و برنامه ریزی‌های لازم تا 10 سال آینده را در قالب برنامه راهبردی ستاد تدوین کند.. 

ارسال سالانه یک میلیون دلار محصولات فناورانه به کشورهای دیگر
علی معتمد زادگان رئیس پارک علم و فناوری مازندران بیان کرد: به طور میانگین سالانه یک میلیون دلار محصولات فناورانه به دیگر کشورها صادر می‌شود تعداد شرکت‌های مستقر در این پارک 85 پارک است و کشورهای امارات متحده عربی، افغانستان‌، ترکیه‌، عراق‌، ترکمنستان، فنلاند، ایتالیا و آلمان مقصد صادرات محصولات فناورانه شرکت‌های دانش‌بنیان مازندران است.

حمایت از 20 طرح شرکت‌های دانش‌بنیان در سال آینده
فریوند مدیر عامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران عنوان کرد: صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران از مجموعه وابسته به دانشگاه تهران در حوزه تأمین مالی است و برنامه آن در حوزه شرکت‌های دانش بنیان، حمایت از طرح‌های دانش‌بنیانی است که در قالب سرمایه‌گذاری قابلیت حمایت دارند.

مدیرعامل صندوق پژوهش و فن‌آوری دانشگاه تهران اظهار داشت: در حدود 3 یا 4 سال که فعالیت در این صندوق شروع شده است توانستیم 50 طرح را در قالب‌های مختلفی مثل کمک در قالب تسهیلات و ضمانت‌نامه‌ها و ... حمایت کنیم و با عقد تفاهم‌نامه با شرکت خصوصی تونس مشارکتی را شروع کردیم که امیدواریم تا آخر سال حداقل 5 طرح در حوزه فن‌آوری اطلاعات و برای سال آینده حدود 20 طرح را در قالب سرمایه‌گذاری حمایت کنیم

تشکیل کارگروهی برای تدوین برنامه 10 ساله در حوزه هوایی و هوانوردی
منوچهر منطقی دبیر ستاد توسعه فناوری و صنایع دانش بنیان هوایی و هوانوردی گفت: از آنجایی که بخش هوایی و هوانوردی کشور از اهمیت زیادی برخوردار است و جزو اولویت‌ها به شمار می‌رود. از این رو برای تقویت اقتصاد دانش‌بنیان در معاونت علمی و فناوری کارگروهی تشکیل شده که برنامه راهبردی 10 ساله در حوزه هوایی و هوانوردی تدوین شود.

ضرورت ساخت مراکز تحقیقاتی برای سرعت بخشیدن به تولید محصولات دانش‌بنیان
امیر علی حمیدیه دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری‌های سلول‌های بنیادی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: امروزه ارز زیادی برای خرید داروها از کشور خارج می‌شود که اگر بتوانیم در این عرصه با بهره گیری از نخبگان خود به خودکفایی برسیم صرفه جویی ارزی زیادی انجام خواهد شد لذا باید با سرعت بیشتری به سمت تولید محصولات دانش‌بنیان پیش برویم و لازم است تمامی مراکز تحقیقاتی به صورت برابر رشد کنند تا سطح علمی و تکنولوژی کشور ارتقا پیدا کند.

ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مطمئن فرهنگی در کشور
آریا الستی معاون فرهنگی بنیاد ملی نخبگان اظهار کرد: هم‌اکنون ضرورت استفاده از ظرفیت‌های مطمئن فرهنگی در کشور یک نیاز است به همین منظور با سازمان بسیج علمی، پژوهشی، فناوری و سپاه پاسداران در جهت تشکیل اردو‌های راهیان نور وارد مذاکره شده و برنامه‌هایی را تدوین کرده‌ایم.

حضور همه شرکتهای دانش‌بنیان و غیر دانش‌بنیان در نمایشگاه تجهیزات و مواد آزمایشگاهی
محمود شیخ‌ زین الدین معاون نوآوری و تجاری سازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد: بنا به تصمیم شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه تجهیزات و موادآزمایشگاهی ساخت ایران صرفا شرکت‌های دارای تائیدیه‌ دانش‌بنیان می توانند از حمایت های چهارمین دوره این نمایشگاه استفاده کنند.. 

وی بیان کرد: بر همین اساس حضور همه شرکت‌ها چه دانش‌بنیان چه غیر دانش‌بنیان در نمایشگاه اشکالی ندارد و می‌توانند به عرضه محصولات خود بپردازنند اما صرفا شرکتهای دانش‌بنیان مشمول حمایت‌های ویژه نمایشگاه می‌شوند. 

اختصاص 25 هزار درصد از منابع تحقیقاتی کشور به صندوق حمایت از پژوهشگران
نصرت‌الله ضرغام رئیس صندوق حمایت از پژوهشگران و فن‌آوران تصریح کرد: یک درصد از تولیدات علمی کشور با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فن‌آوران اجرایی شده است 25 هزار درصد از منابع تحقیقاتی کشور به این صندوق اختصاص دارد.yjc
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: