کد خبر: ۸۷۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۶ - ۱۱ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 02
شفا آنلاین>اجتماعی>معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور با اشاره به اینکه امسال حدود یک میلیون و ۶۰۰ هزار زائر اربعین داشتیم گفت: این رقم در مقایسه با پارسال بیش از ۴۷ درصد افزایش نشان می دهد.
 به گزارش شفا آنلاین، حسین ذوالفقاری  با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری سه شنبه شب شبکه دو سیما افزود: در مرز مهران خروجی سنگینی در روزهای گذشته داشتیم و سه شنبه محدودیت هایی را ایجاد کردیم تا موج بازگشت زائران را کنترل کنیم.


وی با بیان اینکه وضعیت بازگشت زائران اربعین از دوشنبه روند افزایشی داشت ادامه داد: در این روز 79 هزار زائر برگشتند و دیروز بیشتر از این میزان بود.

ذوالفقاری افزود: اکنون مسیر خروجی مهران بسته است و زائران می توانند از مرز چزابه یا شلمچه عبور کنند.

وی گفت: حدود 45 درصد زائران از مرزهای چزابه و شلمچه و بقیه از مرز اربعین مشرف شدند.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه حدود سه برابر گیت های ما نسبت به پارسال افزایش یافت افزود: کسانی که ویزا داشتند مشکلی برای آنها ایجاد نشد و سه تا پنج ثانیه برای کنترل گذرنامه هر فرد وقت صرف می شد و فقط کسانی که ویزا نداشتند با مشکلاتی مواجه شدند.  

در ادامه سعید اوحدی رئیس سازمان حج و زیارت در ارتباط تصویری از مرکز آبادان با این برنامه درباره اسکان و تغذیه زوار گفت: امسال با توجه به تسهیلات و برنامه ریزی خوبی که در ستاد مرکزی اربعین انجام شد حماسه خوبی از ایثار و گذشت و شور و نشاط مردم را شاهد هستیم.

وی افزود: مردم آنچه که داشتند را در اختیار زائران گذاشتند و امسال هیچ کمبودی را در حوزه تغذیه و اسکان نداشتیم.

اوحدی ادامه داد: بیش از 65 هزار نفر امروز از مرز شلمچه برگشتند و همه بدون استثناء از مراسم زیارت اربعین راضی بودند.

در ادامه محمدرضا مروارید استاندار ایلام در ارتباط  تلفنی گفت: از ساعت 15 امروز عراقی ها مرز مهران را بستند و اعلام کردند زائران را پذیرش نمی کنند.

وی افزود: حدود پنج هزار نفر پشت مرز مانده اند که در چادرها و مراکز اقامتی اقامت داده شدند و به آنها اطلاع رسانی شد که کسانی که ویزا دارند از مرزهای دیگر وارد عراق شود.

مروارید گفت: اتوبوس برای بازگشت زائران فعلا به اندازه کافی وجود دارد اما در روزهای آینده نیاز به اتوبوس بیشتری داریم.

در ادامه ذالفقاری گفت: بیش از دو میلیون پیامک برای زائران ارسال کردیم تا مسیرهای برگشت خود را کنترل کنند.

وی افزود: پیش بینی خدمات دهی به زائران هم از نظر اسکان و هم تغذیه را برای زائران پس از اربعین تا چند روز در نظر گرفته ایم و موکب ها هم برقرار است.

ذوالفقاری ادامه داد: حدود 1800 دستگاه اتوبوس ، کامیون و تریلرهای لبه دار کار انتقال زائران را در عراق به مرزها انجام می دهند و در ایران هم 6 هزار اتوبوس را برای انتقال زائران از مرز پیش بینی کرده ایم و اتوبوس های شهری هم برای این منظور پیش بینی شده است.

در ادامه ناصر چرخساز رئیس امداد و نجات هلال احمر در ارتباط تلفنی گفت: همه موکب ها در نجف و کربلا و بین راه تا پایان عزیمت همه زائران برقرار خواهد بود و سه درمانگاه هم در نزدیکی مرز مستقر کردیم تا به زائران در بازگشت خدمات دهند.

وی افزود: برای آمادگی بیشتر چند فروند بالگرد در مرزها مستقر شده اند.

در ادامه معاون امنیتی و انتظامی وزیر کشور گفت: ستادهای استانی هم با هماهنگی با ستاد مرکزی اربعین به صورت جهادی کار می کنند.

وی افزود: برنامه اساسی و بنیادی برای سال آینده باید داشته باشیم تا مراسم اربعین با ظرفیت بالا اجرا شود.

ذوالفقاری با تقدیر از دولت عراق گفت: آنها 1 میلیون و 560 هزار ویزا برای زائران اربعین صادر کردند و همچنین تمهیدات لازم را برای امنیت زائران فراهم کردند و ما هم در بسته های مستشاری و مراقبتی هم کارهای زیادی انجام دادیم.

وی از زائران خواست مراقب اسناد و مدارک شان باشند و از سفر به سامراء تا حد امکان پرهیز کنند و در بازگشت هم عجله نکنند.واحد مرکزی خبر

نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: