کد خبر: ۸۷۶۶۹
تاریخ انتشار: ۲۳:۵۲ - ۱۰ آذر ۱۳۹۴ - 2015December 01
شفا آنلاین>سلامت> میزگرد بررسی چالش‌های پیش رو در رشته پاتولوژی و مشکلات صنفی فارغ‌التحصیلان در هفدهمین کنگره آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه با حضور جمعی از صاحب‌نظران این بخش برگزار شد.
به گزارش شفا آنلاین ، بر اساس آنچه در این میزگرد مطرح شد به نظر می‌رسد یکی از موضوعات مهم بخش طب آزمایشگاه ورودPhD‌های علوم آزمایشگاهی پایه به گستره فعالیت بالینی‌هاست.

       استدلال متخصصین علوم آزمایشگاهی برای این جبهه‌گیری این است که دکترای تک رشته‌ای که دارای لیسانس علوم آزمایشگاهی هستند و مقاطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی خود را هم در همین حیطه کسب کرده‌اند، در کلیه امور آزمایشگاه‌های بالینی، نسبت به پاتولوژیست‌هایی که از مقطع پزشک عمومی آمده‌اند، ماهرتر هستند.

در واقع پاتولوژی یکی از رشته‌های علوم آزمایشگاهی است و این افراد به دلیل ضعف در کوریکولوم آموزشی دوره‌های پزشکی عمومی و دستیاری پاتولوژی و کمبود واحدهای عملی آزمایشگاهی و کنترل کیفی از اطلاعات فنی و تکنیکی رشته‌های اصلی آزمایشگاه مانند بیوشیمی، ایمونولوژی، میکروب، ویروس، قارچ، انگل و هماتولوژی که ضامن دقت و صحت جواب آزمایش است، اطلاعاتی ندارند. این موضوع تا حدی برای بالینی‌ها مهم بود که به خودشان یادآوری می‌کردند که هر روز صبح بگویند یک علوم پایه‌ای نمی‌تواند بالینی باشد.

مژگان عسگری، نایب رئیس انجمن آسیب‌شناسی و پاتولوژی در این میزگرد گفت: «دانشجویان پزشکی که از بخش علوم پایه به پاتولوژی آمده‌اند و عبارت بالینی را به همراه می‌کشند، در حقیقت بالینی نیستند و آیین‌نامه آنها نیز آموزشی و پژوهشی است.»

این عضو انجمن پاتولوژی ادامه داد: «نامه‌ای تهیه کردیم که در آن دانشجویان PhD‌ قصد دارند در بخش‌های بالینی فعالیت کنند، اعتراض کردیم. در کنگره تبریز متوجه شدیم که علوم پایه‌ای‌ها به دنبال تغییر آیین‌نامه هستند. آیین‌نامه‌شان نیز به هیچ عنوان بالینی نیست. آیین‌نامه PhD‌ همین الان نیز آموزشی و پژوهشی است و به هیچ عنوان کار بالینی در آن دیده نشده و این پزشکان حق ندارند کار بالینی انجام دهند.»
عسگری ادامه داد: «اگر آیین‌نامه تغییر کند و به سمت بالینی شدن برود، تنها رشته‌ای که در وزارتخانه متولی آموزش بالینی است و زیر نظر شورای تخصصی بالینی فعالیت می‌کند، رشته پاتولوژی است و هیچ رشته دیگری نمی‌تواند این کار را انجام دهد. پیشنهادم می‌دهم اگر قرار است آیین‌نامه تغییر کند از همان ابتدا تغییرات زیرمجموعه پاتولوژی باشند. ما حتی به این فکر کردیم که افرادی را برای گذراندن دوره‌های کوتاه‌مدت به دانشگاه‌ها بفرستیم و تفاهم‌نامه‌هایی تهیه کنیم تا اینها یک سری رشته‌های مرتبط را بگذرانند.»

       در ادامه این میزگرد، احمد منبتی، به عنوان یکی دیگر از مخالفان حضور بخش علوم پایه در آزمایشگاه‌ها گفت: «در آیین‌نامه آزمایشگاه‌ها و در آیین‌نامه سال 67 مجلس، رشته‌های بالینی کاملا تعریف شده‌اند. اصل قضیه به نظر من این است که هیچ‌کدام از همکارانی که در حال حاضر مدرک پی‌اچ‌دی را می‌گیرند، بالینی نیستند. زیرا زیر نظر استاد بالینی و مرکز تایید مدرک بالینی نبوده‌اند و فقط کسانی بالینی هستند که بروند دوره‌های علمی آن را بگذرانند.» او با تاکید بر اینکه هر روز باید جلوی پی‌اچ‌دی‌ها بگویید که بالینی نیستند، گفت: «واقعیت این است که این پزشکان بالینی نیستند، زیرا کسی که در دبیرخانه علوم پایه تحصیل می‌کند، تحت هیچ شرایطی نمی‌تواند بالینی باشد. چون نه فرد بالینی از او امتحان می‌گیرد و نه یک استاد بالینی به او درس داده است.»
این متخصص پاتولوژی بالینی گفت: «ممکن است فارغ‌التحصیلان علوم پایه از لحاظ علمی بالا باشند، اما این بالا بودن تنها در جایگاه خودشان و در گروه خودشان است. زیرا هیچ‌کدام از آنها نمی‌توانند مسئول فنی آزمایشگاه بوده و فقط می‌توانند به عنوان سوپروایزر ارشد باشند. در واقع این افراد تنها در دپارتمان علوم پایه سمت دارند و اگر تصمیم گرفتند به آزمایشگاه بیایند هیچ‌کدام نمی‌توانند مسئول آزمایشگاه شوند.» منبتی با تاکید بر علم بالای برخی از تحصیل‌کرده‌های علوم پایه ادامه داد: «اینکه برخی از آنها توانایی‌های علمی خوبی دارند و درعلوم پایه بسیار قوی هستند قابل‌انکار نیست، اما کسی که می‌خواهد برای بیمار تصمیم بگیرد باید بالینی باشد.»

       فرید کرمی، رئیس انجمن پاتولوژی ایران نیز پیش از این گفته بود: «دلیل نیاز به مسئول بالینی این است که جوابی که از دستگاه بیرون می‌آید، باید با وضعیت بیمار سنجیده شود تا اگر مغایرتی وجود داشت، این مسئول بالینی با پزشک معالج تماس گرفته و در مورد بیماری سوال کند. این دیالوگ بین پزشک آزمایشگاه و پزشک معالج به نفع بیمار است و طبق استانداردهای جهانی باید در 2 طرف این گفت‌وگو، 2 پزشک معالج نشسته باشند که بتوانند مشکل بیمار را برطرف کنند.

 آیا یک پی‌اچ‌دی انگل‌شناس با گذراندن 18 ماه دوره، طب عمومی را فرا می‌گیرد؟» کرمی با تاکید بر اینکه هر فردی برای کاری تربیت‌شده، گفته: «پی‌اچ‌دی علوم پایه برای تحقیق و تفحص و تدریس تربیت‌شده است. حالا اگر دانشگاه‌های ما این عزیزان را جذب نمی‌کنند و غرامت آنها در دانشگاه پایین است که نباید به هر کدام یک مجوز آزمایشگاه داد و تکلیف مردم را به آنها سپرد.»سپید
نظرشما
نام:
ایمیل:
* نظر: